کد خبر : 8404
تاریخ انتشار : دوشنبه 30 ژوئن 2014 - 2:12

آب را گل نکنیم!/محمدامین خوش نیت

آب را گل نکنیم!/محمدامین خوش نیت

برخلاف همه ی خاطراتی که میان سالان و پیران خواهان تکرار نوستالژی ها و یادآوری تاریخی و گذشته خویش هستند با این حال کمتر کسی مایل است تا از گذشته ی خود در پیوند با « آب » و زندگی سخت شهری که مهمترین نمونه آن کمبود آب سالم و بهداشتی بود سخن به میان آورد!

1هنوز خاطره ی کمبود آب مشروب و لوله کشی آب آشامیدنی برای اکثر مردمان این شهر به کابوسی می ماند که هرگز آرزومند تکرار آن نیستند!

برخلاف همه ی خاطراتی که میان سالان و پیران خواهان تکرار نوستالژی ها و یادآوری تاریخی و گذشته خویش هستند با این حال کمتر کسی مایل است تا از گذشته ی خود در پیوند با « آب » و زندگی سخت شهری که مهمترین نمونه آن کمبود آب سالم و بهداشتی بود سخن به میان آورد!

برای اینکه گذشته ی شهرها و روستاهای ما به استثنای برخی دوره های کوتاه و مکان های خاص هرگز ذهنیت مثبتی در مورد فراوانی آب و وفور آن ندارد. شهرهای ما به لحاظ واقع شدن در جغرافیای خشک و کم آب فلات ایران، همواره از کم آبی در مضیقه بوده اند.

لوله کشی وسیع و همه گیر آب آشامیدنی و بهداشتی در شهرها و روستاهای ما عمری کمتر از چهار دهه دارد. اکنون نیز تصور ساعتی بدون جریان آب در لوله های شبکه خانگی، مغشوش کننده و سخت است. اما اکنون به گفته ی مسئولان آب و فاضلاب آذربایجان شرقی تقریبا همه ی ساکنان شهرنشین استان از نعمت آب لوله کشی بهداشتی برخوردارند. یعنی بدون آنکه نیازی به رفتن به سر چشمه و قناتی باشد بی آنکه هزینه سنگین خرید آب های بسته بندی شده را بپردازند می توانند در کوتاه ترین زمان ممکن و با کمترین هزینه رفع عطش کرده و نیاز های بهداشتی خود را برطرف سازند.

لوله کشی آب آشامیدنی به طول ۹ هزار کیلومتر همچون مویرگ های خونی بدن در تمام خانه ها و اماکن تجاری و خدماتی آذربایجان گسترده شده که تنها ۴۰۰۰ کیلومتر آن کار آب رسانی به شهروندان تبریزی را در همه ی ۲۴ ساعت روز عهده دار هستند. اما این شبکه عظیم آب رسانی ویژگی خاص و مهم دیگری دارد که شاید تاکنون کمتر در مورد آن بحث می شود. به مانند آنکه بخواهیم از ضرورت و اهمیت هوا در کار تنفس سخن بگوییم! و آن شرایط سالم و بهداشتی آب توزیع شده و مطلوبیت آن در بین شهروندان است. به گواه نتایج آزمایشگاه های معتبر، آب توزیعی بین شهروندان تبریزی دارای ۹/۹۹ درصد از مطلوبیت برخوردار است و بدین ترتیب بی آنکه کسی به این امر مهم توجه کند مطلوب ترین آب را جرعه جرعه سر می کشد و یا در بسیاری موارد کالن کالن در شست و شوی ماشین و استحمام وارد شبکه فاضلاب نموده و از سیستم مصرف خارج می کند!

آب آشامیدنی شهروندان تبریزی از دامنه های سرسبز و غنی سهند و سد سهند تامین می شود. استحصال، انتقال و تصفیه و آماده سازی این مایه ی حیاتی هزینه ها و وقت بسیاری را طلب می کند. با این اوصاف دور از انصاف است که این سرمایه عظیم حیاتی با سهل انگاری و بی دقتی برخی وارد شبکه فاضلاب شده و هزینه های مضاعف جمع آوری و تصفیه مجدد را بر جامعه ی ما تحمیل کند.

تبریز و ۵۶ شهر دیگر استان با جمعیتی بالغ بر ۷/۲ میلیون نفر در حال حاضر آبی را مصرف می کنند که در درجه اول حاصل لطف و کرم پروردگار و در درجه دوم دسترنج هزاران کارگر و متخصص و تکنسین ایرانی است. تمام مردان و زنانی که از مبدا تا مقصد و در تمام ساعات شبانه روز بر نحوه و کیفیت کار نظارت و کنترل می کنند.

انتظار می رود الگوی مصرف شهروندان و روستانشینان آذربایجان شرقی در جهت استفاده بهینه و صحیح این ماده حیاتی تبیین شود تا آیندگان بر سهل انگاری و بی مبالاتی ما خرده نگیرند. اگر هنگام استفاده از این آب تصفیه شده هر لحظه شعر زیبای سهراب سپهری در مورد آب و آبادانی را به خاطر بیاوریم هرگز آب را «گل آلود» نخواهیم کرد!

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 3 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۳
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

ali چهارشنبه , 2 جولای 2014 - 8:42

با سلام و تشکر از مطلب آقای خوش نیت،لازم به ذکر است در مطلب فوق بجا بود تاکید بر شرایط سخت آبی موجود در شهرستان شبستر می شد و در ضمن آب شرب تبریز الان از خط آبرسانی زرینه رود و سد نهند تامین می شود.

خوش نیت(آذرقلم ) یکشنبه , 6 جولای 2014 - 23:10

با سلام و سپاس از حسن توجه شما و همشهریان عزیز.
به استحضار می ذساند که در این مطلب به اکثر شهرهای استان با محوریت تبریز اشاره شده اما انتقاد شما هم به جاست. متشکرم از تذکرتان.

فریدون طایفه ای چهارشنبه , 16 جولای 2014 - 8:26

بسم الله الرحمن الرحیم
باسلام ودعای خیروآرزوی توفیق الهی وقبولی طاعات وعبادات همه مسلمانان عزیزدراقصی نقاط گیتی .برخودفرض دانستم ازمقالات علمی ومطالب ارزنده وتخصصی ارائه شده توسط دوست عزیزدوران دبیرستانم وهمکلاسی توان مندوخوش فکروخوش بیان جناب آقای مهندس محمدامین خوشنیت تقدیرنمایم .این تشکرارباب خدمات ارزنده ایشان وبرادربزگ شان وخصوصا پدربزرگوارشان است که ازگذشته های خیلی دوروزمانی که وسایل ارتباط جمعی ومطبوعات ونشریات حداقل درشهرستان ما بسیارکم بود ایشان دراین خصوص فعال بودند.تداوم توفیقات برادرارجمند آقا محمدراازدرگاه احدیت خواهانم .الهم وفقنا لماتحب وترضی