کد خبر : 8360
تاریخ انتشار : شنبه 28 ژوئن 2014 - 14:51

روزه داران بخوانند

روزه داران بخوانند

مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به مناسبت ماه رمضان، توصیه های تغذیه ای را برای روزه داران در این ماه ارائه کرد.

2350679_765به گزارش  پایگاه خبری شبسترنیوز به نقل ازوبدا، دکتر زهرا عبداللهی با بیان این که مطالعات متعدد نقش موثر روزه داری را در بهبود بیماری های مختلف نشان داده است، گفت: روزه داری در اغلـب بیماری هایی که عادات غلط غذایی، چاقی و افزایش وزن در بروز آنها دخالت دارند، مفید است.

وی افزود: مطالعات نشان داده است روزه گرفتن برای مبتلایان به چربی خون بالا بسیار مفید است و میزان چربی های نامطلوب موجود در خون را تنظیم می کند و موجب افزایش میزان چربی های مفید خون می شود.

مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت به روزه داران توصیه کرد: همانند زمانی که روزه دار نیستند سه وعده غذا بخورند که این وعده ها شامل افطار، شام و سحر است.

عبداللهی ادامه داد: خیلی ها فکر می کنند هنگام سحر باید غذاهای پرچربی و پرکالری بخورند که در طول روز احساس گرسنگی نکنند اما مصرف مواد غذایی پرچربی بخصوص در هوای گرم موجب تشنگی شدید و کم آبی بدن می شود.

وی با تاکید بر اینکه در وعده سحری باید از غذای کم چرب مواد غذایی پرفیبر مثل میوه ها و سبزی ها استفاده شود، افزود: موادغذایی پرفیبر آب زیادی در خود جذب می کنند و بدن می تواند آن را به آهستگی جذب کند و احساس تشنگی دیرتر عارض شود.

عبداللهی گفت: مصرف آب به مقدار زیاد در وعده سحری و به ویژه بین غذا توصیه نمی شود چون موجب رقیق شدن شیره معده و آنزیم های گوارشی شده و روند هضم غذا مختل می شود.

وی اضافه کرد: مصرف مایعات مثل آب آشامیدنی، آب میوه، شیر کم چربی، دوغ بدون نمک در فاصله پس از افطار تا هنگام خوابیدن کمک می کند که تعادل آب و الکترولیت های بدن، هنگام روزه داری حفظ شود.

**لزوم پرهیز از مصرف غذاهای سرخ شده و پرچرب

مدیر دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت تصریح کرد: در ماه مبارک رمضان بهتر است از غذاهای سرخ شده و پرچرب استفاده نشود زیرا علاوه بر افزایش چربی های خون موجب سوء هاضمه، ورم معده، اضافه وزن و چاقی می شوند.

عبداللهی افزود: مصرف زیاد چای بخصوص در وعده سحری توصیه نمی شود زیرا چای ادرارآور است و موجب از دست دادن آب بدن شما می شود.

وی ادامه داد: مصرف زیاد مواد قندی و شیرین مثل کیک های خامه ای، شکلات، شیرینی های خامه دار، زولبیا و بامیه، باقلوا، حلوای خیلی شیرین و چرب، شله زرد شیرین و چرب در ایام ماه مبارک رمضان اضافه وزن و چاقی و خطر بالا رفتن قند خون را به دنبال دارد.

وی با بیان این مطلب که آش رشته غلیظ همراه با پیاز داغ که حاوی روغن زیادی است و به وفور در افطار مصرف می شود، غذای مناسبی برای افطار نیست زیرا موجب سوءهاضمه و اختلالات گوارشی دیگر می شود. بجای آن بهتر است از آش رشته رقیق و کم روغن در وعده افطار استفاده شود.

عبداللهی با اشاره به این که در فصل تابستان طول شب کوتاهتر است، گفت: بهتر است روزه داران کمی پس از صرف افطار بسیار ساده و سبک (مثلاً 30 دقیقه بعد) اقدام به صرف شام کرده و تا پیش از خوابیدن دو لیوان چای کم رنگ، یک لیوان شیر کم چرب (کمتر از 2.5 درصد چربی) و حداقل 2 عدد میوه نیز میل کنند.

**نخوردن سحری موجب چاقی می شود

مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت گفت: برخلاف تصور برخی افراد، روزه بدون سحری نه تنها موجب کاهش وزن نمی شود بلکه به دلیل افت شدید قند خون در طی روز موجب می شود تا شخص روزه دار در زمان افطار تمایل بیشتری برای خوردن غذاهای شیرین و چرب پیدا کند و همین موضوع در نهایت منجر به اضافه وزن و چاقی می شود.

عبداللهی، مصرف غذاهای سبک و مختصر شامل گروه های غذایی شیر و لبنیات (مانند شیر و ماست و پنیر) میوه ها و سبزی ها و نان و غلات (مانند برنج و نان) را به مردم در ماه مبارک رمضان توصیه کرد و گفت: مصرف وعده هایی مانند نان و پنیر و سبزی یکی از عادات خوب غذایی هموطنان در این ایام است.

**هنگام افطار نوشیدنی گرم بنوشید

مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت در ادامه گفت: مصرف شیر گرم، فرنی یـا شیر برنج ، هنگام افطار مناسب است.

عبداللهی افزود: استفاده از مواد غذایی آبکی مانند سوپ، آش، حلیم بـدون روغن و همچنین مایعات به هنگام افطار و سحر موجب حفظ تعادل آب و املاح فرد روزه دار می شود.

