کد خبر : 78638
تاریخ انتشار : یکشنبه 27 دسامبر 2015 - 12:00

دلیل مرگ ۷۵ درصد ایرانی‌ ها

دلیل مرگ ۷۵ درصد ایرانی‌ ها

معاون بهداشت وزیر بهداشت ضمن ارائه آماری از میزان سرطان و سکته‌های قلبی و مغزی در کشور، بر لزوم پیشگیری از این بیماری‌ها تأکید کرد.

به گزارش شبستر خبر به نقل از روزنامه شرق ، معاون بهداشت وزیر بهداشت ضمن ارائه آماری از میزان سرطان و سکته‌های قلبی و مغزی در کشور، بر لزوم پیشگیری از این بیماری‌ها تأکید کرد.

دکتر علی‌اکبر سیاری، در مراسم کمپین «یک شهروند سالم» با بیان اینکه سلامتی یعنی برخورداری از رفاه کامل جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی گفت: وزارت بهداشت با چهار استراتژی درصدد است این امر را تحقق بخشد. اولین استراتژی ما مشارکت خود مردم است. تا زمانی که مردم در سلامت خود مشارکت نکنند، امکان ندارد بتوانیم برای سلامتی آنها کاری کنیم.

 دومین استراتژی همکاری بخش‌های اثرگذار در سلامت است. سومین آنها ایجاد عدالت به معنای دسترسی مردم به خدمات،‌ دریافت خدمات و حفاظت مالی از مردم در برابر هزینه‌های سلامت است و چهارمین استراتژی هم استفاده از تکنولوژی‌های مناسب و ارزان است. معاون بهداشت وزیر بهداشت افزود: امروز در جامعه ما مرگ بدترین حادثه است و ما درصددیم تا مرگ نابهنگام مردم را تا ١٠ سال آینده به میزان ٢۵ درصد کاهش دهیم. وی با بیان اینکه کم‌تحرکی و مصرف سیگار از معضلات ما در کشور است، گفت: درحال‌حاضر ١٩میلیون‌نفر از مردم ما تحرک ندارند.

همچنین مردم سالانه ١٠هزارمیلیاردتومان سیگار دود می‌کنند و با این کار خطر ابتلا به سرطان ریه ٢٣ برابر و خطر ابتلا به سکته قلبی چهاربرابر افزایش می‌یابد. در کشور ما مرگ ۶٠هزار نفر مرتبط با مصرف سیگار است. سیاری با اشاره به معضل غذای ناسالم گفت: در کشور ما مردم روزانه ١٠ تا ١٢ گرم نمک مصرف می‌کنند، این در حالی است که سالمندان باید زیر سه‌گرم نمک و جوانان نیز پنج‌گرم نمک مصرف کنند. همچنین باید روزانه ٢۵ گرم قند مصرف کنیم اما تنها در یک آبمیوه صنعتی ٢۵ گرم قند وجود دارد.

 سیاری افزود: چهار عامل بیولوژیک در به‌خطرانداختن سلامتی نقش دارند که یکی از آنها فشار خون است؛ به‌طوری‌که در کشور ١٠میلیون‌نفر مبتلا به فشار خون هستند که ۵٠ درصد آنها از بیماری‌شان خبر ندارند. همچنین ٩٢ هزار مرگ به صورت مستقیم و غیرمستقیم مرتبط با فشار خون است. معاون بهداشت وزیر بهداشت همچنین گفت: در کشور ما هفت میلیون و ٣٠٠ هزارنفر مبتلا به قند خون بالا هستند و پنج میلیون نفر نیز دیابت دارند که نیمی از آنها از دیابت خود خبر ندارند. همچنین در ایران ٢۴ میلیون‌نفر با اضافه‌وزن و چاقی روبه‌رو هستند.

سیاری با بیان اینکه ٨٣ هزارنفر در عصر این چهار بیماری در کشور فوت می‌کنند و این بیماری‌ها ٧۵ درصد علت مرگ را به خود اختصاص می‌دهد، گفت: البته اینها در دنیا اپیدمی هستند. وی با بیان اینکه هنرمندان در این زمینه نقش بزرگی دارند، گفت: در کشور ما سالانه ٩٢ هزارنفر سکته قلبی می‌کنند، ۴٣هزارنفر سکته مغزی می‌کنند و همچنین ٣٠ هزار نفر در اثر سرطان در کشور جان خود را از دست می‌دهند و سالانه ٩٠ هزارنفر به سرطان مبتلا می‌شوند.

 درحال‌حاضر ما ٣٠٠ تا ۴٠٠ هزار بیمار مبتلا به سرطان در کشور داریم که ۴٠درصد آنها قابل پیشگیری است. سیاری با بیان اینکه بیماری‌هایی مانند آسم با آلودگی هوا تشدید شده و ازدحام در بیمارستان‌ها بالا می‌رود، گفت: حوادث ترافیکی نیز در کشور ما یک معضل محسوب می‌شود؛ به‌طوری‌که روزانه ۵۴ نفر از مردم ما بر اثر حوادث ترافیکی فوت کرده و ١١٠ نفر معلول می‌شوند و هفته‌ای ٣٠٠ نفر به دلیل این حوادث جان می‌دهند.

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.