کد خبر : 147025
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 21 نوامبر 2017 - 17:47

اوقاف و امور خیریه وظیفه صیانت از املاک اوقافی را بر عهده دارد/ برخی ادارات خودسرانه اقدام به ایجاد تغییرات در موقوفات می‌کنند

اوقاف و امور خیریه وظیفه صیانت از املاک اوقافی را بر عهده دارد/ برخی ادارات خودسرانه اقدام به ایجاد تغییرات در موقوفات می‌کنند

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه ‌شبستر گف: متأسفانه برخی ادارات، خودسرانه اقدام به ساخت و ساز و تغییرات در موقوفات می‌کنند که در این صورت حق و حقوق موقوفه پایمال می‌شود.

به گزارش شبسترنیوز،حجت الاسلام عزالدین تقی زاده در نشست خبری خود با اصحاب رسانه و مطبوعات شهرستان شبستر با گرامیداشت دهه وقف گفت: در عرصه کارزار خلقت خداوند به انسان نعمت‌هایی داده و واقفین با وقف اموال خود با خداوند متعال معامله می‌کنند.

وی ادامه داد:عده‌ای همچون شهدا و صلحا با جان‌هایشان در راه خدا جهاد کرده و جانشان را فدا می‌کنند و آنهایی که توان حضور در جبهه‌ها را ندارند با وقف مال خود در راه خدا جهاد می‌کنند.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان شبستر افزود: جهاد با مال اهمیت بیشتری داشته و در قرآن بر این امر خیر تاکید فراوان شده است و وقتی رزمندگان در خاکریز، جنگ می‌کنند و نیاز به پشتیبانی مالی دارند.

تقی زاده با اشاره به اهمیت وقف در اسلام عنوان کرد: موضوع وقف عالی‌ترین مقوله است که می‌تواند به مانایی انسان باعث شود و بهترین و ماندگارترین مصداق صدقه جاریه، وقف است.

وی اضافه کرد: در نظام اسلامی بحث وقف از ۱۴ قرن گذشته مطرح شده و وقتی فردی به عنوان حسنه جاریه، وقف می‌کند،قرن‌ها بعد از فوت نیز آثار وقف واقف در جامعه جاری و ساری می‌شود.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان شبستر با اشاره به مأموریت های اصلی این اداره ابراز داشت: اداره اوقاف با اشخاص حقیقی و حقوقی در بحث واگذاری موقوفات و عمل به نیات واقف ارتباط دارد.

وی تصریح کرد: خوشبختانه در خصوص افراد عادی مشکلی نداریم ولی در بحث نهادهای دولتی مشکلاتی دارم که بعضاً متأسفانه برخی ادارات، خودسرانه اقدام به ساخت و ساز و تغییرات می‌کنند که در این صورت حق و حقوق موقوفه پایمال می‌شود.

تقی زاده افزود:اجاره‌های دریافتی توسط اداره اوقاف صرفاً در محل مورد نظر واقف هزینه می‌شود و شرعاً و قانونا در خصوص این موارد، اداره اوقاف به عنوان سرباز نیت واقف عمل می‌کند.

اوقاف و امور خیریه وظیفه صیانت از املاک اوقافی را بر عهده داردرئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان شبستر با اشاره به وضعیت وقف در این شهرستان عنوان کرد: وقف در شهرستان شبستر از نظر گستردگی وضعیت بهتری دارد و صرفاً چالش‌هایی در حوزه سرمایه گذاری داریم که در این خصوص نیز اقداماتی در دست اجرا است.

تقی زاده با اشاره به میزان موقوفه‌های موجود در این شهرستان، اظهار داشت: این اداره با ۸۵۶ مورد موقوفه و با بیش از ۱۳۰۰ رقبه در سطح شهرستان، بر اساس قانون و دستورالعمل‌های سازمان اوقاف و امور خیریه وظیفه حفظ و نگهداری و تثبیت و صیانت از املاک اوقافی را بر عهده دارد.

وی ادامه داد: در عرض یک هفته گذشته از بیست روستا بازدید میدانی داشته‌ایم و این بازدیدها ادامه خواهد داشت تا موقوفات قدیمی که بعضاً نیز ثبت نشده‌اند احیا و ساماندهی شوند.

تقی زاده افزود: یکی از چالش‌های مهم حوزه وقف، عدم اطلاع از فرهنگ غنی سنت حسنه وقف در جامعه است و کسانی که احسان و یا هبه می‌کنند اگر از آثار وقف خبر داشته باشند، وقف می‌کنند.

روستای اندبیل صوفیان به صورت ششدانگ وقفی است

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان شبستر با اشاره به موضوع موقوفه مرحوم محمد ثقه‌الاسلام اظهار داشت: روستای اندبیل از دیدگاه اداره اوقاف شش‌دانگ وقفی بوده و مشکل و شبهه‌ای در این خصوص نیست و  وقف نامه مرحوم محمد ثقه‌الاسلام به عنوان واقف موجود است.

وی افزود: سند ثبتی این وقف نیز وجود دارد و از نظر وقفی بودن شبهه‌ای وارد نیست و حتی خود روستائیان نیز این را قبول دارد و اداره اوقاف با خود روستائیان مشکلی نداشته و با قرارداد موضوع حل می‌شود و مشکل فقط با افرادی است که اقدام به ویلا سازی در این روستا کرده‌اند و پایبند به حد و حدود اسلامی نیستند و به علت اهمال برخی ادارات و نهادهای دولتی ویلا سازی شده و وضع موجود را در پیش رو داریم.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان شبستر با اشاره به وضعیت امامزاده‌های شهرستان شبستر بیان کرد: عملیات احداث و نوسازی امامزاده‌های  ابراهیم خلیل صوفیان، داود شندآباد و سید حسین کوه کمری  در دست تکمیل است.

درآمدهای موقوفات در محل نیت واقف هزینه می‌شود

تقی زاده در پاسخ به برخی شبهات در خصوص حوزه وقف تصریح کرد: اداره اوقاف و امور خیریه به عنوان حافظ موقوفات عمل کرده و نیت واقف را عملی می‌کند و تمام درآمدهای موقوفات در محل مورد نظر خود واقف هزینه می‌شود و اداره اوقاف در این موارد دخل و تصرف ندارد و حتی حقوق کارکنان اوقاف نیز از سوی دولت اعطا می‌شود.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان شبستر  با اشاره به موضوع مسجد یادگار شاه شهر تسوج گفت: رقبه و باغچه مسجد دو موقوفه مسجد است و از تغییرات اتفاق افتاده خبر نداریم و سال ۸۹ با حضور امام جمعه محترم، رئیس اوقاف و امور خیریه وقت شهرستان شبستر  و شهردار وقت تسوج توافقی انجام شده که هنوز عملی نشده است.

به گزارش شبسترنیوز،رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان شبستر  خاطرنشان کرد: اداره اوقاف و امور خیریه در صدد احیای موقوفات بوده و در این خصوص اهل محافظه کاری نیستیم و در احیای موقوفات تلاش می‌کنیم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.