کد خبر : 72936
تاریخ انتشار : شنبه 21 نوامبر 2015 - 10:30

قیمت تمام شده مسکن مهر آذربایجان شرقی روزبه‌روز افزایش می‌یابد

قیمت تمام شده مسکن مهر آذربایجان شرقی روزبه‌روز افزایش می‌یابد

با تأخیر در تکمیل و تحویل قیمت تمام شده پروژه‌های نیمه تمام مسکن مهر آذربایجان شرقی روز به روز افزایش می یابد.

به گزارش شبستر خبر به نقل از تسنیم ، مسکن مهر، از جمله پروژه‌هایی بود که باعث خانه دار شدن افرادی شد که تا چندین سال حتی تصور خانه دار شدن را نداشتند. بسیاری از واحدهای مسکونی این طرح تا پایان دولت قبلی تکمیل و تحویل متقاضیان شد ولی با آغاز دولت جدید که اهتمام خاصی برای تکمیل آن وجود نداشت، مردم خواستار تکمیل و تحویل برخی واحدهای باقیمانده شدند که مردم اهر نیز یکی از این شهرستان ها است که با مشکل عدم تکمیل و تحویل آن مواجه است.

با تاخیر در تحویل واحدها، قیمت تمام شده آن نیز افزایش می یابد که هر از چندگاهی به بهانه تحویل فوری، مبلغی را از مردم می‌گیرند ولی هنوز بازهم آماده تحویل نشده است.

حتی برخی از این واحدها نیز متعلق به مددجویان کمیته امداد و بهزیستی است که با مشکلات عدیده‌ای در زمینه نبود مسکن و اجاره نشینی مواجه هستند.

پیگیری افزایش ۵ میلیون تومانی وام پروژه‌های مسکن مهر در آذربایجان شرقی

مهدی اسحقی نژاد، مدیریت مسکن راه و شهرسازی آذربایجان شرقی در این زمینه، اظهار داشت: قراردادهای مسکن مهر مددجویان کمیته امداد با سایر قرارداد راه و شهرسازی آذربایجان شرقی متفاوت و در واقع خلاصه نویسی است.

وی با اشاره به اینکه حدود ۳۵۴ میلیون تومان برای واحدهای مسکن مهر کمیته امداد اهر افزایش قیمت برآورد و اعمال شده است، افزود: قراردادهای راه و شهرسازی برای پیمانکارانی که به وظیفه خود عمل نکنند اعمال می‌شود و رقم تضمین پروژه کمیته امداد اهر ناچیز است.

اسحقی نژاد علت خرید واحدهای مسکن مهر توسط راه و شهرسازی را رکود حاکم بر بازار مسکن دانست و ادامه داد: اگر در صورتی که درآمدی در مورد خرید واحدهای مسکن مهر تحقق یابد سازمان مسکن مجوز خرید و تعیین و تکلیف مساکن مهر را می‌دهد.

مدیریت مسکن راه و شهرسازی آذربایجان شرقی استفاده از ظرفیت‌های اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی را عاملی مؤثر جهت رفع تعاونی‌های مسکن مهر برشمرد، اضافه کرد: واحدهای مسکن مهر انجمن صنفی کارگران شهرستان اهر تنها زمانی قابل حل خواهد بود که یک هیئت مدیره متعهد انتخاب شود.

وی بابیان اینکه پروژه‌های مسکن مهر بالای ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی در سطح آذربایجان شرقی قابل معرفی برای افزایش سطح وام خواهند بود، بیان کرد: این طرح تنها برای پروژه‌های مسکن مهر که به فروش اقساط نرفته‌اند و با پیگیری‌های مستمر مساکن خودمالک نیز شامل می‌شود.

اسحقی نژاد از افزایش ۵ میلیون تومانی وام پروژه‌های مسکن مهر در آذربایجان شرقی خبر داد و گفت: تعداد واحدهای خود مالک مسکن مهر در شهرستان اهر به مراتب بیشتر از بقیه بوده که در صورت معرفی وام‌های ۲۵ میلیونی به ۳۰ میلیون افزایش پیدا می‌کند و همچنین این طرح در تمامی شهرستان‌های استان قابل اجرا خواهد بود.

