کد خبر : 96398
تاریخ انتشار : چهارشنبه 4 می 2016 - 9:44

نکاتی که باید در مورد داروهای ضد چربی خون بدانید

نکاتی که باید در مورد داروهای ضد چربی خون بدانید

داروهایی که به استاتین ها معروف هستند (مانند آتورواستاتین، لوواستاتین، سیمواستاتین و روزواستاتین) از جمله داروهای پر مصرفی هستند که امروزه برای مبتلایان به چربی خون تجویز می شوند.

به گزارش شبستر خبر به نقل از باشگاه خبرنگاران، سید علی فاطمی متخصص فارماکولوژی، درباره مصرف استاتین ها بیان داشت: این داروها از تبدیل بعضی مواد به کلسترول در کبد جلوگیری کرده و باعث حذف کلسترول از خون توسط کبد می شوند.

وی افزود : یکی از مزایای استاتین ها این است که ضمن کاهش میزان کلسترول بد(LDL) و تری گلیسرید در خون، سطح کلسترول خوب(HDL) را نیز افزایش می دهند.

وی با اشاره به این که این داروها ریسک ابتلا به سکته و حمله قلبی را در افراد دارای ریسک فاکتور ( مانند مبتلایان به دیابت نوع دو، بیماری عروق کرونر قلب) کاهش می دهند، ادامه داد: البته مصرف این داروها حتما باید با تشخیص پزشک و بعد از انجام آزمایش های لازم باشد.

این متخصص فارماکولوژی با بیان  این که در شرایط نادری مصرف استاتین ها می تواند منجر به آسیب بافت عضلانی، نارسایی کبدی ،کلیوی و در نهایت مرگ شود؛ گفت : در صورت مشاهده علائمی نظیر درد عضلانی غیر عادی و همچنین ضعف (به خصوص به همراه تب و تیرگی ادرار)، مصرف دارو را قطع و به پزشک خود اطلاع دهید .

وی تصریح کرد :چنانچه در دوران مصرف این دارو به جراحی نیاز پیدا کرده یا به بیماری سختی مبتلا شوید، حتما به پزشک معالج خود اطلاع دهید.

وی به افراد دیابتی درخصوص مصرف این نوع داروها هشدار داد و اظهار داشت : مصرف این داروها گاهی اوقات می تواند منجر به بالا رفتن قند خون شود.

فاطمی یاد آور شد : مصرف میوه یا آب گریپ فروت می تواند عوارض جانبی این دارو را افزایش دهد، لذا از مصرف هم زمان باید پرهیز شود.

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.