کد خبر : 60583
تاریخ انتشار : شنبه 15 آگوست 2015 - 10:52

خون مردم در شیشه بانکها

خون مردم در شیشه بانکها

به گزارش شبسترنیوز مهدی گوزلی طی یادداشتی نوشت: هر چند که ورود به حوزه های تخصصی علم تخصصی می طلبد، لیکن گاهی بر اثر جابجایی مرزهای استانداردهای یک حوزه تخصصی، ناخودآگاه همگان بی اجازه وارد آن می شوند و به ناچار اظهار نظر می کنند. به رغم اینکه تخصص نگارنده این مطلب در حوزه بانکداری

DSC026400000-1به گزارش شبسترنیوز مهدی گوزلی طی یادداشتی نوشت:

هر چند که ورود به حوزه های تخصصی علم تخصصی می طلبد، لیکن گاهی بر اثر جابجایی مرزهای استانداردهای یک حوزه تخصصی، ناخودآگاه همگان بی اجازه وارد آن می شوند و به ناچار اظهار نظر می کنند.

به رغم اینکه تخصص نگارنده این مطلب در حوزه بانکداری نیست، اما خروج بی حد و مرز حوزه بانکداری کشور از قوانین مرسوم بانکداری جهانی، و به هم زدن حساب دو دو تا چهار تا، پای دیگران از جمله نگارنده این مطلب را به این حوزه باز می کند.

وقتی ذهنم برای نگارش این مطلب اخیر معطوف شد، به یاد سخن استاد فرزانه بهاء الدین خرمشاهی افتادم که گفت در خصوص موضوعی کتابی به رشته تحریر درآوردم و تصور می کردم که این کتاب جامعه هدف موضوع آن کتاب را بترکاند، و پس از چاپ کتاب نه تنها نترکاند، بلکه آب از آب تکان نخورد. من نیز نه در این حد، بلکه با هدف حداقل اثرگذاری، قبلاً موضوعی در خصوص معوقات بانکی و مقصرین و قاصرین درون نظام بانکی کشور تحریر نمودم و انتظار داشتم حداقل واکنشها و توجه ها به آن باشد، اما آب از آب تکان نخورد.

در این موضوع اخیر نیز به نظرم این گونه می رسد، زیرا پوست بانکداری کشور به حدی کلفت و ضخیم شده که نه این گونه سخنان ضعیف، بلکه زلزله هفت ریشتری نیز قادر به تحرک آن نیست، و بی تعارف و بی پرده باید اذعان داشت که برخی از مدیران بانکی مصداق «مار خورده و اژدها شده» اند، و برای اصول استاندارد بانکداری محلی از اعراب قائل نیستند و گویی سود و فقط سود آموخته های آنان از نظام بانکی و بانکداری است.

هر چند که شاید سخن بانکداران نیز در خصوص اصول بانکداری این باشد که بانکداری در ایران به دلیل عوامل گوناگون خارج از کنترل و ناخودآگاه از استاندارد جهانی بانکداری خارج می شود، ولی این گونه عوامل و این نوع نتایج مد نظر ما نیست و عمده کلام در خصوص سودهای بانکی فله ای است که همچون آب خوردن از گلوی بانکها پایین می رود.

آنچه در این میان مهم است و باید به عنوان یک موضوع فرهنگی نیز مورد بررسی قرار گیرد، این است که نظام بانکی ما چون مارماهی است که نه این تمام است و نه آن تمام. بدین سان که نظام بانکی ما اسلامی است، ولی در عمل از آن تبعیت نمی کند و عکس آن عمل می شود. نکته جالب تر اینکه نظام بانکداری کشور نه تنها از بانکداری اسلامی بهره نمی برد، بلکه از نظام بانکداری جهانی نیز تبعیت نمی کند، زیرا نظام بانکی جهانی در حال حاضر هیچ یک از گزینه های سودآوری فعلی بانکی ما را ندارد و بر اساس استانداردهای معمول جهانی حرکت می کند.

