کد خبر : 4027
تاریخ انتشار : یکشنبه 23 مارس 2014 - 8:00

معرفی شهر وایقان

معرفی شهر وایقان

پیشینه تاریخی شهر محمدحسین خلف تبریزی در جلد چهارم برهان قاطع صفحه 2555 در ریشه یابی كلمه وایقان آن را در زبان فارسی به دو بخش جداگانه وای + قان تقسیم می نماید و می نویسد ( قان كلمه فارسی باستان و همردیف كلمه كند ، گند ، جنگ ، جان به معنای آبادی و

پیشینه تاریخی شهر

محمدحسین خلف تبریزی در جلد چهارم برهان قاطع صفحه 2555 در ریشه یابی كلمه وایقان آن را در زبان فارسی به دو بخش جداگانه وای + قان تقسیم می نماید و می نویسد ( قان كلمه فارسی باستان و همردیف كلمه كند ، گند ، جنگ ، جان به معنای آبادی و شهر است و وای به معنی چاه بوده است ) و دلیل این نامگذاری وجود چشمه ها ، چاههای آب و قنات های فراوانی بوده است كه در این آبادی بوده است و باعث رونق كشاورزی و اقتصاد منطقه شده و زندگی را در آبادی وایقان جاری می كرده است اكنون از این چشمه ها و قناتها تنها نامشان بر خاطره پیرمردان یادگاری باقی مانده است. حفر چاه های عمیق و نیمه عمیق و پایین رفتن زمین آنها باعث خشك شدن و نابودی آنها شده است. قدیمی ترین سند تاریخی كه در آن از این آبادی به نام وایقان یاد شده است كتاب نزهه القلوب از حمداله مستوفی در سال 740 (هـ.ق) است. وی در سال 674 پیش درخصوص منطقه ارونق و انزاب (شبستر فعلی) چنین می نویسد :

phoca_thumb_l_IMG_0663

((چهارم ناحیه ارونق بر غرب شهر تبریز است آغازش سه فرسنگی شهر است تا 15 فرسنگی و عرضش 5 فرسنگ باشد و حاصلی نیكو دارد از غله و انگور و میوه و مدار تبریز بر ارتفاعات آنجا باشد و سی پاره دیه است و اكثرشان بزرگ كه هر یك قصبه ای است چون سیس و شبستر ، وایقان ، كوزه كنان و …)) (نزهه القلوب – از حمداله مستوفی) به اهتمام محمود دبیرسیاقی صفحه 90 چاپ تهران سال 1336.صاحب كتاب روضه الطهار چنین آورده است : وایقان از قراء بزرگ ارونق تابع مدینه شهر تبریز كه از غرب به روستای شندآباد از شما به قراء شبستر و ز شرق به امند متصل می گردد. طبق فوق و با توجه به اینكه كلمه وایقان یك كلمه باستانی است و با موقعیت شهر وایقان كه دارای چاه های آب فراوان و كشاورزی پررونقی بوده و در واقع آبادی خود را مدیون این چاه های آب بوده است این نامگذاری كاملاً باسمی و قابل قبول تر است.

 phoca_thumb_l_dsc00778 - Copy

موقعیت جغرافیایی شهر

شهر وایقان به عنوان یكی از شهرهای شهرستان شبستر واقع در گونی شرق در فاصله 3 كیلومتری جنوب شبستر در همسایگی روستای دیزج خلیل (2 كیلومتری) و در 73 كیلومتری مركز استان آذربایجان شرقی تبریز و در زمینهای كناره ای قدیمی دریاچه ارومیه (چی چست) واقع شده ، شهر وایقان در 38 درجه و 8 دقیقه عرض شمالی و 45 درجه و 42 دقیقه طول شرقی از نصف النهار گرینویچ قرار دارد.

