کد خبر : 164141
تاریخ انتشار : جمعه 25 مارس 2022 - 3:21

لزوم حرکت واقعی به سمت تولید دانش بنیان

لزوم حرکت واقعی به سمت تولید دانش بنیان

نامگذاری سال جدید به عنوان «سال تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» توسط مقام معظم رهبری بار دیگر بر اهمیت تولید دانش بنیان و لزوم حرکت واقعی به این سمت تاکید کرد. ایشان معیار قرار دادن تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین را موجب حرکت رو به جلو و محسوس در همه اهداف اقتصادی دانستند و افزودند: امسال نیز همچنان بر مساله تولید تاکید میکنم، البته بر لایه و چهره جدیدی از تولید، یعنی تولید «دانش بنیان» و «اشتغال آفرین.»

به گزارش شبستر خبر، امروزه تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین در تمام دنیا به یک اصل اساسی در اقتصاد کشورها تبدیل شده است و خوشبختانه در ایران نیز شاهد حرکت چندین ساله صنعت و اقتصاد کشور به این سمت و اهمیت روزافزون آن هستیم. اما چگونه می توان شعار امسال را نه فقط به عنوان یک شعار همانند شعارهای سال های قبل بلکه به عنوان یک اصل اساسی برای اقتصاد و صنعت کشور، به طور واقعی پیاده سازی کرد؟
رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز در بیانات آغاز سال ۱۴۰۱ دقیقا به این موضوع اشاره کردند. به طوریکه رهبر انقلاب با تاکید بر توصیه سال قبل خود مبنی بر اکتفا نکردن به کارهای سطحی همچون درج نام سال بر تابلوی خیابانها یا روی سربرگ دستگاه‌ها، گفتند: تحقق شعار امسال نیاز به سیاستگذاری دارد. البته با تحرکی که از رئیسجمهور محترم و همکارانشان مشاهده می‌شود، انشاءالله این شعار روی زمین نخواهد ماند؛ اما هرچه بیشتر کار و تلاش شود، بهتر خواهد بود.
سیاستگذاری مد نظر مقام معظم رهبری، مهم ترین نکته ای است که در تبیین و پیاده سازی اقتصاد دانش بنیان باید مد نظر قرار گیرد و این سیاستگذاری دقیقا حلقه مفقوده شعارهای سال های قبل بوده است. نیاز امروز کشور، حرکت جهادی و شتاب وار در حوزه دانش بنیان هاست که این حرکت نه فقط باید به صورت اعداد و ارقام و به اصطلاح کمی بروز یابد، بلکه باید در پایان سال شاهد رشد کیفی در فعالیت دانش بنیانی کشور و اتفاقاتی ملموس و تاثیرگذار باشیم.
در این میان لازم است که مجلس شورای اسلامی نیز با اولویت قرار دادن این موضوع، طرح جهش تولید دانش بنیان را هرچه سریعتر به قانون جهش دانش بنیان تبدیل کرده و با تصویب کامل آن در هفته های آتی فرصت کافی را برای دولت و سایر نهادها و ارگان ها برای حمایت از فناوران و فعالان حوزه دانش بنیان فراهم آورد. قانون جهش دانش بنیان در اواخر سال گذشته به عنوان یکی از امیدهای فعالان این حوزه مطرح شد و تسریع در روند بررسی و تصویب آن در مجلس و شورای نگهبان می تواند حرکت به سمت تولید دانش بنیان را محکم تر پایه ریزی کند.
آنچه که مسلم است، بیشتر پیش نیازهای تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین در کشور فراهم است. نیروی جوان، متخصص، تحصیل کرده و خوش فکری که هر سال بر تعداد آن ها افزوده می شود، پارک ها، مراکز رشد و مراکز دانشگاهی که به تعداد کافی در شهرهای مختلف کشور میزبان این افراد هستند، صندوق های پژوهش و نوآوری و شتاب دهنده هایی که در سال های اخیر به وجود آمده اند و قانون جدیدی که در مجلس شورای اسلامی در حال تصویب است، همه و همه در کنار هم می توانند حلقه هایی از زنجیر شعار سال ۱۴۰۱ باشند. این در حالیست که سیاستگذاری درست مطرح شده از سوی مقام معظم رهبری نیز که باید توسط دولت تعیین شود، آخرین حلقه این زنجیر مستحکم برای رشد و شکوفایی اقتصاد کشورمان خواهد بود.

علی ابراهیمیان

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.