به رغم حرکت عملی بانکداری کشور در مسیر اعلام شده، حرکت شعاری آن بر طبل اسلامی بودن بیشتر از همه می کوبد.

در عالَم صراحت باید دست از این همه دست انداختن مردم برداشت و به مرزهای صداقت نزدیک شد.

نظام بانکی کشور با توجه به عدم تعریف صحیح و صریح قوانین و مقررات آن بی راهه ای بنیان کن را پیش گرفته و همواره بنیان نظام اقتصادی کشور، بلکه نظام اقتصادی نظام اسلامی را نیز مخدوش کرده است.چگونه است که تعریف بانکها اسلامی باشد، اما عملکرد آن ضداسلامی هم نگوییم، در مسیر اسلامی هم نیست.

تا زمانی که روشی متقن برای نظام بانکی در عمل تعریف نشود، باید شاهد ضربه های مهلک آن به اقتصاد کشور باشیم، زیرا این سیستم بانکی با این رویه ای که در سودآوری و سودافزایی در پیش گرفته، دست سیستم بانکی ربایی را از پشت بسته  و به نام اسلامی، بانکداری ربایی را در ابعاد وسیع و متنوع آن به کار گرفته است.

پراخت تسهیلات کم با سودهای 28 درصد که در عمل و محاسبات درون بانکی حتماً باید 2 تا 3 درصد به آن نیز اضافه نمود، به هیچ وجه قابل اغماض در نظام بانکداری اسلامی نیست. تنظیم قراردادهای پرداخت تسهیلات یک طرفه به نفع بانکها، دریافت کارمزدهای سالانه، وضع جریمه های دیرکرد به روز سرسام آور و نظایر آن همه از امراض غیر قابل اصلاح نظام بانکی کشور تاکنون است.

به نظر نگارنده این امراض قابل اصلاح نخواهند بود تا زمانی که در اندیشه مدیران بانکی باور بانکداری اسلامی و یا حداقل بانکداری بین المللی شکل گرفته و اندیشه های فعلی آنان تغییر یابد، زیرا این امراض بر اساس اندیشه های صرفاً سود، نه بانکداری و خدمات بانکی صحیح شکل  گرفته، و اغماض یا سهل انگاری مسئولین کشور در این خصوص نه تنها باعث فلاکت نظام اقتصادی کشور شده، علاوه بر آن وجهه عمومی و بین المللی نظام اسلامی را در حیطه بانک و بانکداری مخدوش کرده است.پدر عین احترام کامل به مدیران بانکی کشور، باید در عرصه صراحت و واقعیت بگوییم که مدیران بانکی کشور برای دریافت پاداشهای بیشتر در مراتب مختلف بانکی و بهره مندی بیشتر از تسهیلات داخل بانکی و نیز دریافت بالاترین حقوق و مزایا به سودهای بالاتر توجه بسیار فراوانی دارند.

باید خاطر نشان کرد که غیر از این نیز شاکله مدیریت کلان بانکی کشور بر هیچ صراطی اعم از اسلامی یا غیر اسلامی مستقیم نیست و موجب سردرگمی و مارماهی شدن گردیده و نتوانسته مسیری را انتخاب کند که در عمل نیز بر اساس آن رفتار نماید.

دیگر موضوعی که باید بدان نیز توجه بیشتری معطوف نمود این است که بر اساس تعالیم قرآنی و اصول اسلامی، شخص ربا خوار و رباگیرنده مشمول فعل حرام می شوند و در نهایت برکت از وجود این دو شخص برداشته می شود، کاملاً منطبق با فرمولهای اقتصادی است که امروزه در عالم مدرن بانکی بدان عمل می شود.

در حالی که کشورهای توسعه یافته تمام اهتمام خود را برای به حداقل رساندن سودهای بانکی در تسهیلات و غیره به کار گرفته اند، نظام بانکی ما مسیری سربالایی را در پیش گرفته که امیدی به شفابخشی و کامیابی آن نیست.

