کد خبر : 7872
تاریخ انتشار : دوشنبه 16 ژوئن 2014 - 1:17

قرض الحسنه/شهروز صبوری

قرض الحسنه/شهروز صبوری

در قرآن، سیزده بار با واژه های گوناگون، سخن از قرض به میان آمده و به آن تأكید شده است. در هر جا كه كلمه «قرض» آمده به دنبال آن كلمه «حَسناً» نیز آمده است.از این رو در اسلام به وام بی بهره «قرض الحسنه» می گویند. این تركیب بیانگر آن است كه قرض دادن

در قرآن، سیزده بار با واژه های گوناگون، سخن از قرض به میان آمده و به آن تأكید شده است. در هر جا كه كلمه «قرض» آمده به دنبال آن كلمه «حَسناً» نیز آمده است.از این رو در اسلام به وام بی بهره «قرض الحسنه» می گویند. این تركیب بیانگر آن است كه قرض دادن باید به صورت نیكو انجام شود. نیكویی آن را می توان از چند جهت تصوّر كرد: 1. آبرومندانه باشد. 2. بی منّت باشد. 3. بدون چشم داشت به سود و بهره باشد. 4. برای خشنودی خدا باشد. 5. از روی میل و علاقه باشد.
در آیه 20 سوره مزّمّل می خوانیم:
وَ أَقِیمُوا الصَّلاهَ وَ آتُوا الزَّكاهَ وَ أَقْرِضُوا اللَّهَ قَرْضاً حَسَناً
و نماز را برپا دارید و زكات را ادا كنید و به خدا قرض الحسنه دهید.
در آیه 17 تغابن می خوانیم:
إِنْ تُقْرِضُوا اللَّهَ قَرْضاً حَسَناً یُضاعِفْهُ لَكُمْ وَ یَغْفِرْ لَكُمْ وَ اللَّهُ شَكُورٌ حَلِیمٌ:
اگر به خدا قرض الحسنه دهید، آن را برای شما چند برابر سازد و شما را می بخشد و خداوند تشكّركننده
و بردبار است.
و نماز را برپا دارید و زكات را ادا كنید و به خدا قرض الحسنه دهید.
در تعریف قرض الحسنه از منظر قانونی و حقوقی نیز داریم :قرض الحسنه اعطايي عقدي است كه به موجب آن بانك (بعنوان قرض دهنده) مبلغ معيني را طبق ضوابط مقرر به اشخاص حقيقي و يا حقوقي (به عنوان قرض گيرنده) به قرض واگذار مي نمايد. تعهد بازپرداخت قرض گيرنده، صرفاً معادل مبلغ دريافتي بعلاوه كارمزد آن خواهد بود.
با وجود تاکیدات فراوان در مورد مفهوم قرض الحسنه در دین مبین اسلام و قانون بانکداری اسلامی کشور امروزه این مفهوم در چه وضعیتی قرار دارد؟ آیا هر کسی به راحتی به منابع قرض الحسنه دسترسی دارد؟ آیا مردم با این مفهوم به اندازه کافی آشنایی دارند؟ آیا بانکها و موسسات مالی رغبتی به پرداخت چنین وامهایی دارند؟ و سوالات بیشماری که میتوان در این رابطه مطرح کرد تا جایگاه قرض الحسنه در کشور مشخص شود و راهکارهای مورد نیاز برای تشویق و افزایش گرایش مردم به این سمت را مشخص نمود.
