کد خبر : 57139
تاریخ انتشار : چهارشنبه 15 جولای 2015 - 13:28

طرح مالچ پاشی با مالچ طبیعی در بندرشرفخانه آغاز شد+تصاویر

طرح مالچ پاشی با مالچ طبیعی در بندرشرفخانه آغاز شد+تصاویر

مدیرکل حفاظت از محیط‌زیست آذربایجان‌شرقی گفت: عملیات تثبیت کانون‌های ریزگرد نمکی دریاچه ارومیه در ساحل بندر شرفخانه شهرستان شبستر اجرایی شد.

IMG_4142به گزارش شبسترنیوز، حمید قاسمی در حاشیه اجرای پروژه تثبیت کانونهای تولید ریزگردهای نمکی دریاچه ارومیه(مالچ پاشی با مالچ طبیعی) که در ساحل بندرشرفاخه انجام شد گفت:در راستای وظایفی که در قالب ستاد احیای دریاچه ارومیه برای سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص تثبیت نمک بستر دریاچه با روش مالچ پاشی تعیین شده بود، این عملیات از امروز اجرایی می شود.

وی اظهارکرد : طبق بررسی های انجام شده توسط مشاوران اجرایی طرح، 11 نوع مالچ تعیین و شناسایی شدند که در نهایت سه نوع مالچ انتخاب و به صورت پایلوت با استفاده از سه نوع مالچ در منطقه بندر شرفخانه شهرستان شبستر هر یک به مساحت 10 هکتار عملیات مالچ پاشی صورت می گیرد.

قاسمی با بیان اینکه مساحت دریاچه ارومیه 500 هزار هکتار است، افزود : بر اساس پیش بینی ها 30 درصد از مساحت کل دریاچه می تواند به عنوان کانون های تولید ریزگرد عمل کنند.

وی گفت: پس از چهار تا پنج ماه از اجرای آزمایشی مالچ پاشی هر پایلوتی که نسبت به شرایط محیطی دریاچه بهتر جواب دهد و در عمل سازگاری با محیط زیست داشته و مشکل آفرین نباشد، از آن در سایرکانون های نمکی دریاچه ارومیه استفاده خواهد شد.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست آذربایجان شرقی در خصوص وضعیت دریاچه ارومیه نیز اظهارکرد: بر اساس بارش های صورت گرفته در سال آبی 93 و 94 و اقدامات ستاد احیای دریاچه ارتفاع آب دریاچه در سال جاری نسبت به سال های گذشته در حد 4 الی 5 سانتی متر بوده است.

وی افزود : در20 سال گذشته هر ساله شاهد کاهش ارتفاع آب در حدود 40 تا 45 سانتیمتر بودیم که در سال آبی جاری شاهد کاهش حداکثر چهار تا پنج سانتی متری آب دریاچه هستیم.

قاسمی خاطرنشان کرد : بر اساس برنامه ریزی های ستاد احیای دریاچه ارومیه دربرنامه 10ساله (تا سال 1402 ) مقرر شده حداقل به تراز اکولوژی یکهزار و 274 متر ارتفاع دست یابیم.

رییس هیات مدیره و مدیر عامل شرکت صنعت سازه ساتراپ گفت: نخستین مالچ طبیعی دنیا که توسط این شرکت تهیه و ثبت شده است که برای احیای دریاچه ارومیه بکارگرفته می شود.

امید کشمیری افزود: مالچ به عنوان تثبیت کننده ماسه های روان مورد استفاده قرار می گیرد تا از بروز پدیده گرد و غبار و ریزگردها جلوگیری کند.

وی ادامه داد: با توجه به وضعیت دریاچه ارومیه و برای جلوگیری از ریزگرد های نمکی دریاچه مالچ طبیعی ساخت این شرکت که نمونه خارجی نداشته و عاری از مواد پلیمری است در ساحل بندر شرفخانه بکارگرفته می شود.

کشمیری افزود: برای ساخت این مالچ طبیعی محققان صنعت سازه ساتراپ پس از شش سال پژوهش و تحقیق و انجام آزمون و خطاهای بسیار توانستند در سال 91 برای نخستین بار درکشور و جهان مالچ کاملا طبیعی را اختراع کنند.

وی ادامه داد : مالچ طبیعی عاری از هرگونه مواد پلیمری و ترکیبی از انواع مواد معدنی بوده و سازگار با محیط زیست است.

مدیرعامل شرکت صنعت سازه ساتراپ گفت : این مالچ به صورت روکش عمل کرده و به خاطر رنگ روشنی که دارد گرمای کمتری را به محیط جذب و برای جانداران و زیستگاه آنها هیچگونه خطری ندارد.

وی اظهارکرد: پس از پاشیدن این مالچ بر روی زمین پس از گذشت چند روز مالچ شروع به ترک خوردگی های مویی می کند که این مساله برای نفس کشیدن زمین مفید است.

کشمیری گفت: مالچ طبیعی رطوبت زیادی را در مدت زمان طولانی در خود حفظ کرده و از جذب آب بسیار بالایی برخودار است به گونه ایی که آب باران را جذب و به سطح تحت پوشش خود هدایت می کند.

وی افزود: مالچ طبیعی همچنین برای رشد گیاه بسیار مفید بوده و از ماندگاری بسیار بالایی برخوردار است بطوری که پس از 10 سال جذب طبیعت شده و باعث تقویت خاک منطقه و افزایش سرعت رشد نهال می شود.

مدیرعامل شرکت صنعت سازه ساتراپ ادامه داد: در نمونه های دیگر مالچ های موجود در بازار از مواد پلیمیری استفاده شده و برای تهیه آن آب طبیعی بسیار زیادی مصرف می شود این درحالی است که مصرف آب در مالچ طبیعی یک به نیم بوده و قادر است با هرگونه آبی مخلوط شود.

برای مشاهده تصاویر بر روی لینک زیر کلیک نمایید…..

تصاویر/آغاز طرح مالچ پاشی با مالچ طبیعی در بندرشرفخانه

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.