کد خبر : 62080
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 25 آگوست 2015 - 11:36

پروژه های طرح احیاء و تعادل بخشی آبهای زیر زمینی در شهرستان شبستر

پروژه های طرح احیاء و تعادل بخشی آبهای زیر زمینی در شهرستان شبستر

به گزارش شبسترنیوز ساسان نویدی رئیس اداره منابع آب شهرستان شبستر طی یادداشتی نوشت: در طول چندین دهه با برداشت های مجاز و غیرمجاز از منابع آب زیرزمینی ، کسری مخزن قریب به ۵۰۰ میلیون مترمکعب در دشت های آب زیرزمینیِ تسوج و شبستر- صوفیان را شاهد بوده در کنار شهرستان مرند رکورد دار افت

image.phpبه گزارش شبسترنیوز ساسان نویدی رئیس اداره منابع آب شهرستان شبستر طی یادداشتی نوشت:

در طول چندین دهه با برداشت های مجاز و غیرمجاز از منابع آب زیرزمینی ، کسری مخزن قریب به ۵۰۰ میلیون مترمکعب در دشت های آب زیرزمینیِ تسوج و شبستر- صوفیان را شاهد بوده در کنار شهرستان مرند رکورد دار افت سطح آبهای زیرزمینی در استان می باشد.

نبود همدلی و همزبانی بین مردم و مسؤلین در دهه های متمادی در امر حفاظت و بهره برداری از منابع آبی ، خشکسالیهای پی در پی ، تغییر الگوی کشت به سوی محصولات با نیاز آبی بالا ، توسعه ناپایدار و نامتوازن بخش کشاورزی یا صنعت و نیز عدم هم سویی و همگرایی اقدامات ادارات و نهادهای ذی مدخل ، باعث تشدید بحران آب در دشتهای شهرستان شبستر همچون سایر نقاط استان و اغلب مناطق کشور شده است.

و در یکی دو سال اخیر ، وضعیّت محسوس دریاچه ارومیّه ، کاهش فاحش آبدهی و خشک شدن چاههای متعدد پروانه دار ، تغییر کیفیّت آبهای زیرزمینی و فرونشست زمین در برخی نقاط و…. کشاورزان و بهره برداران را – هر چند دیر – بر این باور رسانده است که برای حفاظت و بهره برداری صحیح از آب و همچنین برای احیای منابع آبی به خصوص آبهای زیرزمینی بایست چاره اندیشی اساسی نمود.

وزارت نیرو و شرکت مدیریت منابع آب کشور و به تبع آن شرکت های آب منطقه ای و ادارات منابع آب شهرستانها بعد از آنکه سالهای سال ، به دلایل مختلف از جمله عدم همسویی و همراهی بهره برداران توفیق چندانی در حفاظت از منابع آبی نداشته اند ، در اجرای وظایف ذاتی و با درک شرایط بحرانی و نیز با دریافت بارقه های همراهی کشاورزان و بهره برداران ، تدوین طرح احیاء و تعادل بخشی آبهای زیرزمینی را در دستور کار قرار داده ، و پروژه های ۱۵ گانه طرح احیاء و تعادل بخشی آبهای زیرزمینی را در پانزدهمین جلسۀ شورای عالی آب به تصویب رسانده و اجرای آنها را عملیّاتی نموده است .(۱)

از پروژهای طرح مزبور که اجرای آن در شهرستان شبستر آغاز شده است نصب کنتورهای هوشمند آب و برق است که بعد از تنظیم تفاهم نامه بین شرکت های آب منطقه ای و توزیع برق استان ، با همکاری ادارت آب و برق شهرستان و استقبال نمایندگان چاههای کشاورزی شروع شده است. کنتورهای هوشمند جهت اعلام دقیق مصارف آب و برق چاهها در جهت کنترل برداشت ها و مصرف بهینه آب مطابق پروانه های صادره نصب می گردند.

نصب این کنتورهای هوشمند که در عملکرد تقریبا همچون کارت های سوخت کاربرد دارد ، برای رعایت سقف برداشت مطابق با حجم مندرج در پروانه ها – نه صرفا برای رعایت ساعات کارکرد ۲۰۰۰ ساعت – شارژ می گردند ، آغاز گردیده است .

متعاقب خریداری کنتورها با یارانه دولتی و تعیین مهندس مشاور متخصص تهیّه تابلو و نصب کنتورهای هوشمند و بعد از تشکیل شورای حفاظت آب و کارگروه آب کشاورزی شهرستان به ریاست فرماندار و با حضور سایر اعضاء و بررسی ابعاد احتمالی تنش های اجتماعی اجرای پروژه که تصمیمات شایسته اتّخاذ گردید ، اطلاعیّه های اولیّه صادر و بعد از تشکیل جلسات توجیهی متعدد با کشاورزان ،انعقاد عقد قراداد نصب شروع شده و تا اوّل تابستان امسال بالغ بر ۳۰۰ دستگاه کنتور هوشمند – تنها با اخذ فقط هزینه نصب – بر روی چاههای کشاورزی نصب گردیده یا در شرف نصب می باشد.