امروزه اکثر بانکهای کشور خصوصی شده و حتی بانکهای دولتی نیز با توجه به شرایط و وضعیت اقتصادی کشور روی به وامهای تجاری آورده و کمتر اشتیاقی به پرداخت وامهای قرض الحسنه نشان میدهند به طوریکه همه روزه شاهد مسابقه بانکها در افزایش نرخ سود اعطایی به سپرده های مردم و بالطبع افزایش نرخ بهره از وامهای اعطایی هستیم . در کنار این حتی اگر با نرخ بهره و سود بانکی نیز کنار بیاییم مشکل اساسی دیگری نیز که در راه وامهای بانکی قرار دارد بوروکراسی و کاغذبازی موجود در بانکها هست به طوریکه برای اعطای یک وام یک میلیونی باید چند ضامن کارمند و بازاری و … و چندین چک و سفته و سند دیگر به بانک ارائه شود که اکثریت مردم از آن عاجز هستند و همین public-managementمسائل باعث میشود تا قید وامهای بانکی را حتی در زمان اجبار زده و روی به روشهای دیگر بیاورند پس چاره کار در چیست؟ و برای رفع این مشکل چه باید کرد؟
عمل به سنت حسنه قرض الحسنه و دستور خداوند چاره کار میباشد و برنامه مدون ما در این زمینه در قرآن و آموزه های دینی موجود میباشد که با عمل به آنها میتوان بسیاری از مشکلات اقتصادی فوق را حل نمود به طوریکه اگر شاهد باشید امروزه در بسیاری از خانواده ها , محلات , مساجد و … صندوق های قرض الحسنه به راه افتاده است که سرمایه های اندک افراد را جمع کرده و مشکلات بسیاری از کار آنها را حل میکند و بدون هیچ نیازی به مسائل اداری و بانکی و قوانین موجب رفع نیازهای اقتصادی میشود . پس باید مسئولین امر و دولت در راه تقویت این صندوق ها و آشنایی هر چه بیشتر مردم با آنها تلاش کرده و با تقویت آنها سعی در سهیم کردن خود مردم در امور اقتصادی نموده و بسیاری از مشکلات را بوسیله خود مردم حل نماید.
هر چند برخی مسائل و اتفاقاتی که در سالهای اخیر در برخی از موسسات و صندوق های قرض الحسنه رخ داده است و برخی ورشکستگی ها و … باعث کم شدن اعتماد مردم به این صندوق ها شده و آنها همدیگر را از سپرده گذاری در این صندوق ها برحذر میدارند ولی باید توجه داشت که اگر یک یا چند صندوق ورشکست شده اند صدها و هزاران صندوق به صورت کاملا سالم در حال فعالیت و رفع مشکلات مردم هستند پس نباید گناه چند صندوق را به پای کل قضیه قرض الحسنه نوشت و در راه تقویت و استفاده مفید از ظرفیت این صندوق ها کوشا بود.
در نهایت اینکه مردم باید با کارکردهای مفهوم قرض الحسنه آشنا شوند و در راه اندازی صندوق های قرض الحسنه در مقیاس کوچک و در بین دوستان و آشنایان فعالیت نمایند و دولت نیز فعالیت های سالم این موسسات را مورد حمایت قرار داده و موجبات عملی شدن این اصل اسلامی در جامعه را فراهم آورد که یقینا راه حل بسیاری از مشکلات اقتصادی جامعه در گرو تاسیس چنین صندوق هایی است به طوریکه اکنون صندوق هایی هستند که با سرمایه های اندک افراد (هر عضو تنها صد هزار تومان) سرمایه کلان صدها میلیونی بوجود آورده و از این ذخیره به اعضا وامهای بدون بهره و بدون هیچ کاغذبازی و معطلی و … اعطا می نمایند.

