این شرط اشکال دارد؟!!
در زناشویی چه دائم، و چه غیر دائم باید صیغه خوانده شود، و تنها راضی بودن زن و مرد، و همچنین نوشتن ـ بنا بر احتیاط واجب ـ کافی نیست، و صیغه عقد را یا خود زن و مرد می خوانند، و یا دیگری را وکیل می کنند که از طرف آنان بخواند. (آیه الله
در زناشویی چه دائم، و چه غیر دائم باید صیغه خوانده شود، و تنها راضی بودن زن و مرد، و همچنین نوشتن ـ بنا بر احتیاط واجب ـ کافی نیست، و صیغه عقد را یا خود زن و مرد می خوانند، و یا دیگری را وکیل می کنند که از طرف آنان بخواند. (آیه الله سیستانی دام ظله)
در صحت و یا بطلان چنین شرطهایی میان مراجع اختلاف نظر وجود دارد، اما در هر صورت عقدی که چنین شرطی در آن شده باطل نیست.
پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سوال، چنین است:
حضرت آیه الله العظمی خامنهای(مد ظله العالی):
شرط ارث نبردن باطل است و شرط نخواستن نفقه اشکال ندارد و در هر صورت عقد باطل نیست.
حضرت آیه الله العظمی سیستانی(مد ظله العالی):
شرط ارث نبردن صحیح نیست ولى شرط نفقه ندادن صحیح است.
حضرت آیه الله العظمی صافی گلپایگانی(مد ظله العالی):
شرط عدم مطالبه ارث و یا اسقاط و عدم مطالبه نفقه مانعی ندارد.
حضرت آیه الله العظمی مکارم شیرازی(مد ظله العالی):
۱٫ ارث را نمیتوان ساقط نمود و چنین شرطی صحیح نیست.
۲٫ این شرط اشکال دارد، ولى زن مىتواند نفقه خود را به او ببخشد.
حضرت آیه الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی):
شرط مذکور فاسد است ولی عقد صحیح است.
چند سوال از آیه الله خامنه ای دام ظله:
جواب: مانع ندارد.
جواب: فى نفسه مانع ندارد و ملاک ازدواج خوب آن است که بر اساس ایمان و اخلاق اسلامى استوار باشد.
جواب: موجب بطلان عقد شما نمىشود.
جواب: داماد شما به همسر دوم شما مَحْرم نمىشود.
چند مسئله از آیه الله سیستانی دام ظله:
مسأله ۲۳۸۲ ـ در زناشویی چه دائم، و چه غیر دائم باید صیغه خوانده شود، و تنها راضی بودن زن و مرد، و همچنین نوشتن ـ بنا بر احتیاط واجب ـ کافی نیست، و صیغه عقد را یا خود زن و مرد می خوانند، و یا دیگری را وکیل می کنند که از طرف آنان بخواند.
مسأله ۲۳۸۳ ـ وکیل لازم نیست مرد باشد، زن هم میتواند برای خواندن صیغه عقد از طرف دیگری، وکیل شود.
مسأله ۲۳۸۴ ـ زن و مرد تا اطمینان نکنند که وکیل آنها صیغه را خوانده است، نمیتوانند به یکدیگر نگاه محرمانه نمایند، و گمان به اینکه وکیل صیغه را خوانده است کفایت نمیکند؛ بلکه اگر وکیل بگوید صیغه را خواندهام، ولی اطمینان به گفته او نباشد، احتیاط واجب آن است که بر آن ترتیب اثر ندهند.
مسأله ۲۳۸۵ ـ اگر زنی کسی را وکیل کند که مثلاً دهروزه او را به عقد مردی درآورد و ابتدای ده روز را معین نکند، آن وکیل میتواند هر وقت که بخواهد او را دهروزه به عقد آن مرد درآورد، ولی اگر معلوم باشد که زن روز، یا ساعت معینی را قصد کرده، باید صیغه را مطابق قصد او، بخواند.
مسأله ۲۳۸۶ ـ یک نفر میتواند برای خواندن صیغه عقد دائم، یا غیر دائم از طرف دو نفر وکیل شود، و نیز انسان میتواند از طرف زن وکیل شود و او را برای خود به طور دائم یا غیر دائم عقد کند، ولی احتیاط مستحب آن است که عقد را دو نفر بخوانند.
فرآوری: آمنه اسفندیاری
بخش احکام اسلامی تبیان
منابع:
پایگاه اطلاع رسانی آیه الله خامنه ای دام ظله
پایگاه اطلاع رسانی آیه الله سیستانی دام ظله
سایت اسلام کوئیست
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