کد خبر : 107527
تاریخ انتشار : دوشنبه 18 جولای 2016 - 11:34

ایران مرکز غنی ژرم پلاسم زردآلو در جهان/رونق اقتصاد باغداری با توسعه صنایع تبدیلی

ایران مرکز غنی ژرم پلاسم زردآلو در جهان/رونق اقتصاد باغداری با توسعه صنایع تبدیلی

با توجه به وابستگی کشورمان به صادرات نفت، تولید محصولات باغبانی می‌تواند یکی از مهمترین منابع ارزی کشور باشد و جایگزین درآمد نفت شود و در حال حاضر نیز این بخش یکی از مهمترین منابع ارز آوری کشور محسوب می‌شود.

به گزارش شبستر خبر به نقل از تسنیم، اساسی‌ترین نیاز هر فرد، تأمین نیاز غذایی اوست و با توجه به محدود بودن زمین و آب برای جوامع رو به رشد، باید حداکثر محصول را از زمین‌های زیر کشت به دست آورد. محصولات باغبانی در دنیا، علاوه بر تأمین بخشی از غذای مورد نیاز بشر، در تأمین سلامتی انسان جایگاه ویژه‌ای دارد.

با توجه به وابستگی کشورمان به صادرات نفت، تولید محصولات باغبانی می‌تواند یکی از مهمترین منابع ارزی کشور باشد و جایگزین درآمد نفت شود. در حال حاضر نیز این بخش یکی از مهمترین منابع ارز آوری کشور محسوب می‌شود.

 معرفی ارقام جدید شاخص پیشرفت باغبانی در کشور قلمداد می‌شود

حسین لطفعلی زاده با اشاره به اصلاح و تهیه نهال و بذر، اظهار داشت: براساس تصمیمات موسسه اصلاح و تهیه نهال و بذر کرج، به زراعی و به نژادی بادام و زردآلو از گروه هسته دارها برای محققان مرکز تحقیقات آذربایجان شرقی تعریف شده است.

وی از ارقام معرفی شده بادام گفت و افزود: نتیجه محققان قبلی و فعلی معرفی ۹ رقم دیرگل بادام در اواخر دهه ۷۰ و همچنین دو رقم دیرگل و اقتصادی و تجاری بادام در اواخر دهه ۸۰ بوده است.

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی آذربایجان شرقی، با اشاره به تعداد ارقام زردآلوی معرفی شده به وسیله محققان مرکز سهند، گفت: ۴ رقم زردآلو تجاری، بسیار پرمحصول و سازگار با شرایط منطقه در اواخر دهه ۸۰ نیز از دیگر طرح‌های تحقیقاتی مهم و تاثیرگذار ایستگاه تحقیقاتی سهند بوده است.

وی افزود: علت این فواصل طولانی معرفی ارقام همان ذات محصولات باغی، چند ساله بودن این میوه‌ها و عمر طولانی آنهاست و به طور کلی تحقیقات در این زمینه وقت زیادی را طلب می‌کند و به همین دلیل رقم جدید مطمئن، سازگار و پرمحصول است.

معرفی عجولانه یک رقم میوه امکانپذیر نیست

لطفعلی زاده از نشانه‌های معرفی عجولانه یک رقم باغی گفت و اظهار کرد: معرفی عجولانه یک رقم میوه امکانپذیر نیست و بزرگترین نتیجه منفی آن تغییر خصوصیات ارقام معرفی شده در طول زمان است که به هیچ وجه مطلوب نخواهد بود.

وی افزود: وقتی یک رقم میوه معرفی می‌شود، باید به طور قوی و آشکار همان صفاتی را که برایش تعریف شده در طی سالهای متمادی بروز کند و تحقیق بر پایه‌های درختان بادام و زردآلو نیز بخش دیگری از فعالیت‌های تحقیقاتی محققان مرکز بوده است که نتایج آن به زودی در اختیار باغداران قرار خواهد گرفت.

صنایع تبدیلی در تحقیقات بادام و زردآلو مورد توجه قرار گرفته است

معاون پژوهش و فناوری  مرکز تحقیقات کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: نیاز بازار و صنایع تبدیلی از جمله معیارهایی است که در تحقیقات بادام و زردآلو مورد توجه قرار گرفته است.

وی افزود: ۴ رقم زردآلو تجاری، بسیار پُرمحصول و سازگار با شرایط منطقه در اواخر دهه ۸۰ نیز از طرح‌های تحقیقاتی مهم و تاثیرگذار ایستگاه تحقیقاتی سهند بوده است.

حمید رهنمون با اشاره به میزان تولید محصول تَر زردآلو در کشور تشریح کرد: تولید سالانه مجصول تَر زردآلو در ایران بالغ بر ۲۸۰ هزار تن بوده و از این نظر دارای رتبه دوم و میزان صادرات خشکبار آن حدود ۸۸۰ تن در سال است که از این نظر نیز در جایگاه نوزدهم جهانی قرار دارد.

وی ادامه داد: وقتی یک رقم میوه معرفی می‌شود، باید به طور قوی و آشکار همان صفاتی را که برایش تعریف شده در طی سال‌های متمادی بروز کند.

ایران از مراکز غنی زردآلو در جهان است

معاون پژوهش و فناوری  مرکز تحقیقات کشاورزی آذربایجان شرقی، ایران از مراکز غنی زردآلو در جهان دانست و گفت: ایران از مراکز غنی ژرم پلاسم زردآلو در جهان به شمار می‌رود و ژنوتیپ ها و کلون‌های ناشناخته بیشماری از این گیاه را در خزانه ژنتیکی خود جای داده است.

رهنمون تاکید کرد: رونق اقتصاد باغداری و صنایع جانبی، بهبود جایگاه کنونی ایران در عرصه صادرات خشکبار زردآلو و ارتقای امنیت غذایی در حوزه این فرآورده از طریق کنترل آلودگی‌های شیمیایی و میکروبی موضوعاتی هستند که دستاوردهای تحقیقاتی با همسویی آنها سهم چشمگیری در بهبود شاخص‌های کنونی خواهد داشت.

 اقتصادی کردن باغبانی و ایجاد مجموعه‌های اقتصادی باید تولیدکنندگان محصولات باغی را به سمت تراز بازرگانی مورد قبول در بخش کشاورزی برساند، اما در عین حال تولید باید کیفی و استاندارد باشد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.