کد خبر : 13532
تاریخ انتشار : دوشنبه 13 اکتبر 2014 - 19:49

کشاورزان نکارند ، به جایش از دولت پول بگیرند !

کشاورزان نکارند ، به جایش از دولت پول بگیرند !

معاون استاندار آذربایجان‌شرقی از تخصیص ۲۵۰ میلیارد تومان اعتبار دولت برای مدیریت کاشت در حاشیه دریاچه ارومیه به عنوان نخستین اقدام عملی برای احیای دریاچه ارومیه خبر داد و گفت: کشاورزان حوزه آبریز جای کشت آبی از دولت پول می‌گیرند

IMAGE634851609073271114-300x216

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی شبسترنیوز ، معاون استاندار آذربایجان‌شرقی از تخصیص ۲۵۰ میلیارد تومان اعتبار دولت برای مدیریت کاشت در حاشیه دریاچه ارومیه به عنوان نخستین اقدام عملی برای احیای دریاچه ارومیه خبر داد و گفت: کشاورزان حوزه آبریز جای کشت آبی از دولت پول می‌گیرند

۱۳۹۳۰۷۰۸۰۰۰۵۴۳_PhotoA

محمدصادق پورمهدی تصریح کرد: روند پسروی دریاچه ارومیه از ۱۵ سال پیش آغاز شده و از آن زمان یک اقدام عملی موثر صورت نگرفته و اقدامات در ارائه طرح و سخنرانی خلاصه می‌شده است و این در حالی است که دولت جدید نخستین اقدام عملی خود را با تخصیص اعتبار به مدیریت کاشت در حاشیه دریاچه آغاز کرده است.

وی افزود: مدیریت کاشت بدین معنی است که کاشت آبی در حاشیه دریاچه صورت نمی‌پذیرد و تنها کاشت دیمی انجام خواهد شد تا بتوانیم وضع موجود را حفظ کنیم که اگر دریاچه کاملا خشک شود دیگر نمی‌توان کاری صورت داد.

معاون عمرانی استاندار آذربایجان‌شرقی خاطرنشان کرد: موظفیم موضوع کاشت دیمی و مدیریت کاشت را به کشاورزان اعلام کنیم تا آنان در جریان امر قرار گرفته و بتوانند خود را با شرایط جدید وفق دهند.

پورمهدی اظهار کرد: نمی‌توانیم بگوییم در بحث پسروی آب دریاچه چه کسی مقصر بوده؛ به هر حال از چندین سال پیش بحث کم آبی، افزایش جمعیت و مصرف بی‌رویه و احداث میانگذر مطرح بوده‌اند و حالا یا باید دست به دعا شویم تا باران ببارد و یا با تدبیر درست و اصولی بتوانیم مقداری از منابع تجدیدپذیر را بازگردانیم تا بتوانیم فعلا وضع موجود را تثبیت و بعد برای احیای مجدد دریاچه تلاش کنیم.

معاون عمرانی استاندار آذربایجان‌شرقی گفت:  اجرای طرح نکاشت در حوزه جنوبی دریاچه ارومیه با ۲۵۰ میلیارد تومان بودجه در حال اجراست که در آذربایجان‌شرقی نیز در دو شهرستان بناب و ملکان این طرح اجرا می‌شود.

وی افزود: برای حفظ وضعیت فعلی دریاچه ارومیه و جلوگیری از خشک شدن کامل این زیست بوم، طرح نکاشت محصولات آبی برای هر هکتار زمین ۵ میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

پورمهدی ادامه داد: در مدت اجرای این طرح نیز باید اصلاحات الگوی کشت و آبیاری بخش کشاورزی نیز بطور همزمان اجرا شود.

وی با بیان این که آبیاری مدرن یک سیاست غیرقابل برگشت است، افزود: اعتبار لازم برای اجرای این سیاست در پیرامون دریاچه ارومیه را از منابع مختلف تامین می‌کنیم و این کار باید به زودی شروع شود.