برچسب ها : ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 26 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۲۶
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

ali دوشنبه , 16 ژوئن 2014 - 2:06

kheyli khob goftid

مجید دوشنبه , 16 ژوئن 2014 - 7:48

کپی پیست خوبی بود.

شهروز صبوری دوشنبه , 16 ژوئن 2014 - 10:40

خیلی ممنون دوست عزیزم که یک نظر انتقادی به متنهای من ارائه کردی نه تعریف خالی
البته بنده به جز ایات قران و تعریف قرض الحسنه (دو پاراگراف اول) بقیه متن رو خودم نوشتم ولی اگر شما اصرار داری که متن فوق کپی پیست هست خیلی خوشحال میشوم تا لینک مشابه آنرا ذکر کنی تا هم من و سایر دوستان استفاده نماییم
با تشکر

کاظم پور دوشنبه , 16 ژوئن 2014 - 19:56

تنگ چشمی و تنگ نظری تاکی؟؟؟؟؟
چرا دوست داریم فردی از خودمان که خواست حرکت کند فوری پایش را می گیریم تا جلوتر نرود؟؟؟؟؟ اگر این متن کپی پیست !!! (بنا به فرموده جنابعالی )هم باشد آیا ارزش یکبار خواندن را ندارد؟؟؟ چرا بجای اینکه فردی را که سابقه تدریس دانشگاهی و تحصیلات دکتری دارد و از شهر خودمان است تشویق کنیم مورد تمسخر قرار می دهیم ؟؟؟؟ بخدا اگر بجای کلمه “شهروز صبوری” فردی ناشناخته و اهل دیگر شهرها بود اینقدر تعریفش می کردیم که بیا و بپرس.تا آسمان هفتم بلندش می کردیم .چون شهروز همشهری ماست اینگونه می کنیم؟؟؟؟ بوالله اگر اینها رشد کنند به نفع من و تو و شهرمان است پس اگر نمی توانیم موفقیت کسی رو ببینیم پس چشم خود را ببندیم تا او اذیت نشود!!!!!

امیری دوشنبه , 16 ژوئن 2014 - 11:21

بازم مثل همیشه متن خوب و مفیدی بود کاش به قرض الحسنه ها بیشتر بها داده بشه

جوان دوشنبه , 16 ژوئن 2014 - 17:00

خیلی خوب بود موفق باشید

reza az دوشنبه , 16 ژوئن 2014 - 19:25

داوش دست ما رم بگیر البته قرض الپس نده ها 🙂

شهروز صبوری دوشنبه , 16 ژوئن 2014 - 22:59

صندوق قرض الحسنه بسیج اصناف شبستر در خدمت شماست دوست عزیز البته باید پس بدی ولی با شرایط اسان و سود پایین (3درصد) وام میده

مهران دوشنبه , 16 ژوئن 2014 - 19:45

اگه به این مقوله توجه جدی بشه که خیلی از مشکلات جامعه
حل میشه ولی …

نوشادی شبستری دوشنبه , 16 ژوئن 2014 - 20:08

از مطالب ارزنده شما شما استفاده وافر نمودیم .درود برشما

شهروز صبوری دوشنبه , 16 ژوئن 2014 - 23:00

ممنون استاد مطالب شما هم همیشه مورد استفاده اهالی شهرمون میباشد

احمد سه‌شنبه , 17 ژوئن 2014 - 1:14

واقعا سلسله مطالبی که استاد صبوری مینویسن مفیده و از تک تک مقالاتشون استفاده میکنیم

بختياري شبستري سه‌شنبه , 17 ژوئن 2014 - 9:29

با سلام و دعاي خير به حضور دوست بسيار ارجمندم جناب آقاي صبوري با تشكر از اينكه به فكر راه حل هاي مناسب براي رفع مشكلات اقتصادي مردم هستيد ولي براي اجرايي شدن اين امر بايد خيلي تلاش كرد و اعتماد و خود باوري را در بين افراد جامعه افزايش داد و در ضمن دولت مردان نيز بايد براي تقويت اين صندوقها تلاش كنند واز حمايت هاي مالي دريغ نفرمايند. با تشكر مجدد بختياري شبستري