مدیریت مسکن راه و شهرسازی آذربایجان شرقی افزود: با ابلاغ وزیر راه و شهرسازی یارانه ای در کنار مسکن مهر برای پروژه‌ها اختصاص می‌یابد و در سال جاری رقم یارانه مسکن و ساختمان استان جهت کمک مجدد به مساجد سایت‌های مسکن مهر نسبت به سال گذشته تحقق نیافته و طبق مکاتبات در صورت بازگشت پول‌های بلوکه شده به کشور و گشایش منابع مالی تخصیص داده می‌شود.

وی ضمن اشاره به اینکه برای آسفالت ریزی خایابان های مسکن مهر استان اجازه تخصیص قیر رایگان به این پروژه‌ها را ندارد، بیان داشت: تنها عامل برای آسفالت ریزی خایابان های مسکن مهر اختصاص قیر قرضی بوده که براساس مختصات طول و عرض داده می‌شود و از سوی دیگر به شدت مورد تعقیب سازمان بازرسی قرار می‌گیرد.

اسحقی نژاد در پایان با تاکید بر اینکه ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار واحد مسکن مهر در کشور احداث شده است، خاطرنشان کرد: دولت برای بار اول در جهت زیباسازی محوطه هر یک از واحد مسکن مهر استان آذربایجان شرقی ۳۰۰ هزار تومان اعتبار تخصیص داده و برای بار دوم اختصاص اعتبار مجدد مشکل ساز می‌شود.

وعده‌های سرخرمن پیمانکاران مسکن مهر اهر با گذشت ۳ سال

کامل نصیری، بخشدار مرکزی شهرستان اهر نیز با اشاره به اینکه تمامی مسکن‌های مهر در داخل شهر اهر احداث شده‌اند، گفت: مسکن مهر اهر از نظر خدمات آب، برق و گاز هیچگونه مشکلی ندارند.

وی با اشاره به اینکه ۲۰ تعاونی مسکن ساز حدود ۱ هزار و ۹۰۰ واحد مسکن مهر احداث کرده‌اند، افزود: واحدهای مسکونی مددجویان کمیته امداد شهرستان اهر طبق قراردادهای انجام شده می‌بایستی در سال ۹۱ تحویل داده می‌شد، با گذشت بیش از ۳ سال تاکنون این قرارداد به وعده بی پایان تبدیل شده است.

نصیری مسکن‌های مهر مددجویان کمیته امداد را اولین پروژه از نظر پرداخت کامل اعتبار دانست و ادامه داد: با توجه به اینکه پیمانکار این پروژه در احداث واحدهای مسکونی کمیته امداد کوتاهی کرده و از طرفی دیگر تسویه حساب با پیمانکار و جایگزین نفر جدید از پیمانکار کنونی طلب خواهیم داشت.

بخشدار مرکزی شهرستان اهر بابیان اینکه به علت کم توجهی پیمانکار مسکن مهر مددجویان مسئولان نمی‌توانند پاسخگو باشند، افزود: ۷۵ واحد مسکونی مددجویان با وجود رشد فیزیکی ۹۶ درصد، حتی در طول سه سال گذشته درصدی هم پیشرفت نداشته است.

وی به نیمه تمام ماندن ۱۱۰ واحد مسکن مهر انجمن صنفی کارگران نیز اشاره کرد و گفت: عدم همکاری هیئت مدیره واحدهای صنفی کارگران موجب کندی روند ساخت بوده و اکنون به هیئت مدیره جدید جهت اتمام پروژه واگذار شده است ولی بی سرانجام بودن واحدها راه و شهرسازی تصمیم به خرید این مسکن‌ها را گرفته تا بتواند مورد بهره برداری قرار دهد.

