کد خبر : 159550
تاریخ انتشار : چهارشنبه 4 سپتامبر 2019 - 11:30

یادداشت:

ابعاد سیاسی و اجتماعی سوگواری محرم از دیدگاه مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه شبستر

ابعاد سیاسی و اجتماعی سوگواری محرم از دیدگاه مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه شبستر

مسئول نمایندگی ولی فقیه درسپاه ناحیه شبستر در جدیدترین یادداشت خود نوشت:

حجت الاسلام رجب احمدی مسئول نمایندگی ولی فقیه درسپاه ناحیه شبستر ضمن تسلیت ایام سوگواری سرور وسالار شهیدان امام حسین (ع) و72 یار باوفای آن حضرت دریاداشتی نوشت : واقعه کربلا اگرچه از لحاظ زمانی کوتاه و تنها یک روز “عاشورا ” از صبح تا عصر طول کشید اما لحظه لحظه آن درس شهامت ، ایثار و فداکارى بود. واقعه کربلا دانشگاهى است که از طفل شیرخوار تا پیرمرد محاسن سفیدش به بشریت درس آزادگى مى آموزد.

خون هاى مطهر امام حسین(ع ) و یاران با وفایش به اسلام حیات تازه بخشید و زمینه سرنگون شدن دودمان فاسد اموى را فراهم کرد و یاد آن تا ابد و برای همیشه زنده خواهد ماند چرا که زنده نگه داشتن محرم زنده نگه داشتن اسلام است بنابراین. سوگواری برای امام حسین (ع) و یارانش از روز نخست محرم آغاز می‌شود و در ظهر عاشورا به اوج می‌رسد.

سوگواری محرم علاوه بر ابعاد مذهبی، ابعاد سیاسی و اجتماعی نیز دارد.انقلاب عظیم اسلامی ایران بر مبنای فرهنگ ناب حسینی شکل گرفته و پایه گذاری شده است، امروز نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران پرچم دار ترویج فرهنگ اهل بیت (ع) به ویژه فرهنگ استکبار ستیز حسینی در جامعه جهانی است.

لذا دشمن از شور حسینی در جوامع اسلامی به شدت هراسان است، به همین دلیل در سال‌های اخیر همه توان خود را به کار گرفته تابار دیگر مانع از حضور گسترده و میلیونی عاشقان حسینی در مراسم و پیاده روی دشمن شکن اربعین شود.

لذا ماباید در کنار شور حسینی معرفت حسینی را نیز در خود تقویت کنیم، چراکه دشمن می‌کوشد با ابزار‌های ضد فرهنگی، عزاداری‌های حسینی را از مسیر اصلی خود منحرف کند که باید هوشیار باشیم.

آزادى و آزادگی، عرفان با دید حقیقت، نماز و نیایش، ایستادگی حق در برابر باطل، سجده کردن در برابر حق و حقانیت را از اهداف قیام عاشورا ست واین ایام فرصتی مغتنم، سرمایه‌ای ارزشمند و نعمتی الهی است که می‌تواند نمایانگر مکتب و مرام مسلمانان و شیعیان جهان باشد.

متاسفانه نگاه دقیق و عالمانه به تاریخ عاشورا و به خصوص تبیین این مساله به زبان قابل فهم برای عامه مردم و نسل جوان تا حدودی در جامعه ما مورد غفلت واقع شده، چه آن که توجه به عاشورا بیشتر ناظر به مقتل خوانی و بیان مصایب شده و این در حالی است که تاریخ کربلا و عاشورا حاوی نکات بسیار مهم و در عین حال ظریفی است که ما به عنوان یک شیعه و محب امام حسین(ع) می بایست به آن ها توجه کنیم.

البته مسلم است که بیان مصیبت ها و تقویت بُعد احساسی و عاطفی برای ماندگاری پیام عاشورا و اشاره به مظلومیت اهل بیت(ع) کاملاً ضروری است و مطالبه علما و مراجع تقلید و به ویژه مقام معظم رهبری نیز همین است که سال به سال باید باشکوه تر مراسم های عزاداری و روضه خوانی برگزار شود.

اما در کنار آن ما باید بر روی منابر و محافل حسینی به ویژه در دهه اول محرم، تاریخ مستند و تحلیلی عاشورا را نیز برای مردم و نسل جوان تبیین کنیم.

بنابراین توجه به این مهم از سویی در بحث تربیتی نیز بسیار حایز اهمیت است چرا که تاریخ عاشورا واجد مولفه های کلیدی ناظر به رشد و تحول معنوی و تربیتی در انسان های شیفته این فرهنگ ناب است.

به هر صورت آن چه قابل توجه است این که واقعه کربلا حقیقتی است که ظرفیت تلفیق و تجمیع عقلانیت و عواطف انسانی را دارد و مهم نیز این است که مکتب حضرت اباعبدالله الحسین(ع) به شیوه ای صحیح، عقلانی و علمی برای جامعه تبیین شود، در عین حال که می بایست به بُعد عاطفی آن نیز عنایتی ویژه داشت و از هر بهانه ای برای بیان مصایب آل الله بهره لازم را بُرد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.