کد خبر : 134902
تاریخ انتشار : یکشنبه 3 سپتامبر 2017 - 1:32

۱۰ تاثیر شگفت انگیز و مفید استرس بر بدن

۱۰ تاثیر شگفت انگیز و مفید استرس بر بدن

شاید هر کدام از ما با خواندن این متن متعجب شویم. واقعیت آن است که ما همواره استرس را یک عامل منفی و ویرانگر تلقی می کردیم اما آنچه در مطالعات اخیر علمی بر روی تاثیرات استرس بر بدن به دست آمده نشان می دهد که داشتن استرس به آن بدی هایی که در تصور ما وجود

7

شاید هر کدام از ما با خواندن این متن متعجب شویم. واقعیت آن است که ما همواره استرس را یک عامل منفی و ویرانگر تلقی می کردیم اما آنچه در مطالعات اخیر علمی بر روی تاثیرات استرس بر بدن به دست آمده نشان می دهد که داشتن استرس به آن بدی هایی که در تصور ما وجود داشت نیست بلکه در مواردی می تواند مفید هم باشد.

در ادامه این نوشته به بررسی ۹ دلیل تعجب برانگیزی خواهیم پرداخت که نشان می دهند استرس می تواند برای بدن مفید هم باشد. پس با خواندن کامل متن برای دریافت های علمی و دلایل پنهان در پس بیولوژی پیچیده بدن همراه شوید.

استرس می تواند سبب رشد مغزتان شود

1

از قدیم گفته شده آنچه نتواند تو را بکشد، قوی ترت خواهد کرد. این مثل قدیمی می تواند در مورد استرس نیز کاربرد داشته باشد.

پژوهش های علمی نشان داده است که استرس کوتاه مدت می تواند سبب بهبود کارکرد مغز شود. دانشمندان این نتیجه را با انجام آزمایش هایی بر روی موش ها بدست آوردند. زمانی که موش ها چند ساعتی در قفس های شان در معرض استرس و خطر قرار گرفتند، این نتیجه به دست آمد که سلول های جدید مغزی در آنها ساخته شد.

بعدها جوندگان هم نتیجه مشابهی را برای دانشمندان آشکار ساختند. پروفسور «دانیلا کوفر» در مصاحبه ای با «برکلی ولنِس» چنین می گوید: “ما تصور می کنیم که نتیجه مشابهی در مورد انسان هم به وجود بیاید. استرس مدیریت شده می تواند سبب هوشیاری بیشتر و عملکرد بهتر شود.”

وی ادامه می دهد: “انواعی از استرس از جمله آنچه قبل از امتحان یا یک سخنرانی مهم تجربه می شود می تواند باعث عملکرد شناختی بهتری در فرد شود.”

استرس می تواند باعث بهبود وضعیت حافظه تان شود

2

زمانی که تعداد سلول های مغز افزایش پیدا می کند، می تواند بهبود وضعیت حافظه را نیز به همراه داشته باشد. اگر بخواهیم روند را از دیدگاه بیولوژیکی مورد مطالعه قرار دهیم، منطقی به نظر می رسد که بگوییم، حیواناتی که به خاطر آوردن وضعیت های خطرناک بهتر عمل می کنند، در آینده می توانند از آن وضعیت ها دوری کنند.

پروفسور کوفر می گوید: “اگر حیوانی با یک صیاد مواجه شود و برای فرار از آن موقعیت برنامه ریزی کند، بسیار اهمیت دارد که بتواند به خاطر آورد که کجا و در چه زمانی با آن وضعیت خطر مواجه شده. در مورد خود شما هم همین طور است. به عنوان مثال اگر از یک کوچه ای عبور می کردید و کسی شما را در آنجا تهدید کرد، مهم است که به خاطر آورید دقیقا کجا این اتفاق افتاده تا بتوانید دفعات بعدی از آن پرهیز کنید. مغز همواره پاسخگوی استرس است.”

مطالعات انجام پذیرفته بر خزندگان که در دانشگاه ایالتی نیویورک در بوفالو انجام گرفت نشان داد، خزندگانی که در معرض خطر قرار می گرفتند و راه فرار را به خاطر می سپردند در دفعات بعدی سریع تر از خطر نجات پیدا می کردند.

استرس می تواند به شما انرژی بدهد 

3

استرس خصوصا در مواردی که از نوع مثبت آن باشد می تواند به شما انرژی بیشتری بدهد.