نصیری همچنین گفت: ۱۱۴ واحد مسکن مهر شهید منتظری شهرستان اهر با رشد فیزیکی بالای ۸۰ درصد حدود یک سال و نیم به دلیل مشکلات داخلی هیئت مدیره متوفق شده و البته این پروژه به علت مشکلات مالی بعد از حسابرسی به دادگستری جهت رسیدگی به مشکلات مالی معرفی گردیده تا شاید به سرانجام برسد.

بخشدار مرکزی شهرستان اهر تصریح کرد: خیابان‌های سایت مسکن مهر پشت بیمارستان و کوی معماران که آسفالت ریزی بر عهده دستگاه‌های اجرایی این شهرستان است و تاکنون به علت وضعیت مالی نامناسب شهرداری اهر اقدامی در مورد آسفالت ریزی خیابان و کوچه‌های این مناطق صورت نگرفته است.

اصلی‌ترین مشکل تعاونی‌های مسکن مهر اهر پایان مدت زمان سررسید مشارکتی

ناصر جوانی، رئیس اعتبارات بانک ملی آذربایجان شرقی نیز گفت: بانک ملی آذربایجان شرقی برابر ضوابط و مقررات منطقه در بخش مسکن مهر همکاری‌های لازم را انجام داده است.

وی با اشاره به اینکه بانک ملی هیچگونه مشکلی برای پرداخت وام‌های مسکن مهر در شهرستان‌های آذربایجان شرقی ندارد، افزود: پروژه‌های مسکن مهر تعاونی‌های مسکن ساز شهرستان اهر نزدیک به ۷۷ ماه پیاپی درحال مشارکت قرار گرفته و از سوی دیگر بر سود وام‌ها افزوده شده و قدرت پرداخت متقضیان پروژه‌های نیمه تمام کاسته می‌شود.

جوانی رفع موانع و مشکلات مالی پروژه‌های مسکن مهر در سطح شهرستان‌های آذربایجان شرقی را در اولویت‌های بانک ملی استان دانست، ادامه داد: بانک ملی تمامی اقدامات را جهت تمدید زمان ارائه تسهیلات انجام داده ولی متاسفانه هیئت مدیره تعاونی‌ها حاضر به امضای تمدید قرارداد نکرده‌اند.

رئیس اعتبارات بانک ملی آذربایجان شرقی افزود: تسهیلات تعاونی‌های مسکن مهر در شهرستان اهر بصورت ناقص مانده که شاید حتی قابل برداشت هم نباشد و اگر یک سال تمدید قرارداد شود بانک ملی توان پرداخت مجدد تسهیلات را نخواهد داشت.

وی بابیان اینکه اصلی‌ترین مشکل تعاونی‌های مسکن مهر اهر پایان مدت زمان سررسید مشارکتی است، اظهار کرد: بیش از ۵ ماه از زمان قانونی مشارکتی به اتمام رسیده و در طول مدت شش سال ۹۳ درصد تسهیلات مسکن مهر توسط بانک ملی پرداخت شده و مابقی مبلغ قابل پرداخت ۵۰۰ میلیون تومان است.

جوانی ضمن اشاره به اینکه با دریافت مابقی تسهیلات بانک ملی برای اتمام پروژه مسکن مهر تعاونی‌های شهرستان اهر مجدداً با کمبود اعتبار بیش از ۱ میلیارد تومان مواجه می‌شود، تصریح کرد: اگر راهکار مناسبی در جهت تمدید سررسید مشارکتی برای هفتمین سال متواری، بانک ملی در پرداخت تسهیلات در راستای بهره برداری از مسکن مهر تعاونی‌ها محدودیتی نخواهد داشت.

رئیس اعتبارات بانک ملی آذربایجان شرقی در پایان خاطرنشان کرد: برای افزایش سطح وام واحدهای مسکن مهر به ۳۰ میلیون تومان چاره ساز خواهد بود ولی اصلی‌ترین مشکل اتمام مدت زمان شش ساله بوده و باید راهکار صحیحی در ارتباط با این موضوع ارائه شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.