از دیگر پروژه های طرح احیاء و تعادل بخشی آبهای زیرزمینی ، تقویت اکیپ های گشت و بازرسی تخصصی بخش غیر دولتی علاوه بر بازدیدها و مأموریّت های اداری در جهت “کنترل ، نظارت و مسلوب المنفه نمودن چاههای فاقد پروانه مضّر به مصالح عمومی” می باشد که افزایش اکیپ های گشت اداره منابع آب شبستر به ۲ اکیپ بازرسی در سال ۹۴ در این راستا بوده است.

اکیپ های گشت و بازرسی ضمن گشت زنی و شناسایی و گزارش متخلّفین بخش آب اعمّ از آبهای سطحی و زیرزمینی آماده اخذ گزارشات مردمی به صورت حضوری یا تلفنی (۲۴ ساعته) می باشند تا با کمک و همدلی و عزم همگانی ، عرصه هر چه بیشتر به حفرکنندگان چاههای غیر مجاز و سایر متخلّفین آب تنگتر گشته و با اعمال قانون از منافع عموم کشاورزان و ذینفعان صیانت شود.

در این بخش خلاصه عملکرد اداره منابع آب شبستر در سال ۹۳ و سه ماه اول ۹۴ به شرح ذیل می باشد :

عملکرد اقدامات حفاظتی در بخش آبهای زیر زمینی

عنوان عملکرد

تعداد

شناسایی وتوقف عملیات حفاری غیرمجاز

۲۰

توقیف یا برش دستگاه حفاری غیرمجاز توقیف شده

۷

توزیع اخطاریه واطلاعیه

۲۵۰

جلوگیری از حفر چاه غیر مجاز

۸۳

جلوگیری از نصب منصوبات غیر مجاز

۳۰

انسداد چاههای غیرمجاز

۲۱

بازدیداز چاههای غیر مجاز انسداد یافته

۱۰۸

کنترل دستگاه حفاری مجاز درحال حفر

۵۷

طرح دعوی چاههای غیرمجاز

۶۰

بازدید موردی چاههای بهره برداری

۱۰۶

اعلام فوری تخلفنصب بنرهای تشکر از بهره برداران و اطلاع رسانی

۱۷۷۳

از دیگر اقدامات حفاظت و بهره برداری از منابع آب شهرستان شبستر می توان به تأمین آب واحدهای صنعتی از تغییر نوع مصرف آب از کشاورزی به صنعتی در ۲۸ مورد با حجم قریب به ۹۰ هزار مترمکعب و همچنین تعدیل پروانه های چاههای کشاورزی مجاز و تقلیل بالغ بر ۴۰۰ هزار مترمکعبی پروانه ها اشاره نمود.

در پایان این نوشتار که آغازی است بر سلسه مباحث مرتبط با آب شهرستان شبستر که انشالله ادامه خواهد یافت لازم است یادآوری گردد اجرای طرح های احیاء و تعادل بخشی و نیز اقدامات حفاظتی و جلوگیری از تخلفّات بخش آب اولاّ نیاز به همکاری و عزم عمومی کشاورزان و بهره برداران و اهالی شریف شهرستان شبستر به خصوص نخبگان ، فرهنگیان ، اصحاب رسانه ، سازمان های مردم نهاد ، دانشجویان ، دانش آموزان و کلیّه اقشار پیشرو جامعه داشته و ثانیاّ همکاری و هماهنگی مسؤلین و نهادهای دخیل در امر را مطالبه می کند ، کما اینکه اقدامات انجام یافتۀ صدرالذکر در سایه همدلی و حمایت های بی شائبه اعضای شورای حفاظت از منابع آب شهرستان شبستر از جمله فرمانداری ، دادگستری ، نیروی انتظامی ، جهاد کشاورزی و … انجام پدیرفته است و انشالله با دعای خیر مردم به ویژه کشاورزان زحمتکش به نحو مطلوب تر تداوم خواهد یافت . (۲)

ساسان نویدی – رئیس اداره منابع آب شهرستان شبستر

  1. شورای عالی آب کشور به ریاست رئیس جمهور یا معاون اوّل ایشان ، متشّکل از وزرای نیرو،جهادکشاورزی، کشور، معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور ، رئیس سازمان محیط زیست کشور ، نماینده ناظر مجلس شورای اسلامی و …. تشکیل گردیده و به منظور هماهنگی و سیاست گذاری کلان در زمینه تأمین ، توزیع و مصرف آب کشور اتخّاذ تصمیم می نماید.
  2. بند ۱۰ مصوّبات پانزدهمین جلسه شورای عالی آب : “کلیّه وزارتخانه ها و دستگاههای اجرایی و قضایی و انتظامی موظّفند جهت عملیّاتی نمودن پروژه های طرح احیاء و تعادل بخشی آبهای زیرزمینی با وزارت نیرو همکاری نمایند.”
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 5 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۵
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

