کد خبر : 90942
تاریخ انتشار : جمعه 18 مارس 2016 - 13:14

آمریکا: مانعی برای بقای بشار اسد در قدرت نیست

آمریکا: مانعی برای بقای بشار اسد در قدرت نیست

دولت آمریکا به ایرانی‌ها و روسها اعلام کرد که مانعی برای بقای بشار اسد در قدرت دیده نمی‌شود و حق او در نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری محفوظ است و در این چارچوب بود که تصمیم خروج نیروهای روسیه از سوریه گرفته شد.

به گزارش شبستر خبر، تسنیم به نقل از روزنامه الاخبار، کسانی که تصمیم «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه مبنی بر کاهش تعدادی از نیروهای نظامی روس در سوریه را به خالی کردن پشت بشار اسد تلقی کردند، به خطا رفتند.

این گروه می‌توانند اندکی به عقب بازگشته و به اظهارات دولت آمریکا در این خصوص توجه داشته باشند.

به هر حال مراجع تصمیم‌گیر در محور مقاومت از تصمیم روز دوشنبه گذشته پوتین مبنی بر کاهش تعدادی از نیروهای نظامی روس که در جنگ علیه تروریسم در سوریه شرکت کردند، غافلگیر نشدند.

منابع آگاه در این باره تأکید کردند که طرفهای مرتبط با بحران سوریه در دمشق و تهران و حزب‌الله در لبنان از قبل در جریان تصمیم پوتین قرار داشتند؛ زیرا «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه، تهران و حزب‌الله را پیش از اعلام این تصمیم مطلع کرده بود.

به‌عبارت بهتر ادعای کسانی که اعلام کردند که تصمیم پوتین حاصل ناراحتی از کنفرانس مطبوعاتی ولید المعلم وزیر خارجه سوریه است، صحت ندارد. المعلم در این کنفرانس اظهار داشت، با نظام فدرالی مخالف بوده و بشار اسد را خط قرمز می‌داند.

اما گفت‌وگوی پوتین و اسد و تفاهم آنها برای کاهش تعداد نیروهای نظامی روسیه در سوریه قبل از مصاحبه ولید المعلم انجام شده بود نه پس از آن و اسد بلافاصله بعداز این گفت‌وگو با همپیمانان خود در تهران و بیروت تماس گرفت و آنها را در جریان تفاهم خود با پوتین قرار داد.

حجم فراوان کمک‌های تسلیحاتی روسیه به سوریه

در این میان یک مسئول امنیتی بلندپایه  سوری گفت که سلاح و تجهیزات نظامی که ارتش سوریه در شش ماه اخیر از روسیه دریافت کرده از آنچه در پنج سال گذشته تحویل گرفته بود، بیشتر است.

همچنین عملیات موفق نیروی هوایی روسیه در شمال سوریه علیه القاعده و داعش و یا جبهه النصره و گروه‌های همپیمان آنان به‌گونه‌ای بود که تا پیش از آن در صحنه نبرد سوریه سابقه نداشت و هدف از آن تضعیف قدرت این گروه‌ها در نقل و انتقال مهمات و تجهیزات به مناطق مختلف سوریه بود.

چتر راهبردی روسیه برای دمشق

حضور روسیه در میدان نبرد علیه تروریست‌ها در سوریه علاوه بر اینکه یک چتر راهبردی برای دولت سوریه شد، روحیه نیروهای  ارتش سوریه و همپیمانان آن را تقویت کرد و به‌مثابه سد محکمی در برابر دخالت نیروهای سازمان آتلانتیک شمالی (ناتو) بود و البته محور مقاومت این را به‌خوبی درک می‌کند.

نکته قابل ملاحظه اینکه پوتین در اظهارات خود تأکید کرد که چتر راهبردی روسیه از سر سوریه کنار نمی‌رود.

به‌عبارت دیگر وی اظهار داشت امکان دارد جنگنده‌های روس که خاک سوریه را ترک کرده و خواهند کرد، در صورت نیاز در فاصله چند ساعت، به سوریه بازگردند.

فشار آمریکا بر ترکیه

این در حالی است که فشارهای آمریکا بر ترکیه موجب کاهش تنش بین مسکو و آنکارا شده است و ناتو نیز از همراهی با رجب طیب اردوغان در موضع‌گیری‌های شدید علیه روسیه کنار رفته است.

نکته قابل ملاحظه اینکه منابع مقاومت تأکید کردند که نیروهای روسی مورد نیاز سوریه با پشتیبانی جدیدترین سامانه‌های رادار و نیروی هوایی در لاذقیه و طرطوس همچنان باقی خواهند ماند.

در این خصوص باید در نظر داشت که پوتین بار دیگر در اظهارات خود تأکید کرد که هیچ کس حق ندارد حریم هوایی سوریه را نقض کند و سامانه‌های دفاع هوایی روسیه هر گونه تهدید علیه نیروهای سوریه را هدف قرار خواهند داد.

همچنین برخی منابع در محور مقاومت تأکید دارند که اهداف، مسیر و سرنوشت آن با مسکو مشترک است و یک ائتلاف بین آنان وجود دارد که اهداف راهبردی و پیش از همه حفظ یک‌پارچگی خاک سوریه، حفاظت از نظام حاکم سوریه و حمایت از شخص بشار اسد، اعضای این ائتلاف را گرد هم آورده است و این اهداف، خواسته‌های مشترک آنان است.

نکته قابل ملاحظه اینکه با توجه به تلاش‌های مختلف برای برقراری آتش‌بس در سوریه و مخالفت‌های مخالفان سوری با آتش‌بس به‌اضافه مانع‌تراشی‌های گروه‌های تروریستی باید گفت که کسانی که به دست برداشتن پوتین از اسد دل بسته‌اند می‌توانند به باراک اوباما مراجعه کنند.

به‌عبارت روشن‌تر دولت آمریکا به ایرانی‌ها و روسها اعلام کرد که مانعی برای بقای بشار اسد در قدرت دیده نمی‌شود و حق او در نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری محفوظ است و در این چارچوب بود که  تصمیم خروج نیروهای روسیه از  سوریه گرفته شد.

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.