کد خبر : 5637
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 29 آوریل 2014 - 17:29

نهم اردیبهشت،روز ملی شوراها

نهم اردیبهشت،روز ملی شوراها

وَشاوِرهم فی الامر فاذا عزمت فتوکل علی الله ای پیامبر در کارها با ایشان مشورت کن و آنگاه که تصمیم گرفتی بر خدا توکل کن. مشورت یکی از مسائل بسیار مهم در دین مبین اسلام است،به گونه ای که در جامعه اسلامی ،رهبران به مشورت کردن با افراد با صلاحیت امر شده اند. هدف از

index

وَشاوِرهم فی الامر فاذا عزمت فتوکل علی الله

ای پیامبر در کارها با ایشان مشورت کن و آنگاه که تصمیم گرفتی بر خدا توکل کن.

مشورت یکی از مسائل بسیار مهم در دین مبین اسلام است،به گونه ای که در جامعه اسلامی ،رهبران به مشورت کردن با افراد با صلاحیت امر شده اند.

هدف از حکومت اسلامی ،اجرای احکام اسلام و اداره امور مسلمانان بر اساس قوانین عادلانه اسلام است زیرا اسلام تمام نیازهای فردی،خانوادگی و اجتماعی بشر و سعادت وی را در دنیا و آخرت پیش بینی کرده است.هدف قرآن از تاکید بر مشورت این است که اساس شورا و مشورت در شریعت اسلامی همواره جاویدان بماند،زیرا مشورت،موجب تبادل نظر،یکپارچگی افکار،روشن شدن امور و اطمینان خاطر در برطرف ساختن خطا می گردد و ترک آن ستمی بزرگ بر جامعه و امت اسلام است.در حکومت اسلامی ضرورت دارد دولتمردان برای حل بسیاری از مسائل اجتماعی و تامین مصلحت های عمومی با افراد با صلاحیت به مشاوره بنشینند و بر پایه آن تصمیم گیری کنند.

فلسفه تشکیل شوراها در قانون اساسی با الهام از قرآن کریم این است که با مشارکت عمومی و حرکتی هماهنگ ومنسجم، تلاش برای پیشبرد و سرعت بخشیدن به برنامه های سیاسی، اجتماعی، عمرانی و رفاهی صورت گیرد.

شورا ها سازمانهای مستقل و جدا از وزارتخانه ها هستند که آنها را در اصطلاح «سازمانهای محلی یا شوراهای محلی»می نامند که امور و خدمات محلی بر اساس عدم تمرکز اداری به دست ساکنین آن نقاط سپرده می شود،اینها در واقع ارگانهای واحد سرزمینی مانند :ده ،شهر،بخش،شهرستان و استان هستند که به صورت غیر متمرکز اداره می شوند.

 

طبق آموزه های دین اسلام در تقویم رسمی کشورمان (ایران)روز نهم اردیبهشت به عنوان روز شوراها نام گذاری شده است.

انقلاب اسلامی ایران نیز که در چارچوب هدف سلبی خود با استبداد و خودرایی فرمانروایان به مبارزه برخاست و تحقق مشارکت عمومی مردم در تعیین سرنوشتشان را به عنوان یک هدف ایجابی برگزید، اصل ارزشمند شورا را مورد توجه جدی قرار داد و قانون اساسی هنگامی که در بیان اصول کلی حاکم بر نظام جمهوری اسلامی در اصل ششم شیوه اداره امور کشور را بر آراء عمومی مبتنی کرد و روش آن را انتخابات قرارداد، به موازات اشاره به انتخاب رئیس جمهوری و نمایندگان مجلس شورای اسلامی، از انتخاب اعضای شوراهای اسلامی نیز به عنوان ابزاری برای تحقق حاکمیت مردم و تجلی اراده عمومی یاد کرده است.

شورا و تشکیل این مجموعه نتیجه تفکر و دور‌اندیشی امام راحل بود که می‌خواست امور مردم به خود مردم واگذار شود.

بدون تردید در نظام مردم‌سالاری دینی جمهوری اسلامی از یک سو دین و معنویت، جوهره اصلی همه فعالیت‌ها و برنامه‌ها را تشکیل می‌دهد و از سوی دیگر رأی ، انتخاب و مشارکت مردم نیز جلوه‌ای همیشگی از حضور ، همبستگی و مشارکت مردم در تمام عرصه‌ها و صحنه‌ها را دارد ، تشکیل و فعالیت نهادی با وسعت و گستردگی عظیم شوراها در اقصی نقاط میهن عزیزمان و خدمت خالصانه و دلسوزانه اعضاء محترم آن به‌عنوان نمایندگان برخاسته از متن جامعه و اقشار مختلف آن افتخاری ارزشمند برای نظام جمهوری اسلامی و فرصت و ظرفیتی است عظیم و کم نظیر برای توسعه ، آبادانی و تعالی ایران عزیز در تمامی عرصه‌های فرهنگی، اجتماعی، عمرانی، خدماتی، رفاهی و اقتصادی.

ضمن تبریک این روز به تمامی اعضای شوراهای شهر آذربایجان شرقی از خداوند متعال برای تمامی آنان توفیق خدمت گذاری به مردم را آرزومندیم.

شیرین کاظمی

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.