عباس عبادتی سه‌شنبه , 25 آگوست 2015 - 22:12

با سلام و عرض ادب خدمت مهندس نویدی.
خیلی خوشحالم که با ابتکار ایشان رسم گزارش دهی و داشتن ارتباط نزدیک با مردم از سوی مسئولین شهرستان در حال نهادینه شدن است. این یادداشت میتواند قدم بزرگی در این راستا باشد.
به نظر میرسد تا زمانی که مردم و عموم احاد جامعه در خصوص مشکل آب شهرستان توجیه نشوند سرعت انجام طرح ها گرفته خواهد شد. برعکس با بهره گیری از نیروی شوراها و عموم مردم و با جلب اعتماد آنان میتوان برای عبور از مشکلات آبی و زیست محیطی شهرستان امیدوار بود.
امیدوارم این گزارش ها و ارتباط با مردم روز به روز افزایش یابد.

همشهری چهارشنبه , 26 آگوست 2015 - 18:58

ضمن تشکر از مهندس نویدی ، اگر نتوانیم ساختار کشاورزی را که بیش از 90% مصرف آب را در کل کشور و شهرستان ما را تشکیل میدهد مدیریت کنیم در واقع هیچ کاری انجام نداده ایم.مشکل اصلی عدم وجود مدیریت قوی در بخش کشاورزی است. کشاورزان زحمت کش ما نمیتوانند از پس بروکراسی های زائد اداری فایق آیند،به عنوان مثال از شش میلیون وام اختصاص یافته برای هر هکتار، جهت تغییر سیستم ابیاری بیش از نصف آن از طریق بروکراسی های اداری تلف می شود و در این میان فرصت مناسبی برای سود جویان در این زمینه فراهم شده است.وزارت جهادکشاورزی بزرگترین مقصر افت آبهای زیرزمینی و دریاچه ارومیه است.

کشاورز شنبه , 29 آگوست 2015 - 9:47

برادر عزیز جهاد کشاورزی هیچگونه قصوری در راستای استفاده از آب ندارد این وزارت نیرو می باشد که فقط دنبال مسدود کردن چاه ها ویا کاهش دبی استحصالی می باشد تا حالا فکر کردید که متولی کلیه منابع آب وزرارت نیرو می باشد وآیا تا حالا در راستای استفاده بهینه از آب اعتباری را به جهاد کشاورزی مخصوص چاههایی که کاهش دبی را داشته اند داده است واگر جهاد کشاورزی پیگیر محدود اعتبار بود بطور قطره چکان دل کشاورزان را خوش نگه داشته است واگر هم نداد هیچکاری از دست کشاورزان ساخته نیست بجز اینکه بیش از 60درصد آب استحصالی را هدر بدهند اصلا چرا دولت محترم منابع آب را که شاه رگ حیاط کشور می باشد را به سه قطعه تقسم نموده است( امور آب،فقط صدور مجوز پروانه بهره برداری ویا کاهش پروانه ها، جهاد کشاورزی در راستای استفاده بهینه از آب با اجرای پوشش انهار وسیستم های آبیاری تحت فشار، منابع طبیعی وآبخیز داری، با ایجاد عملیات آبخیزداری در بالادست منابع آبی برای تغذیه سفره های زیر زمینی) می شود همه این موازی کاری ها را در قالب یک وزارت ویا یک سازمان ساماندهی نمود ومتولی آب یک نهاد ویا یک سازمان باشد که هم متولی تغذیه سفره های زیر زمینی باشد وهم پروانه بهره برداری صادر نماید و از آب استحصالی با اجرای خطوط انتقال آب وپوشش انهار و انتقال آب تا مزرعه وپخش داخل مزرعه درست استفاده نماید وجهاد کشاورزی پاسخگوی تامین مواد غذایی وتولیدات کشاورزی با توجه به حجم آب تحویلی به کشاورزان باشد.

همشهری سه‌شنبه , 1 سپتامبر 2015 - 16:04

ضمن تایید فرمایشات کشاورز عزیز در خصوص مدیریت یکپارچه منابع آب تحت یک سازمان مستقل ، باید توجه داشته باشیم کل کشور ایران و بخصوص استان و شهرستان ما حدود یک سوم بارندگی متوسط کل دنیا را دارا می باشد یعنی اقلیم آن اقلیم گرم و خشک می باشد و کشاورزی که نیاز آبی شدید دارد باعث بهم خوردن اکوسیستم خواهد شد،از آن روزی که خواستیم در بخش کشاورزی خودکفا باشیم باید فکر امروز را میکردیم لازم است بدانیم بزرگترین سهم را در خشک شدن دریاچه ارومیه مصرف بیرویه آب که 90% در بخش کشاورزی است تشکیل می دهد.

داود دوشنبه , 14 سپتامبر 2015 - 13:21

اگر جلو چاههای غیر مجاز را بگیریم خیلی کار کرده ایم