کد خبر : 78811
تاریخ انتشار : دوشنبه 28 دسامبر 2015 - 10:52

گسترش همکاری دانشگاه های تبریز و قازان تاتارستان

گسترش همکاری دانشگاه های تبریز و قازان تاتارستان

همکاری های مشترک بین دانشگاه تبریز و دانشگاه قازان تاتارستان گسترش می یابد.

به گزارش شبستر خبر ، ایرنا به نقل از روابط عمومی دانشگاه تبریز، قائم مقام رئیس دانشگاه تبریز در نشست بررسی راهکارهای گسترش همکاری با دانشگاه قازان با اشاره به تاریخچه تاسیس مراکز آموزش عالی در تبریز، گفت: هفتصد سال پیش، دانشگاه ربع رشیدی به عنوان یکی از بزرگترین و مجهزترین دانشگاه های جهان در تبریز تاسیس شده است.
حمیدرضا قاسم زاده افزود: دانشگاه تبریز اکنون به عنوان بزرگ ترین دانشگاه شمال غرب کشور با بیش از۲۰ هزار دانشجو و ۷۵۰ نفر عضو هیات علمی و آزمایشگاه های مجهز، از قطب های مهم علمی کشور بوده و در زمینه همکاری های بین المللی نیز با انعقاد بیش از ۸۵ تفاهم نامه همکاری با دانشگاه های خارجی، کارنامه درخشانی دارد.
وی در ادامه افزود: دانشگاه تبریز آماده همکاری با دانشگاه قازان در زمینه های مختلف علمی است و آمادگی خود را برای پذیرش بورسیه ۴ دانشجوی تاتارستانی برای مقطع کارشناسی ارشد اعلام می کند.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز نیز در این مراسم، سیاست کلی دانشگاه تبریز را بر توسعه همکاری های بین المللی عنوان کرد و گفت: هدف ما تبدیل دانشگاه تبریز به یک دانشگاه بین المللی است ضمن آنکه با تاسیس رشته ادبیات فارسی در دانشگاه فدرال قازان تاتارستان، همکاری های بیشتر ممکن می شود.
محمد مقدم واحد در ادامه افزود: تبادل استاد و دانشجو، برگزاری کنفرانس های مشترک و انجام دوره ها و تحقیقات آموزشی مشترک از جمله زمینه های همکاری است که می توان بر روی آنها سرمایه گذاری کرد.
دکتر آزاد آخونوف، رئیس انستیتو بین المللی زبان شناسی دانشگاه قازان نیز در این نشست، دانشگاه قازان تاتارستان را یکی از قدیمی ترین دانشگاه های این کشور خواند و گفت: این دانشگاه با تاریخ ۲۱۰ ساله خود، محل آموزش رشته های مختلفی همچون طب، شیمی، تاریخ زبان شرقی و ریاضی است و با حدود ۵۰ هزار دانشجو یکی از مهم ترین دانشگاه هاست و برنامه ریزی کرده که تا سال ۲۰۲۰ جزو ۱۰۰ دانشگاه برتر دنیا شود.
وی در ادامه افزود: در زمینه زبان فارسی و زبان های شرقی، بزرگ ترین مرکز مطالعات شرق در روسیه در قرن نوزدهم در دانشگاه قازان تأسیس و فعالیت خود را توسعه داده و دستاوردهای علمی خود را در زمینه مطالعات تاریخ، فلسفه، مذهب، میراث فرهنگی، هنر، زبان، ادبیات، اقتصاد و مطالعات منطقه ای آسیا گسترش می دهند.
آخونوف اظهار کرد: نسخه های خطی فارسی در کتابخانه های قازان وجود دارد که استادان ادبیات زبان فارسی دانشگاه تبریز می توانند از این گنجینه علمی برای پژوهش و بررسی سود ببرند با آنکه در کشور ما، آثار شاعران و بزرگان ادب فارسی مانند رودکی، فردوسی، نظامی، عمر خیام، سعدی، حافظ، جامی، عطار و بسیاری دیگر ترجمه و شناخته شده است.
در ادامه این نشست، همچنین دکتر محمد مهدی پور رئیس دانشکده ادبیات فارسی و زبان های خارجی و از دانشگاه فدرال قازان تاتارستان نیز دکتر ایلیاس ابروروف، دکتر علوی عبدل رکیب عبدالمجید، دکتر لیلا آلمازووا، دکتر مستوره احمدووا، دکتر نایلیا مینگازووا، دکتر آیدا فتاحووا و دکتر یوگنی حمیدوف، اساتید زبان شناسی شرقی در زمینه های مشترک همکاری طرفین و ظرفیت های موجود به ایراد سخن پرداختند.
همچنین هیات روسی از موزه تاریخ و فرهنگ دانشگاه تبریز نیز بازدید کرد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.