پورمهدی تاکید کرد: سازمان جهاد کشاورزی با استفاده از پتانسیل فنی این سازمان و تشکل‌های کشاورزی زمینه اصلاح شیوه‌های آبیاری در باغات اطراف دریاچه ارومیه به ویژه باغات ملکان و بناب را فراهم کند.

به گزارش خبرگزاری فارس طرح «نکاشت» یکی از مصوبات ستاد دریاچه ارومیه برای نجات این دریاچه است که از آبان، زمان کشت پاییزه، در سطح ۵۰ هزار هکتار از زمین‌های زراعی حوضه آبریز دریاچه ارومیه به اجرا درخواهد آمد.

اجرای این طرح از مصوبات دولت برای نجات دریاچه است، در این طرح قرار است ۵۰ هزار هکتار از اراضی زراعی در بخش زرینه‌رود به اجاره دولت درآید و کشاورزان دیگر در آن کشت نکنند، به این ترتیب که خسارت ناشی از نکاشتن محصول، به صاحبان اراضی داده شود تا آب این بخش به دریاچه ارومیه برسد.

این طرح سه ساله و موقتی است، اما میزان مبلغ خسارت افرادی که زمین‌های زراعی خود را نمی‌کارند، فعلا یک ساله پرداخت می‌شود.

طرح نکاشت در مناطق اطراف دریاچه ارومیه جزو ۲۶ مصوبه ستاد احیای دریاچه ارومیه است که اجرای آن در زمان کشت پاییزه یعنی از آبان ماه آغاز خواهد شد. مجری این طرح استانداری های آذربایجان غربی و شرقی هستند که ستاد احیای دریاچه ارومیه بر آن نظارت دارد.

دریاچه ارومیه که در گذشته «چیچست» نامیده می‌شد به دلیل داشتن ارزش‌های اکولوژیک و منحصر به‌فرد، در سال ۱۳۴۶ بر اساس مصوبه شماره یک شورای عالی حفاظت محیط زیست کشور، به عنوان منطقه حفاظت شده و طبق مصوبه شماره ۶۳ شورای عالی در سال ۱۳۵۴ به عنوان پارک ملی ارتقا یافت. همچنین در سال ۱۳۵۶ بر اساس مصوبات «MAB» (انسان و کره مسکون) به عنوان یکی از مناطق بین‌المللی ذخیره‌گاه‌های زیست کره در سطح جهان به ثبت رسیده است.

این دریاچه با تمام جزایر آن در سال ۱۳۵۴ به عنوان یکی از تالاب‌های بین‌المللی در کنوانسیون رامسر ثبت و از سوی مؤسسه بین‌المللی تالاب‌ها به عنوان یکی از مهم‌ترین مناطق مهم پرندگان انتخاب شد. این دریاچه یک زمانی ۲۷ گونه پستاندار، ۲۱۲ گونه پرنده، ۴۱ گونه خزنده، هفت‌‌گونه دوزیست و ۲۶گونه ماهی زیست داشت.

دریاچه ارومیه دارای ۱۰۲ جزیره بود که همه آنها از سوی سازمان یونسکو به عنوان ذخیره‌گاه طبیعی جهان به ثبت رسیده است. اما این زیست بوم با تمام دار و ندارش رو به نابودی است.

چند سالی است که عوامل مختلف دست به دست هم داده‌اند تا منحصر به‌فردترین تالاب جهان به دلیل میزان پسرفت آب به تهدیدی جدی برای ساکنان منطقه تبدیل شود.

«چی‌چست» این دریاچه کهن، دریاچه‌ای که در کرانه خود، خاطرات زیادی را جای داده و واژه واژه‌اش گذری بر پیشینه ایرانیان کهن است، حالا نظاره‌گر غروبی غم‌انگیز است. این‌روزها ارومیه به نمک نشسته و بوی نامطبوع مرگ، مرغان دریایی و پرندگان را فراری داده است.

 

انتها / آذرقلم

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.