کد خبر : 96480
تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 5 می 2016 - 0:30

شیخ محمود شبستری را باید از نو شناخت و به دنیا بازنمایاند

شیخ محمود شبستری را باید از نو شناخت و به دنیا بازنمایاند

دبیر همایش ملی بزرگداشت شیخ محمود شبستری گفت: شیخ محمود شبستری را باید از نو شناخت و جایگاه این عارف نامی را به دنیا بازنمایاند.

به گزارش شبسترنیوز ،علی اشرف مجتهد شبستری در  همایش بزرگداشت شیخ محمود شبستری گفت: شبستر همواره مهد فرهنگ و محل پرورش نو حضور بزرگان و مشایخ صوفیه بوده است و مقبره بسیاری از بزرگان در شبستر و اطراف مزار شیخ محمود شبستری است.

وی اظهارکرد: شیخ محمود شبستری از معاریف عرفا و اکابر حکما و شاعران قرن هشتم هجری و در صدر مشاهیر شبستر است و وقتی از عرفان و تصوف آذربایجان سخن به میان می آید در صدر آنها نام وی می درخشد و بر این اساس اثر ‘ گلشن راز ‘ به مانند ستاره ای درخشان در اعصار تاریخ تلالو می کند و این جذابیت موجب ترجمه این اثر به ده ها زبان دنیا شده است .

وی افزود: شیخ محمود شبستری را باید از نو شناخت و جایگاه این عارف نامی را به دنیا بازنمایاند .

شبستری ادامه داد: برگزاری چنین همایشی آرزوی نخبگان فرهنگی و مردم فرهنگ دوست شبستر بود که تحقق یافت و همایش بزرگداشت شیخ محمود شبستری سال آینده بین المللی برگزار می شود.

همایش ملی بزرگداشت شیخ محمود شبستری امروز چهارشنبه در زادگاهش شبستر در آذربایجان شرقی با هدف گرامیداشت هفتصدمین سالگرد ثبت تالیف گلشن راز از سوی یونسکو برگزار شده است .

این همایش صبح امروز چهارشنبه با پیام دکتر علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و با حضور مقامات عالی رتبه ی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت امور خارجه و همچنین اساتید پیشکسوت و پژوهشگران گلشن راز آغاز شده است.

این آیین در دو نوبت صبح و بعد از ظهر با برنامه های متنوع و متعددی در کنار مقبره ی شیخ محمود شبستری برگزار خواهد شد که سایر برنامه های  نیز در شانزدهم اردیبهشت ماه با افتتاح مدرسه ی گلشن راز ادامه خواهد یافت.

سعدالدّین محمودبن امین‌الدّین عبدالکریم‌بن یحیی شبستری معروف به شیخ محمود شبستری یکی از عارفان و شاعران سدهٔ هشتم هجری‌ است. با توجه به مطالب مندرج در کتاب روضات الجنان جلد ۲، وی معاصر شیخ بابا ابی شبستری (متوفی به سال ۷۴۰) بوده و در همان سال فوت کرد، لذا سن شیخ محود شبستری در زمان فوت باید ۵۲ یا ۵۳ بوده باشد

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.