کد خبر : 4307
تاریخ انتشار : شنبه 29 مارس 2014 - 9:25

بندر شرفخانه ، خشک ترین بندر دنیا

بندر شرفخانه ، خشک ترین بندر دنیا

معرفی شرفخانه : بندر شَرَفخانه یکی از شهرهای استان آذربایجان شرقی ایران است. این شهر در بخش مرکزی شهرستان شَبِستَر قرار دارد.

بندر شَرَفخانه یکی از شهرهای استان آذربایجان شرقی ایران است. این شهر در بخش مرکزی شهرستان شَبِستَر قرار دارد.

 

ویژگی‌های جغرافیایی

از توابع شهرستان شبستردر جوار دریاچه ارومیه و رشته‌کوه میشو واقع است و از نظر آب‌وهوا تحت تأثیر این ارتفاعات آّب هوای آن نسبت به اطراف به دلیل رطوبت حاصل از تبخیر دریا معتدل تر می‌باشد. واز نظر کشاورزی نیز حائز اهمیت است. شرفخانه در حدود 2 هزار نفر جمعیت دارد.

امکانات

این بندر دارای ایستگاه راه آهن و همچنین اسکله برای رفت‌وآمد کشتی‌ها (نه چندان بزرگ) بود که بعد از خشکی دریاچه ، عملا استفاده ای از آنها نمی شود. همچنین در این بندر هتل به نسبت بزرگی وجود دارد که از امکانات رفاهی نسبتاً خوبی برخوردارست اما بدلیل عدم مراجعه گردشگران ، این هتل نیز رو به اضمحلال است. البته تمامی این اطلاعات مربوط به قبل از خشک شدن دریاچه ارومیه است. در حال حاضر اسکله و پلاژها و هتل به دلیل خشکی آب دریا مورد استفاده‌ای ندارند.

در قدیم

فرهنگ جغرافیایی ایران جلد ۴ در مورد شرفخانه می‌نویسد: شرفخانه  واقع در ۱۸ کیلومتری باختری بخش است. سکنه آن ۱۴۳۶ تن و آب آن از چشمه و رودخانه‌های محلی تامین می‌شود. محصول عمده آنجا غلات و حبوب و بادام و زردآلو، آلبالو، گیلاس، گلابی، آلوچه و سیب است. این قصبه در ساحل خاوری دریاچه رضائیه واقع و دارای اسکله برای راه آهن و کشتی‌رانی و مدرسه و شعبه پست و تلگراف و ژاندارمری، مرکز بهداشت و ایستگاه هواشناسی بوده است. این شهر در سالهای حمله ارتش روسیه به ایران محل ذخیره غلات ارتش روس بوده است.

th (1)

th

منابع

اطلس گیتاشناسی استان‌های ایران، تهران: ۱۳۸۳خ.

 

تصاویرتان را برایمان ارسال کنید .

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.