عباسی سه‌شنبه , 17 ژوئن 2014 - 10:47

آقای بختیاری باسلام . شما فکر می کنید دولتها اینقدر بیکارند که در هرمساله جزئی دخالت کنند؟ حمایت مالی از صندوق قرض الحسنه توسط دولت یعنی چه ؟؟؟ یکبار دولت آقای احمدی نژاد از بانک قرض الحسنه مهر ایران حمایت کرد نتیجه اش چه شد؟؟؟ باید 6ماه پول خود را در بانک بخوابانی تا وام تعلق پذیرد .!!! این کار را صندوق های قرض الحسنه محلی روستاها هم می کردندو می کنند . خوب اینهمه وقت و هزینه و … دولت گرفته شد که چه؟؟باتوجه به اینکه این امر برای مسایل جزیی وضروری مثلا هزینه های ازدواج جهیزیه درمان و…است مگر می شود دولت از چنین صندوقهایی حمایت مالی کند؟؟آنموقع می شود کمیته امداد و بهزیستی و همه جیره خور دولت . برادر من دولت باید به مسایل کلان بپردازد صندوق قرض الحسنه باید توسط NGOها و تشکلات مردمی و بخش خصوصی اداره شود نه دولت. باید فرهنگ این کار در جامعه رواج پیدا کند باید من و شما و همه افراد براین واقف باشیم که قرض الحسنه یک عمل خداپسندانه و به نحوی شخصی و فردی است که هرفرد خود مشتاق قرض الحسنه باشد. ما انتظار هر گونه حمایت های دولت از مسایل جزیی را نداشته باشیم و خود با اتکاء به خداوند متعال و وحدت و یکپارچگی باری از دوش دولت نیز برداریم.

شهروز صبوری سه‌شنبه , 17 ژوئن 2014 - 11:51

سلام اقای عباسی
البته نظر شما درست میباشد و تصدیگری دولت در تمام امور مناسب نیست اما اینکه بگوییم دولت نباید از قرض الحسنه حمایت کند یا نیازی به حمایت دولت نیست حرف صحیحی نیست و حمایت دولت به این معنی نیست که بیاید و پول بلاعوض به مردم بدهد که شما به کمیته امداد تشبیهش کردید بلکه دولت میتواند با تبلیغات مساعد , تخصیص برخی منابع بلااستفاده بانکها , کم کردن کاغذبازی ها , اعطای مجوزات به موسسات قرض الحسنه واقعی و … از این امر پسندیده حمایت کند برای مثال دولت میتواند به جای 3 ضامن و 2 سند و 4 سفته برای یک وام یک میلیون تومانی مصوب نماید که با یک ضامن یا سند این وام را اعطا نمایند .
و در مورد بخش بعدی هم شما درست میفرمایید اصل مبحث قرض الحسنه بر دوش مردم و گروههای غیر دولتی است و تجربه نشان داده دولت در زمینه قرض الحسنه کارنامه خوبی نداشته و همین الانم بیشترین بار قرض الحسنه بر دوش موسسات غیر دولتی یا خانواده ها و گروهها است که ما هم باز بر این نکته تاکید میکنیم که خود مردم باید دست یکدیگر را گرفته و در چنین شرایطی به داد هم برسند

بختياري شبستري سه‌شنبه , 17 ژوئن 2014 - 21:06

با سلام وعرض ارادت به حضور آقاي عباسي با اينكه آقاي صبوري مسله را توضيح دادند ولي لازم بذكر است كه حمايت مالي دولت آنطور كه شما فكر ميكنيد نيست دولت ميتواند بجاي اينكه ميانگين وامهاي مردمي با سقف يك ميليون تا دوميليون را بجاي اينكه با سي چهل نفر طرف حساب باشد وبا كاغذ بازي هاي وقت گير ميتواند در ميانگين گردش حساب صندوقهاي قرض الحسنه هاي محلي مقداري وام بدون بهره با ضمانت هيئت موسس صندوقها پرداخت كند كه صندوقها هم براي ترويج امر خير قرض الحسنه با توان بيشتر اقدام نمايند به هر حال نظام دولتي ما اسلامي است وجا دارد كه در اين امر خير و اسلامي شركت گسترده داشته باشد. . با تشكر

قاسم چهارشنبه , 18 ژوئن 2014 - 13:11

فقط این فرارها و کلاهبرداری ها و ورشکستگی ها به اعتبار قرض الحسنه ها زیان وارد کرده

