کد خبر : 160522
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 10 دسامبر 2019 - 10:58

علی احمدی

اخبار خوب برای مردمان خوب

اخبار خوب برای مردمان خوب

«خبر خوب»؛ شاید یک نیاز و ضرورت آنی برای مخاطب زمین‌گیر شده این روزهای دنیای رسانه از بمباران و انفجارات خبری است.

به هر دلیل و به هر ترتیب، متاسفانه  عمده این اخبار، سخت و منفی و شوک آور از اقتصادی و سیاسی یا حوادث و بلایای طبیعی است؛ که یا نشانی از واقعیات و حال و روز انسان معاصر و تقصیری است که او با خود و طبیعت مرتکب شده، یا رد عناصر خبری بی احساس و اغراق تعدد و سرعت رسانه های امروز و یا حتی  خبرسازی بنگاه داری لیبرال رسانه ای است که کم و بیش دو قرنی هست رسما دست از سر ملت ها بر نمی دارد و عمده کارکرد های به ظاهر خوش آب و رنگش ذیل کارکرد سوداگری و کسب درآمد، یا خاک می خورد یا اجیر شده است.

البته الگو و تظاهر فریبنده، مسولیت اجتماعی نیز، با همه انتقاداتی که بر آن وارد شده است، به فرض صحت، عملا نتوانسته به کمک، اصلاح و تعدیل غرایز بی افسار لیبرالیسم رسانه در قبال جامعه بیاید و یا حتی آنطور که باید سرپوشی باشد بر دریدگی و سلطه گری این گربه سانان خبری.

شاید حال زار رسانه ها از یک طرف و حال و روز مخاطبان سرگشته در این میان و اخبار جعلی رساناهای ریز و درشت اجتماعی که لای دست و پای رسانه های رسمی می‌لولند و موی دماغ شان شده و هم زمان روی رشته‌های عصبی مخاطب رژه می‌روند؛ نتیجه و پایان کار یکه‌تازی و انحصار طلبی و قدرت پسندی این ژنرال‌های پیر باشد.

و شاید چوب حراجی که این روزها شیوخ منطقه خلیج فارس به باسن نوامیس لیبرالیسم رسانه ای و میراث فرهنگی – رسانه ای غرب میزنند و یکی پس از دیگری چون کنیزی در بازار جاهلی با دلارهای نفتی معاوضه و دست به دست می شوند، نشانی دیگر بر ممات حیات این نوع رسانه داری باشد.

خبر خوب خواسته اولیه و نیاز ضروری حیات فکری انسانی است که  ده ها سال است، مخاطب چشم و گوش بسته مدلی از رسانه داری جهانی با شعار آزادی اما محصور منفعت طلبی و ثروت سازی تجاری و تبلیغاتی است.

و البته سال هاست که اولویت مجموعه ای از اخبار تلخ و سخت و ایجاد هراس ناشی از آن در میان ملت ها، آبشخور منافع و تامین کننده بازار ثروت سازی صاحبان آن شده است و امر مهم مخاطب و سلیقه و نیاز و خواست او، اصلی است که در میان این آشفته بازار، قربانی این مسلک شده و صدایش در کنار شعار های بلند و زیبای مسولیت اجتماعی و اخلاق حرفه ای و … این یقه سفیدان به گوش نمی رسد و به چشم نمی‌آید.

خواه و ناخواه، مخاطب امروز، راه گریزهایی پیدا کرده که از این دالان، مفری برای دریافت و حتی خلق یا دریافت تخیلات آزاد و اخبار نرم و نازکی از دنیای خود بیابد.

متاسفانه ما در طول سال های اخیر در معرض و مخاطب ناخواسته، عمدتا اخباری؛ واقعی از سختی ها و ناگواری های اقتصادی و سیاسی و اجتماعی بوده ایم. از علل و سهم عوامل ایجاد این مسله و کوتاهی ها و قصورات صورت گرفته که بگذریم، امروز حق جامعه ماست که از اخبار خوب و خوشایندی که در اطراف و اکناف و از پیشرفت ها و خوبی هایی که خودشان در جای جای کشورشان و عمده، بوسیله جوانان شان، خلق و تولید می شود، بهره مند باشند و از خوانش آن لذت ببرند و به آینده  امیدوارتر شوند.

فراموش نکنیم، کم و کیف مواد و محتوایی که رسانه ها تولید یا مونتاژ و به مخاطب می رسانند، تشکیل دهنده عمده حالات فردی و اجتماعی و تعیین کننده وضعیت نهایی و سهم شادی و نشات در میان افراد جامعه است و تاثیری قطعی در نوع نگاه ایشان به زندگی و ناملایمات و روش انتخابی و قدرت حل مسایل ایشان دارد.

این یک ضرورت اجتماعی و از آداب حکمرانی مدبرانه و خوب است که از پس این شرایط سخت، آگاهانه و به خیانت ورزی و یا غیر آگاهانه و به اشتباه، با همان سرمشق غلط و سبکی که شرح آن رفت، رسانه داری و مخاطب پروری نکنیم؛ که این شاید بخشی مهم از رمز و راز حیات و ماندگاری رسانه های رسمی کشور و حفظ و انتقال مرجعیت رسانه ای به داخل مرزها، در کنار سایر عوامل مهم آن باشد.

لازم است رسانه ها با توجه به نیاز و خواست مردم که نقل و قول اخبار خوب و انتقال امید و  شادی، همراه بیان آگاهی و اطلاعات است، با حفظ توازن و تعادل و حرفه ای گری به سبک و سیاق اسلامی و ایرانی و بوم خودمان که علاوه بر تجربیات بشری، حاصل تجارب و تدوین اندیشه های اساتید و بزرگان و صاحب نظران و فعالان حوزه ارتباطات و رسانه کشور عزیزمان است؛ بیش از پیش و با اعتماد به نفس و ایمانی راسخ به آینده ای روشن برای سرزمینمان، در تحریریه ها و اتاق تیترها، قلم و چانه بزنند برای این مردم خوب.

**«علی احمدی» روان شناس و پژوهشگر روان شناسی اجتماعی

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.