کد خبر : 122326
تاریخ انتشار : چهارشنبه 16 نوامبر 2016 - 9:24

پرداخت نشدن سهم نیم درصدی درآمد برخی شهرداری ها به کتابخانه ها ی شهرستان شبستر

پرداخت نشدن سهم نیم درصدی درآمد برخی شهرداری ها به کتابخانه ها ی شهرستان شبستر

رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان شبستر گفت:در سال جاری شهرداری های سیس، وایقان، کوزه کنان ،شندآباد و تسوج مبلغی از بابت نیم درصد کتابخانه ها واریز نکرده و شهرداری های شبستر،صوفیان،بندرشرفخانه و خامنه نیز به صورت ناقص واریز کرده اند.

به گزارش شبسترنیوز، هادی محسنی  در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار شبسترنیوز با گرامیداشت هفته کتاب و کتابخوانی گفت:شهرستان شبستر با داشتن ۱۵ کتابخانه نهادی و دو کتابخانه مشارکتی به نسبت جمعیت و از نظر فضای کتابخانه ای رتبه اول کشوری را دارد و استاندارد کتاب موجود در شهرستان شبستر با استانداردهای بین المللی قابل مقایسه است .

وی اظهارکرد: در ۱۷ کتابخانه شهرستان بیش از ۸هزار و هشتصد نفر عضور کتابخانه شده اند و ماهانه نزدیک ۱۸ هزار نسخه کتاب به امانت برده می شود.

رئیس اداره کتابخانه های عمومی شبستر افزود:با توجه به امکانات موجود که در حدود شش کیلومتری دورترین روستاهای شهرستان شبستر نیز کتابخانه وجود دارد از مردم و علاقمندان به حوزه کتاب و کتابخوانی انتظار بیشتری در راستای بهره مندی کتابخانه ها داریم.

خانواده برخی دانش آموزان مانع از حضور آنها در کتابخانه ها می شوند

محسنی ادامه داد:در هفته کتاب وکتابخوانی امیدواریم که مردم با کتاب آشتی دوباره کنند و باید توجه کرد که کتابخانه ها دانشگاه های عمومی هستند که همه سنین می توانند از کتابخانه ها استفاده کنند.

وی اظهار داشت:متاسفانه شاهدیم که برخی خانواده ها مانع از حضور دانش آموزان  در کتابخانه ها می شوند و انتظار داریم خانواده ها مشوق کودکان،نوجوانان و جوانان در جهت بهره مندی از کتابخانه ها باشد.

محسنی با بیان اینکه سال ۹۵ به نام خواندن نامگذاری شده است ابراز کرد:اداره کتابخانه های عمومی شهرستان شبستر پیشرو در اجرای سند خواندن است و در این راستا نشست های مختلف کتابخوانی،برنامه های فرهنگی، جمع خوانی ،خلاقیت نقد کتاب و کارگاههای آموزشی لذت خواندن و مدیریت خواندن برگزار شده است.

بخش فرهنگ از لحاظ توجه عموم و بودجه های اختصاص یافته مظلوم واقع شده است

رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان شبستر با اشاره به چاپ و انتشار تعداد ۴جلد کتاب توسط کتابداران شهرستان شبستر  عنوان کرد:موضوع دو جلد از این کتاب ها بحث خواندن است و با توجه به اینکه در حوزه خواندن در سطح کشور حدودا یک کتاب بود  دستاورد بزرگی برای شهرستان است.

محسنی با بیان اینکه بخش فرهنگ عموما از لحاظ توجه عموم و بودجه های اختصاص یافته مظلوم واقع شده است، افزود:نهاد کتابخانه های عمومی بودجه دولتی نداشته و هزینه های جاری کتابخانه ها نیز از نیم درصد درآمد شهرداری ها به حساب انجمن کتابخانه شهر واریز می شود.

در صورت عدم واریز مستقیم نیم درصد درآمد شهرداری ها توسط وزارت اقتصاد از حساب شهرداری ها برداشت می شود

رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان شبستر اظهار داشت:در سال ۹۳ ماده ۶۴ الحاقی در مجلس مصوب شده که بر اساس آن در صورت عدم واریز مستقیم نیم درصد درآمد شهرداری ها ،نیم درصد کتابخانه ها از حساب شهرداری ها توسط وزارت امور اقتصاد و دارایی برداشت شده و به حساب خزانه ملی واریز شده و نهاد کتابخانه ها در نقاط محروم و کم برخوردار کشور هزینه می کند.

وی تصریح کرد:بر اساس ماده ۶۴ الحاقی از قسط اول  سال ۹۴ که به مبلغ ۲۴ میلیون تومان است ،نزدیک ۸ میلیون تومان توسط وزارت اقتصاد از حساب شهرداری شبستر برداشت شده که توسط نهاد کتابخانه ها هزینه می شود.

محسنی ادامه داد:در سال جاری شهرداری های  سیس، وایقان، کوزه کنان ،شندآباد و  تسوج مبلغی از بابت نیم درصد کتابخانه ها واریز نکرده و شهرداری های شبستر،صوفیان،بندرشرفخانه و خامنه نیز به صورت ناقص واریز کرده اند و انتظار می رود نیم درصد کتابخانه ها به صورت کامل واریز شود تا برخی مشکلات کتابخانه ها از جمله قطعی گاز و تلفن حل شوند.

خیرین در بحث احداث کتابخانه و تامین تجهیزات لازم مشارکت می کنند

رئیس اداره کتابخانه های عمومی شبستر با اشاره به تشکیل انجمن خیرین کتابخانه ساز از سال ۹۳ در شهرستان شبستر اعلام کرد:تعداد دو کتابخانه از سوی خیرین احداث شده و تجهیزات مورد نیاز برخی کتابخانه ها نیز از سوی خیرین تامین شده است.

وی اضافه کرد:کتابخانه های زیناب،دیزج خلیل و نظرلو نیز در حال احداث بوده و در چهرگان نیز حمام قدیمی موجود روستا به کتابخانه تبدیل می شود.

اعزام کتابخانه های سیار به علیشاه و گروس

این مقام مسئول با اشاره به راه اندازی کتابخانه های سیار در سطح استان گفت:دو روز از هفته کتابخانه سیار در مینی بوس در روستاهای علیشاه و گروس حضور یافته و به علاقمندان خدمات ارائه داده می شود.

محسنی با بیان اینکه بیشترین میزان برنامه های فرهنگی شهرستان شبستر در حوزه کتابخانه ها برگزار می شود افزود:از رسانه ها
انتظار می رود در بحث اطلاع رسانی و گسترش فرهنگ مطالعه همکاری بیشتری داشته باشند.

رئیس اداره کتابخانه های عمومی شبستر در  بخش پایانی سخنان خود خاطرنشان کرد:در روستاهایی که کتابخانه وجود ندارد اگر از سوی دهیاری ها و مساجد جایی تعیین  و مشخص شود، حداقل دو قفسه کتاب جهت استفاده عموم مردم تحویل می دهیم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.