دکتر «دبورا سرانی» نویسنده ای که برای کتاب «زندگی با افسردگی» موفق به دریافت جایزه بهترین نویسنده گردید و استاد روانشناسی دانشگاه «ادلفی» نیز است، در این باره می گوید: “استرس مثبت که از آن به eustress یاد می شود، تجربه ای است که مزایایی را نیز می تواند به همراه داشته باشد.”

وی ادامه می دهد: “برخی از تجاربی که در طول آن، موقعیت های چالش برانگیزی را تجربه می کنیم و در بدن و ذهن ما استرس را به وجود می آورند، لزوما باعث ایجاد ناامنی و دشواری در وضعیت جسمی و روحی ما نخواهند شد.”

استرس خوب می تواند باعث تحریک عصب ها شده و اندورفین سالم را ترشح کند. آنچه به عنوان استرس خوب از آن یاد می شود، استرس هایی چون، سخنرانی در جاهای عمومی، اجرا بر روی صحنه، داشتن فرزند یا نقل مکان به خانه جدید است.

فکر کردن در مورد مواردی این چنینی می تواند یک تمرین فیزیکی خوب به شمار آید. اگرچه چنین موقعیت هایی بدن را در وضعیت استرس قرار می دهند اما به جای آنکه بدن را تهی کند آن را مملو از اتفاقات مثبت هم می کند.

استرس شما را از مریض شدن دور نگه می دارد

4

البته که داشتن استرس های مخرب و آن هم طولانی مدت می تواند باعث بیماری تان شود اما استرس های کوتاه مدت و خوب می توانند در بدن تان مقاومت بیشتری را هم به وجود آوردند.

دکتر سرانی در این مورد می گوید: “استرس خوب، عملکرد سیستم ایمنی بدن تان را افزایش می دهد.” مطالعه انجام شده در دانشگاه استنفورد نشان داده که موش ها که اندکی تحت استرس قرار گرفتند سیستم ایمنی آنها مقاومت بیشتری را در مقابل بیماری ها نشان داد.

دکتر «فردوس دبهار» استادیار روانشناسی دانشگاه استنفورد، بر این باور است که لازم نیست همیشه سیستم ایمنی را در بالاترین سطح آن قرار داد. به طور طبیعی مغز با چالش هایی که روبرو می شود این وضعیت را با ترشح هورمون های استرس تنظیم می کند.

دکتر ابهار می گوید: “مطالعات نشان داده که کمی استرس قبل از تزریق واکسن می تواند اثر آن را بیشتر هم کند.”

استرس می تواند به ذکاوت فرزندتان بیافزاید

5

بر اساس یافته های علمی بدست آمده از پژوهش های انجام شده در دانشگاه «جان هاپکینز» نشان داده، کودکانی که مادران آنها در معرض اندکی استرس قرار داشتند، در ۲ سالگی عملکرد هوشی بهتری را از خود نشان دادند.

دکتر «جنت اِی. دیچیرتو» در این باره به «پرس ریلیز» می گوید: “مطالعات ما به زنانی بازمی گردد که در سبک زندگی متوسط خود، استرس و اضطراب های نرمالی را متحمل شده بودند.”

وی ادامه می دهد: “در واقع زنان باید این باور را اندکی از خود دور کنند که اندکی استرس به جنین آنها آسیب خواهد رسانید.”

استرس می تواند عملکرد شما را بهتر کند

اندکی انرژی که بر اثر استرس در شما شکل می گیرد سبب افزایش تمرکزتان نیز خواهد شد. روانشناسان از این وضعیت به «جریان» یاد می کنند. استرس خوب سبب خواهد شد که به آن هدفی که برای آن استرس را متحمل می شوید نائل آیید.

دکتر سرانی این استرس های خوب را، استرس دویدن در یک مسابقه دوی ماراتون، امتحان دادن، شروع یک شغل جدید، دادن یک کنفرانس، دیدن یک دوست جدید، شروع یک تفریح و سرگرمی تازه، ازدواج کردن یا پدر و مادر شدن می داند.

علت اینکه بسیاری از افراد تحت فشار و استرس بیشتر عملکرد بهتری دارند نیز با این مورد توجیه می شود. زمانی که برای حل یک موضوع تلاش می کنید مغز برای حل کردن آن موضوع در مقایسه با سایر موارد تمرکز بیشتری می کند.

