کد خبر : 148987
تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 21 دسامبر 2017 - 17:30

نسلی که از فرهنگ گفتگو کردن محروم شده/فضای مجازی گوی سبقت را از همنشینی ها ربوده اند

نسلی که از فرهنگ گفتگو کردن محروم شده/فضای مجازی گوی سبقت را از همنشینی ها ربوده اند

با رشد تکنولوژی و فضای مجازی میزان حرف زدن در خانواده کاهش یافته و دیگر چون گذشته اعضا برای صحبت کردن با هم وقت نمی‌گذارند و چند سالی است که با وجود شبکه‌های اجتماعی آیین شب یلدا نیز به خوبی اجرا نشده و به همین دلیل سال به سال آیین‌های ایرانی کمرنگ‌تر می‌شوند.

 

به گزارش شبسترنیوز،مهدی روحانی ،کارشناس فرهنگی در گفتگو با خبرنگار ما به مناسبت شب یلدا گفت :یلدا مدتی است که دیگر گفت‌وگو‌های طولانی را در دل خود جای نمی‌دهد. این سنت دیرینه قدمتی به درازای تمدن ایرانی دارد، اما دیگر از تب و تاب گذشته اش خبری نیست. انگار فقط بلندترین تاریکی را با روشنایی به کوتاهی می‌رساند بدون آنکه فرهنگ گذشتگان را به نسل معاصر انتقال داده و صحبت کردن را در خانواده‌ها تقویت کند، چرا که شبکه‌های اجتماعی گوی سبقت را از او ربوده و دیگر وقتی را برای همنشینی باقی نگذاشته اند.

وی اظهار کرد:وقتی پای صحبت بزرگ‌تر‌ها می‌نشینیم، می‌گویند که امکانات قدیم مثل شرایط مدرن امروزی نبود. تلفن همراه، رایانه و… نداشتیم ولی دلمان خوش بود. به شب‌نشینی می‌رفتیم و با کمترین تنقلات وقت خود را به بهترین شکل ممکن می‌گذراندیم. آنها از خاطرات مراسم شب یلدا، بلندترین شب سال نیز می‌گویند. اینکه تنها به داشتن یک هندوانه و کمی آجیل بسنده می‌کردند و فارغ از دغدغه‌های روزمره فقط خوش می‌گذراندند، به گونه ای که کوچک‌ترها با پای پیاده مسافت‌های طولانی را طی کرده و به خانه بزرگ ترهای فامیل می‌رفتند، دور کرسی نشسته و تا نیمه‌های شب به فال حافظ گوش داده و شاهنامه می‌خواندند؛

روحانی افزود:اتفاقاتی که در نسل جدید حکم خاطرات بزرگ‌تر‌ها را دارد و به نوعی به تاریخ پیوسته است و امروزه به جای شعرخوانی و گردهمایی خانوادگی تمامی اعضای خانواده در فضای مجازی پست‌های تبریک برای دوستان خود می‌فرستند. این روزها آیین‌های باستانی ایرانیان نیز به خود رنگ مجازی گرفته است، چرا که از چند روز قبل از شب چله، پای انواع و اقسام پیام‌های تبریک، برش‌های تزئینی هندوانه و میز آرایی‌های رنگارنگ و مجلل به میان می‌آید و تازه این اول ماجراست و امان از شب موعود که تا چند روز بعدتر از آن فضای مجازی پر می‌شود از عکس‌های لوکسی که نه تنها حرف از آیین‌های شب یلدا نمی‌زند، بلکه تنها فرهنگ چشم و همچشمی را ترویج می‌دهد. حال اگر اناری دانه می‌شود به علت دورهمی و وقت صرف کردن اعضای خانواده با همدیگر نیست.

وی ادامه داد:انگار هر فردی قرمزی انارش بیشتر باشد جشن یلدای موفق تری داشته است و چه حیف که نسل جدید خاطرات خود را در فضای مجازی موقتی ثبت می‌کند بدون آنکه برایش ماندگار باشد؛ نسلی که از فرهنگ گفت‌وگو کردن محروم است و از گذشتگان خود چیزی نمی‌داند و تنها به گذاشتن عکس‌های رنگ و لعاب دار در صفحات مجازی خود راضی است. نسلی که برای فرزندان و نوادگان خودش حرفی برای گفتن ندارد و تنها از شب یلدا این را به یاد خواهد داشت که در چنین شبی فضای مجازی پر زرق و برق می‌شود. این است خاطرات نسل ما از آیین کهن ایران زمین که تا چند سال دیگر نمود علنی پیدا می‌کند.

این کارشناس فرهنگی عنوان کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد که با تقویت فرهنگ گفت‌وگو،آسیب‌های اجتماعی کاهش پیدا خواهد کرد به شرطی که مهارت گفت‌وگو کردن را یاد بگیرم.

روحانی ادامه داد: خلأ و کمبود گفت‌وگوی موثر و صمیمی در بین اعضای خانواده فاصله عاطفی را افزایش می‌دهد. اگر فرهنگ گفت‌وگو را در خانواده‌ها تقویت نکنیم، فقر محبت ایجاد می‌شود و افراد تشنه محبت به بیرون از خانه پناه می‌برند.

وی یادآور شد: باید به بهانه آیین شب یلدا با هم بودن را بیش از پیش تجربه کنیم ، امروزه به علت فشارها و استرس‌های روانی بیش از گذشته نیاز به تقویت فرهنگ گفت‌وگو داریم تا به این صورت از حجم مسائل روانی کاسته شود.

روحانی در پایان با اشاره به نقش شبکه‌های اجتماعی در آیین شب یلدا خاطرنشان کرد: با رشد تکنولوژی و فضای مجازی میزان حرف زدن در خانواده کاهش یافته و دیگر چون گذشته اعضا برای صحبت کردن با هم وقت نمی‌گذارند و چند سالی است که با وجود شبکه‌های اجتماعی آیین شب یلدا نیز به خوبی اجرا نشده و به همین دلیل سال به سال آیین‌های ایرانی کمرنگ‌تر می‌شوند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.