کد خبر : 165631
تاریخ انتشار : دوشنبه 8 می 2023 - 14:19

معاون اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی:

نیروگاه بزرگ ۷۵۰ مگاواتی توسط بخش خصوصی در شهرستان شبستر ایجاد می شود

نیروگاه بزرگ ۷۵۰ مگاواتی توسط بخش خصوصی در شهرستان شبستر ایجاد می شود

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی از احداث نیروگاه بزرگ ۷۵۰ مگاواتی توسط بخش خصوصی در شبستر خبرداد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبسترخبر، محمدکلامی،در جمع خبرنگاران با بیان اینکه خوشبختانه آذربایجان شرقی‌ هیچ مشکلی در حوزه سرمایه گذاری ندارد، تصریح کرد: این استان مشکل زیر ساخت دارد نه سرمایه گذار. ما باید پیش از ورود سرمایه گذار زیر ساخت‌ها را آماده کرده و زمین را در اختیار آن‌ها قرار دهیم که در صورت توسعه زیرساخت‌ها، شاهد رشد و شکوفایی در اقتصاد استان خواهیم بود.

وی با بیان این‌که بازار و اقتصاد نمی‌تواند به صورت جزیره‌ای عمل کند، تیم اقتصادی استان به دنبال کاهش این هزینه ها بوده تا میزان تاثیر گذاری را کم کنیم.

وی ادامه داد: در زمان اجرای برنامه و طرح آزادسازی، تمهیدات لازم را اندیشیدیم تا دخایر راهبردی را داشته باشیم و نیازهای واقعی مصرف کنندگان را تامین کنیم.

وی افزود: در زمان تحویل دولت از لحاظ تامین مرغ، استان وابسته به سایر استان‌ها بودیم، به طوری‌که ۵۰ درصد مرغ مصرفی از استان‌های ارومیه و اردبیل وارد می‌شد؛ اما در حال حاضر در تولید و عرضه مرغ خودکفا شدیم.

به گفته کلامی، در آبان ماه سال جاری، برای پخت نان هیچ گونه ذخیره آرد نداشتیم؛ این درحالیست که درحال حاضر وضعیت ذخیره آرد در استان مطلوب بوده و تا سه ماه می‌توان نیازها را تامین کرد.

وی با اشاره به اینکه براساس پخت نان و به صورت شناور سهمیه آرد به نانوایی ها داده می شود و نظام سهمیه بندی برداشته شده است، اضافه کرد: سهمیه آرد در مجموع نانوایی های استان ۴۶ درصد افزایش، ۲۸ درصد بدون تغییر و ۲۶ درصد کاهش داشته است.

وی با بیان اینکه کمترین قیمت گوشت در کشور، مربوط به آذربایجان شرقی است، تصریح کرد: ۴۸۰ تن گوشت به فروشگاه‌های استان تزریق شده است؛ همچنین از لحاظ تامین برنج نیز در استان هیچ گونه مشکلی وجود نداشته و حتی اگر هیچ برنجی وارد نشود، ذخایر استان تامین شده است.

معاون اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی تامین امنیت غذایی، چالش اصلی کشورها در آینده عنوان کرد و گفت: ضروری است تا تمهیدات لازم برای این موضوع اندیشیده شود.

وی با بیان اینکه ریشه بسیاری از فسادها در دو نرخی بودن است، اظهار کرد: با شفاف سازی و کنترل بیشتر، می‌توان به کمتر شدن زمینه فساد کمک کرد.

وی در رابطه با انتقال حساب‌های مس به استان، اضافه کرد: اهمیت این موضوع چندان روشن است که حتی اولین بازدید رئیس جمهوری در استان از مجتمع مس سونگون بود و نتیجه حضور وی به ابلاغ مصوبه ۱۴ بندی در رابطه با مس سونگون ختم شد که در این زمینه کارگروه راهبردی به مدیریت معاونت امور اقتصادی استانداری استان تشکیل شده است، یکی از دستاوردهای این کارگروه، تصویب ساخت شهرک صنعتی مس در مجتمع مس سونگون است.

کلامی ادامه داد: ۹ همت از حساب های مس در استان گردش دارند ولی کافی نبوده و معتقدیم که باید ۳۰ الی ۴۰ درصد حساب‌های مس در بانک‌های آذربایجان شرقی سپرده‌گذاری شود.

وی با اشاره به احداث بزرگترین نیروگاه خورشیدی کشور در هریس توسط مجتمع مس سونگون، تصریح کرد: در آینده نزدیک شاهد ایجاد نیروگاه خورشیدی ۲۵۰ مگاواتی در هریس، ۵۰ مگاواتی در روستای علیار شهرستان ورزقان، نیروگاه بادی ۵۰ مگاواتی در مس سونگون و همچنین نیروگاه بزرگ ۷۵۰ مگاواتی توسط بخش خصوصی در شبستر خواهیم بود.

کلامی تصریح کرد: در حال حاضر آذربایجان شرقی دارای رتبه سه کشوری در راه اندازی واحدهای جدید تولیدی، رتبه سوم اجرای طرح های توسعه ای، رتبه دو صدور جواز تاسیس، رتبه یک صدور جواز تاسیس توسعه ای و جز سه استان برتر کشور در احیای واحدهای راکد است.

معاون امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه آدربایجان شرقی بزرگترین اقتصاد بخش خصوصی کشور را دارد، گفت: ۱۳۰ هزار شغل در صنعت استان وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: باتوجه به این‌که ۹۰ درصد اقتصاد این استان توسط بخش خصوصی مدیریت می‌شود، از این رو منجر شده تا در دوران تحریم ها کمترین آسیب به استان وارد شود.

انتهای پیام/بهمن بهزادسیس

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.