استرس به شما اعتماد به نفس بشتری می دهد

6

آنچه در مورد آن استرس را متحمل می شوید به شما در رسیدن به آن چیز کمک می کند. آنچه مطالعات نشان داده این است که داشتن استرس خوب کاملا متفاوت از نوع طولانی و آسیب زننده آن است.

دکتر سرانی در این باره می گوید: “استرس خوب، مواد شیمیایی سلامت تری را در بدن همچون اندورفین ترشح می کند که کاملا متفاوت از مواقع پریشانی و استرس فراوان است.”

استرس هایی که قبل از دادن یک کنفرانس در شما به وجود می آید، می تواند کانال های ذهنی خوبی را در ذهن تان پدید آورد که پژوهش ها نشان داده اند که می تواند بر میزان اعتماد به نفس شما نیز بیافزاید.

استرس می تواند قدرت تطابق شما را نیز افزایش دهد

7

تجربه اندکی استرس در زندگی می تواند کاملا طبیعی باشد و تا جایی که تبدیل به امری آزاردهنده نشده باشد حتی می توان از آن لذت هم برد.

دکتر «کلی مک گونیگال» استاد روانشناسی دانشگاه استنفورد و نویسنده کتاب «فراسوی استرس» در مصاحبه ای با «استنفورد نیوز» می گوید: “این موضوع می تواند درست باشد که داشتن یک استرس طولانی و ادامه دار می تواند باعث بیماری و افسرده شدن تان شود اما این موضوع هم می تواند صحت داشته باشد که یک تجربه پراسترس در نهایت سبب قوی تر شدن خواهد شد.”

از نظر وی بهتر است که از استرس پرهیز نشود اما بهتر است که برای مدیریت آن نیز راهکارهای سالمی پیدا شود. برای اینکه چنین مدیریتی را انجام دهید، به عکس العمل بدن تان در مقابل استرس دقت کنید و این کار را از روی عمد انجام ندهید. از آن به عنوان انرژی ای که می تواند سبب بهتر شدن وضعیت زندگی تان شود یاد کنید.

استرس سبب می شود که بتوانید از پس استرس های بیشتر و بزرگ تر برآیید

8

شاید احمقانه به نظر برسد اما از دیدگاه روانشناسی با تحمل استرس، مدیریت آن در موارد بیشتر راحت تر خواهد بود.

دکتر مک گونیگال در این باره می گوید: “توانایی آموختن از استرس می تواند پایه بیولوژی برای پاسخ به استرس باشد.” وی ادامه می دهد: “استرس، در ذهن شما حک خواهد شد و با گذشت زمان و مواجه شدن با استرس جدید و مشابه دیگر، آمادگی بیشتری برای برطرف کردن آن خواهید داشت. تجربه استرس برای بدن و ذهن شما همانند یک واکسن عمل می کند.”

به همین دلایل هم است که به عنوان مثال منجمان ناسا، ورزشکاران حرفه ای و افرادی که در اورژانس ها کار می کنند، تحت استرس های فراوانی مورد امتحان و آزمایش قرار می گیرند تا در صورت لزوم بتوانند از مهارت های بدست آمده استفاده کنند.

مک گونیگال از استرس به عنوان فرصتی برای آموختن و رشد کردن یاد می کند.

زندگی تان معنادار تر می شود

9

زمانی که استرس بیشتری را در زندگی متحمل می شوید به شما کمک می کند که قدر زندگی را بیشتر بدانید. در مطالعه ای که در دانشگاه ایالتی فلوریدا، مینه سوتا و استنفورد انجام پذیرفت، از شرکت کنندگان در این پژوهش خواسته شد که  با جمله زیر موافقت یا مخالفت کنند.

“در کل، من تصور می کنم که زندگی ام معنادار است.” دکتر مک گونیگال می گوید در کمال ناباوری کسانی که استرس بیشتری را در زندگی خود متحمل شده بودند، زندگی خود را معنادارتر می دانستند.

دکتر مک گونیگال می گوید، این امکان وجود دارد افرادی که استرس بیشتری را در زندگی خود تحمل می کنند، برای کارها و روابط خود سرمایه گذاری بیشتری کرده باشند.

همین امر می تواند نگاه شما به استرس را مورد بازنگری مجدد قرار دهد و آن را به سمت و سویی مثبت تر بکشاند.

دکتر سرانی می گوید: “زمانی که در مورد استرس می اندیشید، به این فکر کنید که این لغت همیشه هم نمی تواند معنای چیز بدی را داشته باشد. استرس متعادل در زندگی می تواند آن را برای شما معنادار هم کند.”

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.