کد خبر : 78783
تاریخ انتشار : دوشنبه 28 دسامبر 2015 - 9:51

تولید سالانه ۴۰ تن گیاه آلوئه ورا در شهرستان خداآفرین

تولید سالانه ۴۰ تن گیاه آلوئه ورا در شهرستان خداآفرین

تنها واحد گلخانه ای تولید گیاه آلوئه ورا در شهرستان خداآفرین که به ‘بهشت گمشده’ معروف است، سالانه ۴۰ تن محصول به بازار عرضه می کند.

به گزارش شبستر خبر به نقل از باشگاه خبرنگاران ، تولید کننده این گیاه خاص در خداآفرین افزود: حدود ۵۰۰گونه گیاه آلوئه ورا در جهان وجود دارد و در خداآفرین گونه خوراکی این گیاه کشت می شود که کاربرد بهداشتی در قالب انواع کرم ها نیز دارد.

صفری گفت: گونه خوراکی این گیاه به صورت آب میوه، شربت و برگ های تازه خوری مورد استفاده قرار می گیرد و کاربرد درمانی آن نیز در درمان زخم معده، یبوست، اگزما، اسهال خونی، پیشگیری از سرطان و سایر بیماریها موثر است.

وی با بیان اینکه کشت این گیاه را از سال ۱۳۹۳ با کمک پدر و برادرانش در زمینی به وسعت یک هزار متر مربع و با هزینه اولیه ۱۰۰میلیون ریال شروع کرده است، افزود: ‘پاجوش’ یا همان نشاء این گیاه را در سال اول کشت از شهرستان ورامین تهیه و در یک هزار متر مربع زمین حدود چهار هزار پا جوش کشت شده است.

صفری خاطر نشان کرد: پا جوش این گیاه عمر هفت ساله دارد و با یک سال کشت همه ساله در مرحله داشت، جهت جلوگیری از تضعیف بوته اصلی و رشد بهتر پا جوش های جدید، گلها و پا جوش های اضافی در اطراف نهال اصلی هرس و حذف می شوند.

وی با اعلام اینکه کشت این گیاه به زمان و فصل خاصی نیاز ندارد، گفت: حدود ۹ماه طول می کشد تا پا جوش کاشته شده به گیاه آلوئه ورا تبدیل و قابل برداشت شود.

وی ادامه داد: آلوئه ورا به ‘صبر زرد ‘معروف است و علت این نامگذاری را زردی بعد از کشت و تغییر رنگ و تبدیل دوباره آن به رنگ سبز عنوان می کنند. تولید کننده این گیاه خاص، درآمد حاصل از کشت این محصول را سالانه ۱۵۰میلیون ریال در هر یکهزار متر عنوان کرد و دلیل کشت این محصول در خداافرین را وجود آب و هوای سازگار با این محصول ،صرف وقت و هزینه کم نسبت به سایر محصولات کشاورزی ،کاهش مصرف آب و بی نیازی این گیاه به سم پاشی ،مقاومت در برابر بیماری ها و آفات کشاورزی و در کل مقرون به صرفه بودن این محصول برشمرد .

صفری با تاکید بر اینکه برای افزایش مرغوبیت، این محصول نباید در معرض تابش مستقیم آفتاب و آبیاری غرقابی قرار گیرد ، دانش و آگاهی کافی جهت کشت این محصول را مهم دانست و از مسئولان شهرستان خواست تا جهت معرفی این محصول و آگاهی دادن به مردم از خواص این گیاه تلاش نمایند.

وی که خود کارشناس جهاد کشاورزی شهرستان خداآفرین است، نبود بازار فروش آلوئه ورا بویژه نبود تقاضا در شهرستان خداافرین را مهمترین مشکل پیش روی کشت این محصول معرفی کرد و گفت: این محصول بازار فروش ندارد و توسط دلالان در عطاری های تبریز به فروش می رسد  

گلخانه کشت آلوئه ورا در روستای لاریجان بخش گرمادوز شهرستان خداافرین با پنج نفر اشتغالزایی در حال فعالیت است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.