وی تاکید کرد: استفاده از سبزی ها و میوه ها در هنگام افطار و همچنین در فاصله زمانی بین افطار تا سحر به دلیل اینکه منبع خوبی از فیبر هستند برای دستگاه گوارش بسیار مفید است و مانع بروز یبوست می شود. توصیه می شود در وعده سحری مقدار مناسبی سبزی های مختلف مصــرف شود.

وی گفت: یکی از عادات غذایی نادرست روزه داران این است که به دلیل تشنگی زیاد افطار را با آب سرد و یا نوشیدنیهای سرد شروع می کنند که توصیه می شود افطار را با نوشیدنیهای گرم و یا ولرم مانند آب ولرم، چای کمرنگ و شیر گرم آغاز کنند.

مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت افزود: پس از آن روزه داران می توانند از خرما یا کشمش استفاده کنند زیرا این دو ماده غذایی موجب کنترل اشتها می شود و از پر خوری به هنگام افطار ممانعت می کند.

عبداللهی افزود: علاوه بر آن مصرف خرما در ماه مبارک رمضان در تنظیم قند خون بسیار مفید اسـت لـذا تـوصیه می شود که در وعده افطار تا حد ممکن سه تا پنج عدد خرما مصرف شود و البته از مصرف بیش از حد خرما نیز مانند سایر شیرینی ها پرهیز شود.

**از نوشیدن آب زیاد هنگام افطار بپرهیزید

مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت گفت: مصرف آب زیاد به هنگام صرف افطار سبب اختلال در هضم مواد غذایی می شود. بعد از صرف سحری نیز بسـیاری از روزه داران از بیــم تشنـگی در طول روز به مقدار فراوان آب می نوشند که عادت صحیح غذایی نیست.

وی همچنین افزود: روزه داران باید از مصرف تنقلات زیاد در فاصله افطار تا سحر پرهیز کنند چرا که این مواد غذایی، دیر هضم هستند و موجب می شوند که هنگام سحر به دلیل پری معده میل به غذا کاهش پیدا کند.

عبداللهی گفت: مصرف مـــواد غذایی سنگین، دیر هضم، پر چرب و سرخ شده هنگام افطار مناسب نیست. به طور کلی توصیه می شود به جای غذاهای چرب و سرخ کرده از غذاهای آب پز و بخارپز، کم چرب و کم نمک استفاده شود.

وی افزود: مصرف میوه رنده شده، لبنیات به ویژه شیر کم چرب، استفاده از انواع سوپ ها و آش ها در افطار و سحر و نوشیدن چای کمرنگ برای سالمندان روزه دار مفید است و می تواند تعادل آب و املاح را برقرار کند. همچنین مصرف یک لیوان شیر در هنگام افطار و سحر و مصرف یک پیاله ماست در موقع شام به کودکان و نوجوانان روزه دار توصیه می شود.

دکتر عبداللهی در پایان یادآور شد: هرچند بخش عمده انرژی دانش آموزان در زمان روزه داری باید از گروه غذایی نان و غلات تامین شود اما مصرف مواد پروتئینی مانند انواع گوشت ها به ویژه گوشت سفید، تخم مرغ، شیر و لبنیات برای آنها ضروری است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 5 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۵
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

امین صادقی شنبه , 28 ژوئن 2014 - 20:21

با نزدیک شدن به ماه رمضان چه زیباست قبل از آمدنش روح را جلا بدهیم و خود را آماده مهمانی کنیم و در جریان ضیافت الله به آنچه که باید برسیم.
صدای قدم‌های ماهِ خوبی‌ها،
دل ِ خاکی‌ام را آگاه ساخته است که لحظه‌ی وداع نزدیک است.
لحظه‌ی وداع با ماه مهدی، با شعبان، و من در آخرین ثانیه این ماه به مناجات شعبانیه نشسته‌ام .
مي گويند هروقت آب مي نوشي بگو يا حسين(علیه السلام)،
اين روزها که آب مي بيني و نمي نوشي آرام بگو
يااباالفضل (علیه السلام)

******************************
کاش در اين رمضان لايق ديدار شوم

سحري با نظر لطف تو بيدار شوم

کاش منت بگذاري به سرم مهدي جان

تا که همسفره تو لحظه افطار شوم
********************************
حلول ماه مبارک رمضان ، ماه خودسازی و بندگی بر همه ی مسلمانان مبارک باد.

امین صادقی شنبه , 28 ژوئن 2014 - 20:50

ببخشید فایل بالا اشتباه است لطفا کد زیر را قرار دهید
http://s5.picofile.com/file/8128038934/Vijeh_Ramazan_1393_amin_sadeghi.mp3.html

عباس عبادتی وایقان یکشنبه , 29 ژوئن 2014 - 18:09

با سلام و تشکر از مدیریت سایت. پیشنهاد میکنم برای بالا بردن باروری وب سایت و جلب همکاری همشهریان، اسامی گردانندگان سایت با رزومه آن ها منتشر شود.

بهزاد یکشنبه , 29 ژوئن 2014 - 20:36

سلام و تشکر از حضورتون سعی میکنیم این کارو انجام بدیم

الله بنده سی یکشنبه , 29 ژوئن 2014 - 18:36

باسلام،
شهید دکتربهشتی خدمت زیادی به انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی کرده است ولی دادگاه عمومی بخش تسوج در
سالگرد شهادت این عزیز بصورت شایسته از این عزیز یاد نکرد لازم
دیدم در این مورد به مسئولین ذی ربط تذکر بدهم امیدوارم که موثر
بیفتد.