کد خبر : 63252
تاریخ انتشار : یکشنبه 30 آگوست 2015 - 7:00

اهمیت اصلاح الگوی مصرف آب در کشاورزی

اهمیت اصلاح الگوی مصرف آب در کشاورزی

به گزارش شبسترنیوز محمدتوحیدی سیس کارشناس کشاورزی و رئیس مرکز جهاد کشاورزی بندر شرفخانه طی یاداداشتی نوشت: آب از دیرباز مهمترین عامل توسعه در جهان بوده است. انسان ها در دوران اولیه زندگی نزدیک رودخانه ها و منابع آب تجمع می کردند و به فعالیت های کشاورزی می پرداختند. 97 درصد منابع آبی غیرقابل استفاده

photo_2015-08-29_22-34-39به گزارش شبسترنیوز محمدتوحیدی سیس کارشناس کشاورزی و رئیس مرکز جهاد کشاورزی بندر شرفخانه طی یاداداشتی نوشت:

آب از دیرباز مهمترین عامل توسعه در جهان بوده است. انسان ها در دوران اولیه زندگی نزدیک رودخانه ها و منابع آب تجمع می کردند و به فعالیت های کشاورزی می پرداختند. 97 درصد منابع آبی غیرقابل استفاده برای کشاورزی بوده و مقدار بسیارمحدودی از آن ها به طور مستقیم از سوی انسان مورداستفاده قرارگرفته است. افزون بر آن، کمی بیش از 76.1 درصد از آب های کره زمین به صورت رودخانه های یخی از دسترس خارج شده و آنچه تقریباً باقی مانده در عمق زمین ذخیره شده است. بهره گیری از روش های نوین کشاورزی و استفاده بهینه از آب، عوامل حیاتی برای نیل به هدف تأمین غذای جمعیت درحال افزایش دنیا است. طبق برآوردها، در 30 سال آینده مردم جهان نیازمند 60 درصد غذای بیشتر خواهند بود. بخش قابل توجهی از این افزایش تولید، حاصل کشت متراکم (استفاده از زمین کمتر برای تولید بیشتر) که نیازمند آبیاری است، خواهند بود.

براساس آمار و اطلاعات منتشره، از کل اراضی 164 میلیون هکتاری کشور، درحال حاضر 18.8 میلیون هکتار در چرخه تولید محصولات کشاورزی قرار دارد. از این مقدار حدود 8 میلیون هکتار به صورت آبی و حدود 6.3 میلیون هکتار به صورت دیم و بقیه به صورت آیش آبی و دیم مورد بهره‌برداری قرار دارند. در ارتباط با منابع آب نیز از حدود 93 میلیارد مترمکعب منابع آب مصرفی کشور حدود 86 میلیارد مترمکعب به حساب مصارف کشاورزی منظور می‌گردد.

بخش کشاورزی، بزرگترین مصرف کننده آب در کشور

آبیاری از نظر علمی تعابیر مختلفی دارد اما به معنای واقعی کلمه ، پخش آب روی زمین جهت نفوذ در خاک برای استفاده گیاه و تولید محصول می‌باشد. هر چند فقط 15 درصد از زمینهای کشاورزی دنیا تحت آبیاری قرار دارند و 85 درصد بقیه به صورت دیم و بدون آبیاری مورد استفاده قرار می‌گیرند اما نیمی از تولیدات کشاورزی و غذایی مردم جهان از همین زمینهای آبی حاصل می‌شود. که این خود نشان دهنده اهمیت و نقش آبیاری در بخش کشاورزی است.

بخش کشاورزی یکی از مهمترین بخش های اقتصادی کشور است. بطوری که حدود 18 درصد تولید ناخالص ملی، 25 درصد اشتغال، تامین 85 درصد غذای جامعه، 25 درصد صادرات غیر نفتی و 90 درصد مواد اولیه مورد استفاده در صنعت را فراهم میکند و کمبود آب یکی از مهمترین تنگناهای توسعه کشاورزی ایران به شمار می آید . ضمناً بخش کشاورزی با 92 درصد بزرگترین و مهمترین مصرف کننده آب در کشور به شمار می رود. بیش از 80 درصد اتلاف منابع آب به دلیل عدم استفاده از تکنولوژی های پیشرفته آبیاری در این بخش به هدر می رود.

