کد خبر : 3266
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 4 مارس 2014 - 15:25

مردم شبستر اولین قربانیان ریزگردهای نمکی دریاچه ارومیه

مردم شبستر اولین قربانیان ریزگردهای نمکی دریاچه ارومیه

به گزارش  پایگاه خبری شبسترنیوز، علی‌اشرف شبستری مشاور حقوق بین‌الملل سازمان محیط زیست امروز در نشست خبری تشریح پاسخ دبیرکل سازمان ملل به درخواست تشکل‌های غیردولتی زیست‌محیطی کشور مبنی بر آثار تحریم‌ها بر محیط زیست ایران، اظهارداشت: تحریم‌ها بر هوا و آلودگی آب اثر گذاشته است، بطوریکه بنزین استاندارد لازم را ندارد و موجب افزایش

13920629000287_PhotoA

به گزارش  پایگاه خبری شبسترنیوز، علی‌اشرف شبستری مشاور حقوق بین‌الملل سازمان محیط زیست امروز در نشست خبری تشریح پاسخ دبیرکل سازمان ملل به درخواست تشکل‌های غیردولتی زیست‌محیطی کشور مبنی بر آثار تحریم‌ها بر محیط زیست ایران، اظهارداشت: تحریم‌ها بر هوا و آلودگی آب اثر گذاشته است، بطوریکه بنزین استاندارد لازم را ندارد و موجب افزایش سرطان، نازایی زنان و بیماری نوزادان باشیم.

مشاور امور بین‌الملل سازمان محیط زیست افزود: بر همین اساس لغو تحریم‌ها و محدودیت‌های مرتبط با فناوری‌ها و دانش مورد نیاز که به نحوی با محیط زیست و بهداشت در ارتباط است ضرورت می‌یابد.

وی با بیان اینکه تغییرات آب و هوا به شدت تحت تاثیر لایه اوزن قرار گرفته است، بیان داشت: ممکن است در آینده جنگ‌ها بر سر آب باشد و جنگ آب اتفاق افتد.

به گفته مشاور امور بین‌الملل سازمان محیط زیست عدم توجه به محیط زیست درگیری‌های قومی و قبیله‌ای را بالا می‌برد.

وی با بیان اینکه تحریم‌ها تاثیر بسزایی را از لحاظ زیست محیطی در کشور وارد کرده است، ادامه داد: این امر به دلیل عدم دسترسی به فناوری‌های محیط زیست نیز بوده است.

شبستری یادآور شد: این در حالی است که آمریکا بیش از هر چیزی مسئله هسته‌ای را مطرح می‌کند و اروپایی‌ها را نیز با خودش هماهنگ کرده است.

وی در ادامه به نامه‌ای که سازمان‌های مردم نهاد زیست محیطی به بان‌کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد به منظور لغو تحریم‌های زیست محیطی علیه ایران نگاشته و ارسال شده بود، گفت: در این نامه خطاب به بان کی‌مون آمده است که تحریم‌ها بجای دولت‌ها و بیش از آنها مردم را در تنگنا و سختی قرار می‌دهد و زندگی، معیشت، سلامت جسمی و بهداشت روانی آحاد جامعه را به خطر می‌اندازد، در این حال اثرات تحریم‌های سال گذشته بر محیط زیست ایران آشکار بوده و این امر دایره مخاطرات حاصله از تحریم‌ها را منطقه‌ای و جهانی می‌کند.

شبستری یادآور شد: دبیرکل سازمان ملل متحد نیز پاسخ این را در تاریخ 3 آبان 92 ارسال کرده و در بخشی از آن آورده است «در گزارش 22 آگوست 2012 به مجمع عمومی، پیرامون وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران نیز توجه اذهان کشورهای عضو را به این موضوع جلب کرده‌ایم که تعدادی از سازمان‌های مردم نهاد و فعالان ایرانی در خصوص اثرات در حال رشد تحریم‌ها بر مردم، قیمت کالا، قطع یارانه‌ها و کاهش دسترسی مردم به داروهای نجات‌بخش و حیاتی نگرانی خود را ابراز کرده‌اند.

وی همچنین به بخش دیگری از پاسخ بان‌کی‌مون اشاره کرد و گفت: در این نامه آماده است در همین راستا از توافق موقتی بدست آمده در 23 نوامبر 2013 که برای کمک به مردم ایران استقبال می‌کنیم و شما را به استقامت در کارها در جهت ارتقای توسعه پایدار و شتاب به دستیابی اهداف توسعه هزاره تشویق و ترغیب می‌کنیم و از شما می‌خواهیم تا تعامل با شورای اجتماعی و اقتصادی ملل متحد را ادامه دهید.

شبستری با تاکید بر تشکیل NGO ها در راستای پیشبرد اهداف زیست محیطی، گفت: لازم است مقام مشورتی در سازمان ملل در رابطه با NGOهای زیست محیطی ایجاد شود چرا که این امر فرصت خوبی برای رساندن صدای مردم ایران به جهانیان است.

وی گفت: چنانچه صدای NGO ها شنیده شود می‌تواند یک اهرم برای سازمان محیط زیست باشد.

شبستری در پاسخ به سئوال خبرنگار فارس مبنی بر نقش و اهمیت NGO ها در پیشبرد اهداف زیست محیطی گفت: در منطقه‌ای تحت عنوان یاشین‌میشو NGO ای با 15 سال سابقه تشکیل شده است و مردم محلی را به گونه‌ای آموزش داده است که موجب شده تا چوپانان این منطقه اطلاعات خوبی از اینکه دام‌های خود را در چه منطقه‌ای برای چرا ببرند تا محیط زیست هیچگونه آسیبی متوجه محیط زیست نشود، کسب کرده‌اند.

دریاچه ارومیه اشک جهانگیری و ابتکار را درآورد

وی همچنین خاطرنشان کرد: در نمایشگاه اخیر محیط زیست فیلمی از دریاچه ارومیه برای رئیس سازمان محیط زیست (ابتکار) و معاون رئیس جمهور (جهانگیری) توسط یک انجمن مردم نهاد به نمایش گذاشته شد که این فیلم موجب شد تا جهانگیری و ابتکار اشک بریزند.

مشاور امور بین‌الملل سازمان محیط زیست گفت: اولین قربانیان ریزگردهای نمکی دریاچه ارومیه مردم شبستر هستند.

شبستری همچنین متذکر شد: در دورانی که در داخل دریاچه ارومیه خاک ریختند باید گفت که هیچ انسان عاقلی ذهنش به این موضوع نمی‌رسید.

همچنین در ادامه این نشست اسماعیل کهرم مشاور رئیس سازمان محیط زیست گفت: بنزن موجود در بنزین ترکیبی صد در صد سرطان‌زا است، این در حالی است که طی سال‌های گذشته به منظور اینکه بنزین احتراق خوبی داشته باشد، 50 درصد به بنزن بنزین در کشور اضافه شد، باید توجه داشت که فقط 5 درصد بنزن باید در بنزین موجود باشد.

مشاور رئیس سازمان محیط زیست همچنین یادآور شد: در آخرین جلسه کمیته محیط زیست شورای شهر تهران که در6سال گذشته در خواب خرگوشی به سر می‌برد، نامه‌ای به دبیر کل سازمان ملل متحد نگاشته و ارسال شد.

منبع:فارس

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.