کد خبر : 164953
تاریخ انتشار : چهارشنبه 7 سپتامبر 2022 - 1:32

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان آذربایجان‌شرقی:

دریان شبستر، باید الگوی همه کشور قرار گیرد/ تمجید از خوداتکایی دریانی ها

دریان شبستر، باید الگوی همه کشور قرار گیرد/ تمجید از خوداتکایی دریانی ها

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی، همدلی مردم دریان در شهرستان شبستر را مورد تحسین قرار داد.

به گزارش شبستر خبر، فرشکاران که در کنفرانس خبری با خبرنگاران استان صحبت می کرد با انتقاد از خروج ارزش افزوده از استان ما گفت: با اینکه آذربایجان شرقی از نظر شاخص های مختلف مانند صنعت، معدن، و کشاورزی ظرفیت های بسیاری دارد اما ارزش افزوده آن بسیار پایین است و به استان های دیگر منتقل می شود.
فرشکاران در ادامه به عنوان نمونه از همت مردم روستای دریان در شبستر به نیکی یاد کرد و گفت: کار و تلاش و همدلی و خوداتکایی مردم این شهر کوچک در شبستر باید برای همه شهرهای ما به عنوان الگو مطرح شود. جاده کشی، استفاده صحیح از ذخایر آبی، توسعه کشاورزی و مدل های تولید مسکن و شهرسازی آنها بسیار دیدنی و تحسین برانگیز بوده و رفاه و آسایش را برای ساکنان آن به ارمغان آورده است.
فرشکاران افزود: اغلب اهالی این شهر در تهران و سایر شهرها کار می کنند اما ارزش افزوده کار و سرمایه در گردش شان را به زادگاه خود منتقل می کنند و بدین ترتیب سبب توسعه و رونق شهر پدری خود شده اند. آنها منتظر تخصیص اعتبار دولتی ها نشده اند و همه شاخص های توسعه را درنوردیده اند. همین که از ما اعتبار برای جاده کشی و برق و آب نمی خواهند باید دستشان را بوسید و متشکر شد.
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان به نمونه هایی از این همت و خوداتکایی دریانی ها اشاره کرد و گفت: دریانی ها چند قنات دارند. بر روی آنها سه سد کوچک و حوضچه ساخته اند. هفت ماه از سال آب این قنات ها به این سد ها منتقل می شود یکی از قنات ها را هم به صورت علمی به سفره های زیرزمینی قنات های دیگر تزریق می کنند. حاصل این فکر خلاقانه سبب توسعه کشاورزی و باغداری به شکل مطلوب و بدون تخریب محیط زیست و ذخایر زیرزمینی است .
وی توضیح داد: دریان ۱۲۰۰ نفر جمعیت دارد اما جمعیت آن در تابستان به بیش از هفت هزار نفر می رسد. اتکای اداره این شهر به بخش عمومی و دولتی تقریبا صفر است! برای اینکه وحدت عملی و همدلی در آنجا حاکم است. البته شانجان هم در همان شهرستان همین وضعیت را دارد. اهالی آنها اغلب در تهران و سایر شهرهای بزرگ کشور و حتی جهان به اشتغال و کسب و کار مشغولند اما جالبترین بخش ماجرا این است که آنها بر اساس تعصب و همت و غیرت خود، ارزش افزوده سرمایه خود را در محل روستای خود هزینه می کنند. حاصل این عرق و تعصب، ایجاد روستایی است که بالاترین شاخص های رفاه اجتماعی، آسایش و زیبایی را به ارمغان آورده است. آنها از جیب خودشان برای خود جاده کشیده اند، تیرهای برق اهدا کرده اند و جالب آنکه اهدای این تیر برق ها آنقدر زیاد بوده که ۸۰ تیر هم اضافه مانده است!
فرشکاران افزود: بنده در بازدید از این روستا بیشتر از آنکه در بطن این رشد و پیشرفت ها باشم و طواهر کار و این توسعه روستایی را ببینم، شیفته این همدلی و وحدت شدم. در دریان یک موضوع بسیار مهم به چشم می خورد. در آنجا گوش دادن به حرف بزرگتر در اولویت قرار دارد. تشتت و پراکندگی رای و نظر و تفرقه معنی ندارد. همه به مانند اجزای یک ماشین در خدمت کل هدف قرار دارند. این روح همدلی، تصمیم گیری واحد، خدمت و اثرگذاری، همت و خوداتکایی باید به عنوان یک الگوی موفق توسعه شهری و روستای به تمام نقاط کشور تعمیم داده شود.

«دریان» یکی از روستاهای تازه شهر شده بخش مرکزی شهرستان شبستر در استان آذربایجان شرقی است که در ۷۰ کیلومتری شمال غربی شهرستان تبریز، در دامنه ی جنوبی رشته کوه میشو واقع است.
دریان از جنوب به شهر خامنه، از شرق به شهرستان شبستر و شانجان و از غرب به روستاهای مشنق و کوزه کنان و از شمال به رشته کوه میشو منتهی می گردد و ارتفاعش از سطح دریا ۱۵۳۰ متر می باشد. دریان در ناحیه ی کوهستانی شمال غربی کشور قرار گرفته و دارای زمستان های تقریبا طولانی و تابستان های با آب و هوای ملایم می باشد که همین ملایمت هوا دریان را به یک منطقه ی ییلاقی تبدیل کرده است. دریان به لحاظ موقعیت خاص خود دارای چشمه سارهای فراوان در دل کوه ها و دامنه های آن ها می باشد. در این شهر تعداد زیادی قنات حفر گردیده که وجود قنات های زیاد در دریان حکایت از سخت کوشی مردم دریان در گذشته دارد.
مردم این شهر و به ویژه جوان ترها، از این روستا مهاجرت کرده و بیشتر در تهران به کار تجارت مشغول هستند. گفته می شود مدیریت و کنترل اصلی شغل سوپرمارکت های تهران در دست دریانی هاست! گاهی از دریانی ها به عنوان سلطان سوپرمارکت های تهران یاد می کنند. از نظر اقتصادی متول بوده و خانه های میلایی زیبایی در این روستا ساخته اند.
در کنار خانه های زیبای ویلایی و گران قیمت، برخی از خانه های قدیمی و سنتی با معماری ها و بافت های قدیمی نیز به چشم می خورد که بر جذابیت و تنوع این «روستاشهر» می افزاید.
خبرنگار: محمد امین خوش نیت

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.