مصطفوی چهارشنبه , 18 ژوئن 2014 - 20:01

سلام آقای صبوری
ممنون از مطالبتون
درپاسخ یکی از دوستان گفته بودین بسیح اصناف شبستر با سود کم(3درصد) وام میده.
میشه شرایطش و مبلغش رو بگید؟
به همه افراد جامعه وام میده؟
ممنون میشم پاسخ بدین

شهروز صبوری یکشنبه , 22 ژوئن 2014 - 22:11

سلام دوست من
ببخشید دیر شد چون من مسافرت بودم
بله بسیج اصناف شبستر از سال 90 اقدام به راه اندازی صندوق قرض الحسنه ای نموده است که اعضا مبلغی به عنوان حق عضویت پرداخته و از این مبالغ وام های قرض الحسنه ای با سود 3 درصد (که برای هزینه های صندوق دریافت میشه) به اعضا داده میشه تا الان اصناف و بسیجیان امکان ثبت نام دارن که باید یکی از این دو قشر باشید بعد این شاید قوانینش تغیر کند
مبلغش هم زیاد چشمگیر نیست و سال اول تاسیس که سرمایه کم بود مبلغ 500 هزار تومان و از سال پیش مبلغ یک میلیون تومان اعطا میشه که فکر کنم به زودی وام های دو میلیونی نیز بدیم و مبالغ بستگی به سرمایه صندوق داره
بازم سوالی بود در خدمتیم یا به بسیج اصناف شبستر واقع در طبقه دوم پاساژ شیخ محمود مراجعه نمایید

م.م.س جمعه , 20 ژوئن 2014 - 20:23

ممنون از مطالب ارزنده دکتر جوان شهرستان و مدرس خوب دانشگاه.موفق وسبز باشید.

نادرنقشی شنبه , 21 ژوئن 2014 - 0:12

باسلام و خسته نباشید.آقای صبوری مطلب خوبی نوشتین و انتقاد به جایی دارین ازبانکها وتعاونی ها ولی برای عملی شدن این گفته ها یک عزم جدی ویک تلاش وافر می خواهد که شاید منفعت طلبی و زیاده خواهی ما مانع رسیدن به این هدف شود و البته در قرآن واحادیث ما خیلی به این موارد اشاره شده که شاید ما از آنها غافلیم.
جادارداز جنابعالی به خاطر نوشتن این مطلب تشکر کنم.

مصطفوی دوشنبه , 23 ژوئن 2014 - 9:54

سلام آقای صبوری
ممنون پاسخ دادین.
بازپرداخت وام به چه شکل و چه مدت هست؟
مثلا یکساله با بازپرداخت ماهانه یا….

شهروز صبوری دوشنبه , 23 ژوئن 2014 - 11:53

بله اقای مصطفوی بازپرداخت وام فوق در 10 قسط برابر ماهانه میباشد که قبلا وام 500 هزار تومانی رو ماهی 50 هزار تومن میدادن و الان وام یک میلیونی رو ماهی 100 هزار تومن پس میدن

شهروز صبوری دوشنبه , 23 ژوئن 2014 - 12:00

در پاسخ اقای مصطفوی در مورد اقشاری که از این وامها استفاده میکنند باید عرض کنم ما آمادگی داریم به سایر اقشار اعم از کارمندان , کشاورزان , فرهنگیان و … در راه اندازی چنین صندوق هایی کمک نماید البته یقینا اکثر این اقشار صندوق های خاص خودشون رو در سالهای اخیر تشکیل دادن فقط به همون دلیل ضعف اطلاع رسانی که در متن مقاله گفتم اکثریت مردم از وجود چنین صندوق هایی و کارکردهای آن بی اطلاع هستن

مصطفوی پنج‌شنبه , 26 ژوئن 2014 - 19:23

آقای صبوری خیلی ممنون که وقت گذاشتین و جواب دادین

اسدی یکشنبه , 6 جولای 2014 - 20:30

قرض الحسنه راه نجات اقتصاد امروز ایران است