کد خبر : 6638
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 20 می 2014 - 11:59
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای یک روانشناس: اجازه دهیم دیگران ما را با نقد خود بکوبند بسته هستند

یک روانشناس: اجازه دهیم دیگران ما را با نقد خود بکوبند

یک روانشناس: اجازه دهیم دیگران ما را با نقد خود بکوبند

یک روانشناس گفت: نرنجیدن از انتقاد نشانه رشد روحی و اخلاقی است.

29911tبه گزارش شبسترنیوز، زهرا نیازی در گفت‎وگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه لرستان، بیان کرد: انتقاد و انتقادپذیری یکی از مهارت‎های زندگی است که متأسفانه خیلی از آدم‎ها از داشتن آن بی‎بهره‎اند.

وی با اشاره به اینکه نقدها به عنوان ابزاری برای پیشرفت و اصلاح فرد عنوان می‎شوند، افزود: معمولاً قبول کردن حرف‎های کسی که اشتباهاتتان را به شما گوشزد می‎کند امر خوشایندی نخواهد بود؛ البته بهتر است هر نقدی را پذیرا نشویم و در مقابل هر چیزی که به ما می‎گویند سوال چرا را مطرح کنیم.

نیازی ادامه داد: روحیه انتقادپذیری به شخصیت آدم‎ها و گذشته آنها بستگی دارد، برخی به راحتی نقد درست را می‎پذیرند و در برابر آن تسلیم می‎شوند.

این روانشناس تصریح کرد: برای درک صحیح انتقادات، فرد ملزم به فراهم کردن بستری مناسب است که منتقدشونده آسان‎تر بتواند با نقد کنار بیاید و از این بابت از منتقد تشکر و قدردانی کند.

وی با بیان اینکه پرورش روحیه نقدپذیری از همان دوران کودکی شروع شده و به تربیت والدین بستگی دارد، یادآور شد: اگر فرد در خانواده‎ای رشد کند که از همدیگر نقد کرده و پدر و مادر شرایط انتقاد را به خوبی فراهم آورند، قطعاً در آینده روحیه این چنینی خواهد داشت.

نیازی اضافه کرد: یکی از رموز موفقیت‎های فردی و اجتماعی انسان داشتن ظرفیت انتقادپذیری است؛ نرنجیدن از انتقاد نشانه رشد روحی، معنوی و اخلاقی است.

این روانشناس با تأکید بر اینکه هر انسانی نیازمند خیرخواهی، نصیحت و انتقاد دیگران است، اظهار کرد: تجربه کودکی، احساس طردشدگی، خودخواهی و احساس ضعف از عمده دلایل واکنش نشان دادن به انتقاد دیگران است.

وی گفت: هرگز فکر نکنیم که با نقد شخصیت ما زیرسوال می‎رود بلکه از انتقاد تصویر مثبتی داشته باشیم و با حسن نیت جنبه منفی انتقاد را پذیرا باشیم.

نیازی افزود: افرادی که در تعامل با دیگران نیستند از انتقاد فرار کرده و به همین خاطر شخصیتی متوقف شده و بدون پیشرفت و رشد خواهند داشت.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.