کد خبر : 75984
تاریخ انتشار : چهارشنبه 9 دسامبر 2015 - 10:05

کدام علائم در آنفلوانزا خطرناک است!

کدام علائم در آنفلوانزا خطرناک است!

متخصص بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: فقط آنفلوانزایی که باعث ایجاد تنگی نفس و درد سینه می‌شود، خطرناک است.

به گزارش شبستر خبر به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تبریز، بهروز نقیلی اظهار داشت: همه ساله در فصل سرما بیماری آنفلوانزا شیوع پیدا می‌کند، این بیماری باعث به وجود آمدن عوارضی همچون کسالت، تب و لرز، درد بدن و … برای فرد بیمار می‌شود و گاها امکان دارد منجر به مرگ فرد هم شود.
این متخصص بیماری‌های عفونی با بیان اینکه سرماخوردگی مینیاتور آنفلوانزا است، اظهار کرد: در بیماری آنفلوانزا نیز همچون سرماخوردگی بیمار دچار سر درد، تب، درد عضلانی، آبریزش بینی و سرفه می‌شود، اما شدت این علایم در آنفلوانزا نسبت به سرماخوردگی ۱۰ برابر بیشتر است .
نقیلی با بیان اینکه آنفلوانزا همه ساله تغییر چهره می‌دهد، گفت: هر سال نسبت به سال قبلش تغییراتی به وجود می‌آید و در مدت ۱۰ سال نوع آنفولانزا بطور کامل تغییر می‌یابد و می‌تواند در تمام دنیا فراگیر شود. همچنین انواعی از آنفولانزاها میان انسان و حیوان مشترک است .
وی تأکید کرد: آنفولانزایی که باعث عفونت در بخش فوقانی دستگاه تنفسی همچون آبریزش بینی شود، خطرناک نیست و نیاز به بستری شدن ندارد ولی اگر آنفلونزا منجر به تنگی نفس و ایجاد مشکل در ریه‌ها شود، خطرناک بوده و بیمار باید در بیمارستان بستری و تحت مراقبت ویژه قرار گیرد.
این متخصص بیماری‌های عفونی گفت: اخیرا آنفلوانزا نوع H1N1 در ایران شایع شده است که میزان مرگ و میر این نوع آنفلوانزا کمتر از یک درصد است و افراد مبتلا به این بیماری با استراحت و استفاده از دارو به راحتی می‌توانند بهبود یابند.
وی در خصوص نحوه پیشگیری از شیوع بیماری آنفلوانزا، گفت: در گام نخست باید از ورود این بیماری به جامعه جلوگیری کنیم، در گام دوم خود را در کانون آنفلوانزا قرار ندهیم و با کسانی که به این بیماری مبتلا هستند سعی کنیم دست ندهیم و ارتباط برقرار نکنیم و یا اگر از روی ناچاری با بیمار مبتلا به آنفلوانزا دست دادیم، سریع دستمان را با آب و صابون بشوییم.
نقیلی عنوان کرد: اگر خودمان آنفلوانزا گرفته‌ایم، ضروری است به دکتر مراجعه کرده و در خانه استراحت کنیم همچنین با دیگران نیز ارتباط برقرار نکرده و از ماسک استفاده کنیم و در صورتی که این بیماری منجر به پیش آمدن مشکلات تنفسی برایمان شده، سریعأ در بیمارستان بستری شویم.
این متخصص بیماری‌های عفونی اظهار کرد: کسانی که سیستم ایمنی بدنشان ضعیف است، همچون افراد حامله، نوزادان، افراد سالخورده، کسانی که عمل پیوند را انجام داده‌اند و یا بیماری بدخیم دارند و .. بیشتر در معرض خطر قرار دارند و اگر به آنفلوانزا مبتلا شوند، امکان دارد علایم شدید این بیماری در این دسته افراد رخ دهد.
وی با بیان اینکه واکسن پیشگیری از آنفلوانزا در اکثر داروخانه‌های کشور وجود دارد، اعلام کرد: واکسیناسیون برای پیشگیری از آنفلوانزا همگانی نیست و بهتر است تنها افرادی که در معرض خطر قرار دارند، واکسینه شوند.
نقیلی تأکید کرد: استفاده از آب و صابون و جمع بودن حواس بهترین روش پیشگیری از آنفولانزا و دیگر بیماری‌های عفونی است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.