phoca_thumb_l_dsc02402 - Copy

اختلاف ساعت آن با تهران 22 دقیقه است. راه آهن تبریز به بندرشرفخانه (تركیه ، اروپا) از شمال شهر وایقان عبور می كند و فاقد ایستگاه در وایقان میباشد. این خط آهن بوسیله روسیه تزاری در بین سال های 1910 و 1914 احداث گردیده و در جنگ جهانی اول (1914) مورد بهره برداری قرار گرفت . امتداد خط آهن مزبور در سال 1344 به ایستگاه رازی در مرز تركیه متصل گردید. شهر وایقان بوسیله یك جاده به عرض 36 متر و به طول 3 كیلومتر كه به همت اهالی وایقان در سالهای 84 و 85 بازگشایی و آسفالت شده به جاده ارتباطی تبریز –سلماس (ارومیه) متصل می شود. فاصله شهر وایقان از كوهستان میشو 16 كیلومتر است و این شهر در واقع بر روی جلگه جنوبی میشو بر روی خاكهای آبرفتی رودخانه های سیلابی كوهستان میشو و ته نشست های عقب نشینی تدریجی دریاچه ارومیه استقرار یافته فلذا شیب عمومی آن بصورت ملایم از شمال به طرف جنوب و جنوب شرقی و عمیق ترین نقطه یعنی دریاچه ارومیه سركشیده شده است. مساكن شهر وایقان به صورت مجتمع در دشت هموار بنا شده اند. حدود آن از شمال شرقی به روستای دیزج خلیل و از شرق به مراتع روستای علیشاه و از جنوب به زمین های شور و بی حاصل (شوراكد) كه در اصطلاح محلی به آن بروت (برهوت) و خاصبان و از جنوب غربی به دریاچه ارومیه و از شمال غرب به روستای شنگل آباد محدود می شود. وسعت شهر وایقان (بخش مسكونی) 3 كیلومتر طول و 3 كیلومتر عرض دارد . مساحت محدوده قانونی شهر وایقان حدود 200 هكتار است و مساحت حریم شهر در حدود 1000 هكتار می باشد.

phoca_thumb_l_mas_meli

phoca_thumb_l_IMG_1078

phoca_thumb_l_IMG_0681

phoca_thumb_l_baba_faraj

phoca_thumb_l_dsc00606

phoca_thumb_l_DSC00692

phoca_thumb_l_DSC00779

phoca_thumb_l_san_khara

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 5 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۵
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

م.ق یکشنبه , 23 مارس 2014 - 11:12

سلام .دستت درد نکنه که شهر وایقانو به تصویر کشیدین…… کاش از سفره هفت سین شهر خودتون هم یه تصاویری میزاشتین. راستی عیدتون هم مبارک.

حامد دهقان دیزجی یکشنبه , 23 مارس 2014 - 11:25

با سلام و تبریک عید نوروز . به اطلاع میرساند هر روز یک شهرو معرفی میکنیم.

ا.موحد یکشنبه , 23 مارس 2014 - 15:18

باتشکر از نویسنده این مقاله بااحترام عرض می کنم قبل از حضرتعالی آقای دکتر حسن امین درتوپونیم (وجه تسمیه) شهر وایقان این نظر را اعلام نموده بودند. الحق للمتقدم شایسته بود نام صاحب اولیه این نظریه را ذکر می کردید.
علاوتا؛ عرض می کنم بهتر است بدنبال معنی واقعی شهر وایقان درمنابع تر کی بگردید ومعنی حقیقی آنرا بیابید.بزودی مفصل دراتیمولوژی توپونیم وایقان صحبت خواهدشد. موفق باشید عیدتان هم مبارک

بهزاد دوشنبه , 24 مارس 2014 - 20:53

باسلام این مطالب متعلق به خود ما نیست و حتما تخصص شما در این مورد بیشتراز ماست باز منتظر نظرات شما هستیم.

امیر غیبی جمعه , 25 جولای 2014 - 15:36

باسلام و عرض خسته نباشید خدمت هم میهنان گرامی و مدیر سایت
بهتر است در این سایت معنی اسم شهرمان را بیابید همانطور که من شنیده ام میگویند در کتابخانه شهر کتابی موجود هست که درباره ی این نام توضیحات کاملی داده است لطفا به کتابخانه شهر بروید و این کتاب را بیابید و در این سایت بگذارید تا تمام شهروندان بتوانن معنی کلمه وایقان بدانند باتشکر