کد خبر : 51000
تاریخ انتشار : جمعه 19 ژوئن 2015 - 15:40

استفاده بیش از حد نیاز از آب و برق در کشور/ نیمی از دشت‌ها با بحران آب مواجه هستند

استفاده بیش از حد نیاز از آب و برق در کشور/ نیمی از دشت‌ها با بحران آب مواجه هستند

به نقل از روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب کشور، ستار محمودی در گردهمایی مبلغان اعزامی ماه مبارک رمضان که در مسجد اعظم حرم حضرت معصومه(س) برگزار شد، در سخنانی اظهار کرد: مبلغان که ارتباط مناسبی با مردم دارند، باید مسائل حراست از منابع ملی به ویژه مسئله آب را به مردم انتقال دهند. وی

به نقل از روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب کشور، ستار محمودی در گردهمایی مبلغان اعزامی ماه مبارک رمضان که در مسجد اعظم حرم حضرت معصومه(س) برگزار شد، در سخنانی اظهار کرد: مبلغان که ارتباط مناسبی با مردم دارند، باید مسائل حراست از منابع ملی به ویژه مسئله آب را به مردم انتقال دهند.

وی آب را تنظیم‌کننده حیات و تنفس دانست و افزود: نیاز اصلی و زیربنایی انسان، آب و برق است، ولی متأسفانه در مصرف آن زیاده‌روی کردیم و اصالت را به استفاده از خود طبیعت کردیم، در حالی که باید از منافع طبیعت استفاده می‌کردیم.

قائم‌مقام وزیر نیرو زندگی انسان را وابسته به استفاده از نعمت آب دانست و تاکید کرد: آب مائده بزرگ الهی است که جایگاه آن در آیات و روایت الهی به خوبی قابل مشاهده است.

وی با بیان اینکه اعضا مختلف بدن انسان برای فعالیت نیازمند آب است، یادآور شد: خداوند متعال با استفاده از عنصر اصلی آب انسان را ساخته که فعالیت‌های مختلف در این مخلوق دیده می‌شود.

محمودی همچنین ابراز داشت: بخار آب شرایطی را در کره زمین به وجود می‌آورد تا انسان بتواند به راحتی در این کره خاکی زندگی کند.

وی با تاکید بر اینکه ایران اسلامی دارای شرایط آب و هوایی خشک است، خاطرنشان کرد: بارندگی در نقاط مختلف ایران متفاوت است؛ پراکندگی جمعیت کشور نیازمند اقدامات سازه‌ای است تا آب را در مناطقی که مقداری بیشتر است، حفاظت و در دیگر نقاط به‌کارگیری کنیم.

قائم‌مقام وزیر نیرو با اشاره به کاهش شدید میانگین بارندگی طی 40 سال گذشته، ادامه داد: استفاده از منابع آب کشور مطلوب نبوده است، زیرا بیش از حد نیاز از آب استفاده شده است.

وی برداشت‌ نامناسب از ظرفیت‌های آبی را مورد توجه قرار داد و گفت: این موضوع آسیب‌های مختلفی را در طبیعت به بار می‌آورد و طبیعت این‌گونه توسط طوفان ریزگرد و نمک انتقام می‌گیرند.

*50 درصد از 609 دشت کشور با بحران آب مواجه هستند

محمودی با اشاره به اینکه 50 درصد از 609 دشت کشور با بحران آب مواجه هستند، ابراز داشت: در حال حاضر این منابع آبی این دشت‌ها تحلیل رفته و به مناطق ممنوعه بحرانی تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه نگران سرمایه‌گذاری‌های گذشته در برخی از نقاط کشور هستیم گفت: آبی که در طول سال‌ها در سفره‌های زیرزمینی جمع آوری شده، ظرف مدت کوتاهی توسط دستگاه‌های جدید پمپ آب به راحتی از زمین بیرون کشیده می‌شود.

قائم‌مقام وزیر نیرو با اشاره به اینکه 25درصد منابع آب رودخانه‌ها شور شده است، تصریح کرد: این امر به علت فاضلاب‌هایی است که وارد رودخانه‌ها می‌شود.

وی طبیعت را دوستی برای انسان دانست و گفت: در کشور حدود 73 هزار مگاوات برق تأمین می‌شود که این میزان برای کشوری با جمعیت 100 میلیون نفر کفایت می‌کند، در صورتی که اکنون با 70 میلیون نفر مشکل داریم.

محمودی استفاده‌های نادرست را علت اصلی این مشکل دانست و خاطرنشان کرد: مصرف زیاد نشان از ناسپاسی است.

وی حضور مبلغان در نقاط مختلف کشور در ایام ماه مبارک رمضان را نعمت دانست و گفت: باید استفاده نادرست از منابع به عنوان نهی از منکر به مردم تاکید شود.

قائم‌مقام وزیر نیرو با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر روی اصلاح الگوی مصرف گفت: اصلاح الگوی مصرف یکی از فرامین اقتصاد مقاومتی است که در کنار دیگر مسائل قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه تا قبل از انقلاب اسلامی تنها کمتر از 70 درصد از جمعیت کشور از نعمت آب و برق برخوردار بود، گفت: نظام مقدس جمهوری اسلامی با وجود شرایط مختلف این میزان را به 99.5 درصد رسانیده است.

محمودی با بیان اینکه هم اکنون 74 درصد روستاهای کشور آب لوله‌کشی دارند، ابراز داشت: تا پایان برنامه ششم تمام روستاهای کشور مشمول آب لوله‌کشی خواهند شد که در این زمینه 500 میلیون دلار با عنایت مقام معظم رهبری برای کمک به آب روستاها اختصاص داده شده است.

وی همچنین اظهار داشت: امروز 100 درصد روستاهای کشور زیر پوشش شبکه برق هستند.

منبع : فارس

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.