کد خبر : 79145
تاریخ انتشار : چهارشنبه 30 دسامبر 2015 - 12:14

مراقبت از مو و ناخن در سرما

مراقبت از مو و ناخن در سرما

هوا که سرد می‌شود لباس‌های گرم از گنجه‌ها و کمدها و چمدان‌ها خارج می‌شوند و شال و دستکش و کلاه بار دیگر همنشین اعضای بدن می‌شوند، اما گاهی استفاده کردن یا استفاده نکردن از این پوشاک گرم به نتایجی می‌رسد که انتظارش را نداریم.

به گزارش شبستر خبر به نقل از عصر ایران، مثلا فرض کنید موها آن‌قدر زیر کلاه می‌مانند که هوا بخوبی در میان تارهای مو جریان پیدا نمی‌کند و گرما هم باعث می‌شود فضایی ایده‌آل برای رشد و تکثیر قارچ‌ها به وجود آید و به این گونه ریزش مو شروع می‌شود! یا در نظر بگیرید بسیاری از افراد هستند که با گذاشتن کلاه بر سر خودشان میانه خوبی ندارند! در این صورت سرما و هوای خشک زمستانی باعث شکنندگی بیشتر موهایشان می‌شود.

برای این‌که زیبایی موهایتان را در فصل سرد زمستان از دست ندهید و سلامت این تارهای ارزشمند به خطر نیفتد، اقدامات زیر را در فصل سرما فراموش نکنید.

ویتامین‌رسانی به موها

موها هم اگرچه بخش‌های مرده‌ای محسوب می‌شوند، ولی زیبایی و لطافت و انبوهی آنها بستگی زیادی به مواد غذایی مورد نیاز پیاز مو دارد. مواد غذایی پیازهای مو را اغلب املاح و ویتامین‌هایی تشکیل می‌دهند که در رأس آنها سه ویتامین C، E و H ضرورت بیشتری در حفظ شادابی و سلامت‌شان دارند.

ویتامین E خونرسانی به پیازچه را قوت می‌بخشد. کار خونرسانی به پیازچه را مویرگ‌هایی به عهده دارند که املاح مورد نیاز برای رشد مو را با خود حمل می‌کنند. اگر دقت کرده باشید در بسیاری از محصولات آرایشی و بهداشتی مخصوص پوست و مو نیز اثر و نشانی از این ویتامین خواهید دید.

بنابراین خیلی خوب است که در رژیم غذایی خود مواد و خوراکی‌هایی را نیز بگنجانید که حاوی این ماده معدنی هستند. سبزیجاتی چون اسفناج و کلم‌پیچ، میوه‌هایی مثل کیوی و انبه، دانه‌ها و مغزهایی مثل بادام و حتی روغن‌هایی مثل روغن آفتابگردان سرشار از ویتامین E هستند.

نام ویتامین H را شاید کمتر شنیده باشید، چون بیشتر به نام بیوتین معروف است. این ویتامین در دسته‌بندی ویتامین‌های معروف‌تر B قرار گرفته و عدم تأمین آن برای پیازچه مو سبب افزایش ریزش موها خواهد شد. علاوه‌بر مو، ناخن‌ها هم به چنین ویتامینی نیاز دارند.

اگر ناخن‌هایتان شکننده و حساسند و ظاهری زیبا ندارند، بدانید که سطح ویتامین H بدنتان کاهش یافته است. حبوبات و غلات ازجمله مواد غذایی سرشار از ویتامین مذکور به شمار می‌روند و آووکادو و حتی تخم‌مرغ هم چنین خاصیتی دارند.

این ویتامین به صورت مکمل در داروخانه‌ها هم به فروش می‌رسد که با استفاده از آن می‌توان بیوتین لازم برای حفظ سلامت و زیبایی موها و ناخن‌ها را تأمین کرد. البته یادتان باشد برای هرگونه اقدام درمانی که به نوعی با دارو و مکمل مرتبط است، مشورت با پزشکان و متخصصان را مبنای اولیه اقدامات خود قرار دهید.

از ویتامین C، نیاز نیست که سخن زیادی گفته شود، زیرا بسیاری از افراد با این ویتامین آشنایی بیشتری دارند. کلاژن‌سازی در سلول‌ها بستگی زیادی به حضور ویتامین C دارد. کلاژن فولیکول‌های مو را وادار به رشد می‌کند و با تقویت پایه مو به استحکام کلی موها کمک زیادی می‌کند. مرکبات سرشار از ویتامین C هستند که در میان آنها کیوی، گریپ‌فروت، لیمو و پرتقال معروفند. از سبزیجات هم می‌توان به فلفل و کلم بروکلی اشاره کرد که همین ویژگی را دارند.

نقش البسه مناسب

اولین قسمت‌هایی که در فصول سرد دچار مشکل می‌شوند و از قضا در زیبایی افراد هم اثر زیادی دارند، ناخن‌ها هستند. احتمالا برای شما هم خیلی پیش آمده که وقتی مدتی زیاد در معرض هوای سرد قرار می‌گیرید احساس می‌کنید نوک انگشتانتان حس و قدرت کافی ندارد. اثر این سرمازدگی که در انگشتان پا یا دست خود احساس می‌کنید در واقع به ناخن‌ها هم منتقل می‌شود. ناخن‌ها هم مثل موها سلول‌های مرده به شمار می‌روند، ولی چون نقش بسیاری در زیبایی ظاهر ایفا می‌کنند باید در برابر سرما محافظت شوند.

هیچ نیازی به گفتن این اقدام بدیهی نیست که برای محافظت از ناخن یا موهایتان دستکش یا کلاه استفاده کنید (حتی اگر جزو همان افرادی به شمار می‌روید که کلاه بر سر خود نمی‌گذارند!) اما لازم است گوشزد کنیم که در فواصل متعدد دستکش یا کلاهتان را برای مدتی کنار بگذارید و اجازه دهید لابه‌لای موها چند لحظه هوای تازه وارد شود.

اگر به شانه دسترسی ندارید انگشتانتان را در این مواقع میان موها ببرید و به حالت شانه زدن هوارسانی به میان آنها را سرعت بخشید. این هوا حتی برای فضای بسیار کم زیر ناخن‌ها هم لازم و ضروری است، زیرا هم در مو و هم در ناخن، چنان‌که اشاره شد استعداد عجیبی برای تشکیل قارچ‌های میکروسکوپی در شرایط مذکور پیش می‌آید.

از محصولات بهداشتی غافل نشوید

از لوازم آرایشی و بهداشتی برای حفاظت بیشتر از مو و ناخن خود در این فصل سرد استفاده مناسب کنید. کرم‌های مناسب نه‌تنها برای پوست، بلکه برای حفظ زیبایی و سلامت ناخن‌ها هم کارایی دارند.

ماسک‌ها هم همین‌طور هستند؛ یعنی نه‌تنها پوست شما را شاداب و سرحال می‌کنند، بلکه از ماسک‌های مو می‌توان برای تقویت و حفظ سلامت و شادابی موها در برابر سردی و خشکی هوا سود جست. اگر حوصله تهیه ماسک یا صرف کردن زمان برای استفاده از این راهکارها را ندارید، شامپوهای تقویت‌کننده و محافظ، روشی سریع‌تر و راحت‌تر را پیش رویتان می‌گذارند.

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.