کد خبر : 73001
تاریخ انتشار : شنبه 21 نوامبر 2015 - 12:27

تاکید ایران برافزایش همکاری‌ و سرمایه‌گذاری‌های گازی کشورهای GECF

تاکید ایران برافزایش همکاری‌ و سرمایه‌گذاری‌های گازی کشورهای GECF

وزیر نفت کشورمان در سخنرانی افتتاحیه نشست وزرای کشورهای عضو مجمع صادرکنندگان گاز تاکید کرد باید سرمایه‌گذاری‌ها و همکاری‌‌های مشترک گازی بین کشورهای عضو این مجمع(GECF) افزایش یابد.

به گزارش شبستر خبر به نقل از فارس ، بیژن زنگنه وزیر نفت کشورمان در سخنرانی افتتاحیه نشست فوق‌العاده وزرای کشورهای عضو مجمع صادر کننده گاز که به انگلیسی بیان شد، تاکید کرد هدف از برگزاری این نشست این است که بیانیه تبیین شده این کارشناسان را مورد بررسی قرار داده و بر اهمیت تولید گاز و مزایای آن پیش از برگزاری نشست سازمان ملل در پاریس برای مقابله با تغییرات آب و هوایی و گرم شدن کره زمین طی هفته آینده تاکید کنند.

بنا به گفته زنگنه در این اجلاس ۹ نفر از سران کشورهای عضو به همراه رئیس جمهور ترکمنستان به عنوان مهمان ویژه حضور دارند  که سطح کنونی این اجلاس را به میزان قابل توجهی افزایش داده است.

وی تاکید کرد: این اجلاس زمینه مناسبی را برای افزایش همکاری‌ها و تبادل نظر در میان اعضای مجمع کشورهای صادر کننده گاز ایجاد خواهد کرد و دیگر دولت‌ها را برای پیوستن به این مجمع تشویق خواهد کرد.

زنگنه ادامه داد: در این اجلاس بیانیه نشست کارشناسان رده بالا که روز گذشته به پایان رسید مورد بررسی قرار گرفته و تصویب خواهد شد.

وزیر نفت کشورمان تاکید کرد: از جمله مواردی که در بیانیه اخیر مورد تاکید قرار گرفته است افزایش همکاری‌ها و هماهنگی‌های سیاسی بین کشورهای عضو و همچنین افزایش حق حاکمیت کشورهای عضو مجمع کشورهای صادر کننده گاز بر منابع انرژی خود است که در بیانیه اجلاس قبل نیز بر این دو موضوع تاکید شده بود.

از سوی دیگر اجلاس مقابله با تغییرات آب و هوایی و گرم شدن کره زمین سازمان ملل متحد هفته آینده در پاریس برگزار خواهد شد و ما در این اجلاس قصد داریم بر لزوم نگاه به گاز به عنوان یکی از راه‌های مقابله با گسترش گازهای گلخانه‌‌ای بپردازیم که این مسئله در بیانیه پایانی نشست اخیر نیز آمده است و ما می‌خواهیم از طریق بیانیه این اجلاس این پیام را به اجلاس سازمان ملل ارسالی کنیم.

از سوی دیگر این بیانیه راهبرد مهمی را در راستای تاکید بر گسترش هماهنگی و همکاری در میان اعضای کشورهای صادر کننده گاز دارد که هدف از آن ایجاد سرمایه‌گذار‌ی های مشترک در کنار تقویت همکاری‌ دو یا چند جانبه در میان کشورهای عضو است.

به گزارش فارس،‌در این نشست وزرای نفت و انرژی کشورهای نیجریه، ایران، لیبی، قطر، روسیه و امارات و رؤسای عالی‌رتبه از کشورهای بولیوی، گینه استوایی، مصر، نیجریه، پرو، ترینیدات و توباگو و ونزوئلا و کشورهای هلند، نروژ و عمان به عنوان کشورهای ناظر حضور دارند.

این گزارش حاکی است کشورهای عضو GECF حدود  ۴۲درصد از تولید گاز جهان، ۶۷ درصد از ذخایر گازی، ۳۸ درصد از خطوط لوله و ۸۵ درصد از تجارت LNG جهان را در اختیار دارند.

در اجلاس عادی وزارتی که عصر امروز برگزار می‌شود درباره موارد مهمی چون تمدید دبیرکلی محمدحسین عادلی تصمیم‌گیری خواهد شد. لیبی و نیجریه رقبایی را برای تصدی سمت دبیرکلی مجمع کشورهای صادرکننده گاز معرفی کرده‌اند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.