کد خبر : 163215
تاریخ انتشار : جمعه 25 دسامبر 2020 - 12:47

معاون میراث‌فرهنگی آذربایجان‌شرقی:

اتمام مرمت و بازسازی حمام تاریخی تسوج منوط به اجرای تعهدات شهرداری است

اتمام مرمت و بازسازی حمام تاریخی تسوج منوط به اجرای تعهدات شهرداری است

معاون میراث‌فرهنگی آذربایجان‌شرقی اتمام مرمت و بازسازی حمام تاریخی تسوج شهرستان شبستر را منوط به اجرای تعهدات شهرداری عنوان کرد.

به گزارش شبستر خبر، علیرضا قوچی در گفتگو با خبرنگاران اظهار داشت: اداره‌کل میراث‌فرهنگی آذربایجان شرقی به دنبال اهداف صیانتی و حفاظتی خود از بناهای تاریخی، مرمت و بازسازی آثار و بناهای شهر تسوج را بصورت مستمر طی سال جاری در دستور کار قرار داده است.

معاون میراث‌فرهنگی آذربایجان‌شرقی همچنین به اتمام تعهدات اجرایی این اداره‌کل در مرمت حمام تاریخی تسوج اشاره کرد و گفت: این اداره‌کل عملیات مرمت و بازسازی حمام تاریخی تسوج را از سال ۹۷ در دستور کار خود قرار داده که امسال با تلاش متخصصان حوزه معاونت میراث فرهنگی تعهدات خود را به پایان رساند.

قوچی به اقدامات صورت گرفته در آخرین عملیات مرمت و بازسازی حمام تاریخی تسوج اشاره کرد و گفت: در آخرین مرحله مرمت و بازسازی حمام تاریخی تسوج توسط این اداره‌کل اقداماتی نظیر سبک سازی، استحکام بخشی پوشش حمام، تکمیل پلان معماری حمام، نما سازی و عایق کاری انجام گرفته است.»

معاون میراث‌فرهنگی آذربایجان‌شرقی با تاکید به اینکه اتمام کامل مرمت و بازسازی حمام تاریخی تسوج منوط به اجرای تعهدات شهرداری است، ادامه داد: عملیات مرمت و بازسازی حمام تاریخی تسوج طرحی مشارکتی بین میراث‌فرهنگی و شهرداری است که متاسفانه به ‌رغم پیگیری‌های مستمر و مکاتبات انجام گرفته، تعهدات از سوی شهرداری شهر مغفول مانده است و از این رو شهرداری تسوج موظف به اجرای تعهدات خود در قبال حمام تاریخی این شهر است.

گفتنی است خمام تاریخی بازار تسوج در دوره سلطنت فتحعلی شاه قاجار از طرف مردم کوچه حصار با کمک آقانبی از مهاجرین و تبعیدی های شیراز به تسوج در بخش غربی بازار ساخته و یا بازسازی شده است که از نکات جالب توجه در مورد این حمام واقع شدن آن در کنار مسجد جامع تسوج است.

حمام تاریخی تسوج همانند سایر حمام های تاریخی آذربایجان در سطحی پایین تر از سطح معابر پیرامون خود واقع شده، به گونه ای که برای دستیابی به حوض ها و محل های استحمام باید حدود ۳۰ پله را به طرف زمین حرکت کرد.

این حمام زیبا که تا دهه های میانی ۱۳۷۰ فعال بود در سال ۱۳۸۴ با شماره ۱۳۸۴۰ ثبت ملی شده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.