در طی سالهای گذشته در اثر برداشتهای بی رویه از آبهای زیرزمینی از طریق سیستمهای پر مصرف و نادرست آبیاری و نیز رعایت نکردن الگوی مصرف آب در این شیوه ها و کاهش نزولات آسمانی ، سطح آب سفره های زیرزمینی تا حد زیادی کاهش یافته است ، لذا جهت مقابله با این بحران و افزایش بهره وری آب های موجود، روشها و راهکارهای افزایش کارایی مصرف آب،کاهش هدررفت آب در کشاورزی و افزایش بهره وری آب را بایستی در الویت قرار دهیم، از جمله:

  • اجرای سیستم های آبیاری تحت فشار و کم فشار
  • اصلاح الگوی کشت و جایگزینی کشت محصولات با نیاز آبی کمتر به جای محصولات با نیاز آبی بیشتر از جمله کشت زعفران، پسته و کشت های پاییزه غلات به جای پیاز، چغندرقند و …
  • کشت محصولات سبزی و صیفی در گلخانه ها و محیط های کنترل شده با به حداقل رساندن تبخیر آب
  • پوشش انهار و یا لوله گذاری مسیر های انتقال آب

« با توجه به شرایط اقلیمی و خشکسالیهای موجود در کشور ، کمبود آب در اکثر مناطق و علی الخصوص در استان ما تا جایی پیش رفته که علاوه بر کمیت، کیفیت آب ها را تهدید نموده و اگر این روند کاهشی ذخایر آب به همین منوال پیش برود دچار بحران شدیدی خواهیم شد.لذا دقت در مصرف آب یک وظیفه شرعی و ملی می باشد.امید است در استفاده اصولی از آب این نعمت بی بدیل الهی که جایگزینی برای آن وجود ندارد، نهایت دقت را داشته باشیم و با مصرف صحیح و اصولی آب در فعالیتهای کشاورزی با استفاده ازروشهای نوین آبیاری ونیز اصلاح الگوی مصرف آب در مصارف خانگی ازبحران کمبود آب جلوگیری کنیم. »

امام صادق علیه السلام : أدنَى الإسرافِ هِراقَةُ فَضلِ الإناءِ ؛

امام صادق علیه السلام : در سلسله درس های توحیدی خود برای یکی از شاگردانش به نام مُفَضَّل، با اشاره به نقش نعمت آب در زندگی بشر می فرمایند: «ای مُفَضَّل! بدان که نان و آب، اصل معاش و زندگی انسان به شمار می روند. به حکمت ها و تدابیر نهفته در آن ها بنگر. نیاز آدمی به آب، شدیدتر از نیازش به نان است؛ زیرا شکیبایی او بر گرسنگی، بیش از صبر او در تشنگی است. آدمی برای نوشیدن، شستن خود و لباسش و سیراب کردن حیوانات و آبیاری مزرعه، به آب نیازمند است و برای برطرف کردن این نیازهای فراوان، آب به راحتی در دسترس قرارگرفته تا انسان برای به دست آوردن آن، در دشواری و رنج فراوان نیفتد».

امام صادق علیه السلام : کم ترین اندازه اسراف، دور ریختن ته مانده ظرف (غذا یا آب) است .

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 2 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۲
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

فانوس سیس سه‌شنبه , 1 سپتامبر 2015 - 15:38

با تشکر از جناب مهندس توحیدی سیس.
همه میدانیم که آب سر چشمه حیات بر روی کره زمین هست و بدون وجود آب در هیچ جایی از کره خاکی نمیتوان زندگی کرد.
متاسفانه منطقه ما در چندین سال اخبر با مشکل کم آبی و کمی بارشهای آسمانی روبرو شده است واز طرفی ایجاد سدهایی در مسیر رودخانه ها و برداشتهای مفرط از سفره های زیر زمینی ،که از هر جهت تهدیدی برای منطقه به شمار میرود.
از خداوند متعال عاجزانه بخواهیم که رحمت و برکات خودر ا بر ما نازل فرماید و ما را با کم آبی و خشکسالی های طولانی مدت در معرض امتخان قرار ندهد.

خانم قاسم پور یکشنبه , 25 اکتبر 2015 - 8:22

متشکریم آقای مهندس از بیانات بسیلر ارزشمندتان.