امید است شاکله مدیریت بانکی کشور تفکرات خود را تغییر و یا مدیرانی با تفکرات بانکی اسلامی و یا حداقل با تفکرات بانکی استاندارد بین المللی مدیریت اقتصاد بانکی کشور را به عهده گیرند و ما را از این غفلت و انحطاط در حوزه بانک و بانکداری نجات دهند.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 19 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۱۹
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مهدی شنبه , 15 آگوست 2015 - 12:31

متشکر

ali شنبه , 15 آگوست 2015 - 14:41

نکنه آقا گوزلی وام خواسته ندادن دست بقلم شده؟خههههه

وحید یکشنبه , 16 آگوست 2015 - 0:55

آقا گوزلی که داداشش رییس بانکه و از بانکداری اسلامی هم اطلاع دقیق داره.خوب چرا با داداشش اینارو مطرح نمیکنه تا به بانک مرکزی یه ندایی بدن؟

علی سه‌شنبه , 18 آگوست 2015 - 10:13

ضمن تشکر لازم است نگارنده به این دو سوال هم پاسخ گوید: 1 ـ اصول بانکداری بین‌المللی چیست؟ نگارنده اصول چند بانک بین‌المللی را مطالعه کرده است؟ اگر مطالعه کرده منتشر نماید تا ما هم مستفیذ شویم. 2ـ درصد سود تسهیلات بانک‌ها در کشور تقریبا با درصد تورم کشور برابر بوده و در مواقعی کمتر هم بوده است و هر کسی توانسته تسهیلات بانکی استفاده کنه قطعا برد نموده است. موقعی که از سود تسهیلات بانک صحبت می‌شود باید اثر تورم هم دیده شود.

وایقانلی سه‌شنبه , 18 آگوست 2015 - 13:59

از همشهری عزیزم بخاطر دست به قلم شدن درباره مشکلات یک ملت صمیمانه تقدیروتشکر می کنم

احد سه‌شنبه , 18 آگوست 2015 - 23:40

آیا اقای گوزلی در زمان دولت آقای احمدی نژاد که منابع ملی را به خاک سیاه نشاند هم از این دست نوشته ها می نوشتند؟

مهدی گوزلی چهارشنبه , 19 آگوست 2015 - 10:11

بی برنامگیهای اقتصادی و سوء مدیریت در حوزه بانک و بانکداری مختص یک شخص یا دوره خاصی نیست، و این موضوع بصورت نسبی در تمامی دولتها بوده و اتفاقاً یکی از مشکلات دولتها عدم هماهنگی سیستم بانکی با سیاستهای اقتصادی آنها بوده و هست، و این نوع یادداشتها نه تنها انتقاد از دولت نیست، بلکه به چالش کشاندن بانکها در رابطه با همسویی با دولت است، و در صورتی که سیستم بانکی کشور در خدمت بانکداری و اقتصاد کشور باشد، شاهد موفقیتهای بیشتری در تیم اقتصادی دولت تدبیر و امید خواهیم بود، زیرا به اعتقاد حقیر تیم اقتصادی دولت، افرادی متخصص و کاربلد هستند، هر چند که سازو کارهای توسعه ای در کشورهای در حال توسعه تابع شرایط سیاسی،اجتماعی و…. نیز هست. اگر هم در دولت قبل و دولتهای قبل این مشکلات بوده، ولی کمتر به چالش کشیده شده، تقصیر من و شماست. متشکر از همه نظرات و انتقادات با احترام تمام.

شناس چهارشنبه , 19 آگوست 2015 - 15:16

آقای گوزلی لطفا پاسخ سوالات دوست عزیزمان علی را بدهند. منتظریم. تازه این مطلب چه چیز جدیدی دارد؟ این حرفها در همه جا گفته میشود البته اکثر مطالبی که آقای گوزلی مینویسند ازین قاعده مستثنی نیستند و موضوعاتی هستند که چندین سال است در همه جا به آن پرداخته میشود.

شناس تر از شناس چهارشنبه , 19 آگوست 2015 - 15:49

جناب آقای شناس
بهتر است کمی مطلب را مطالعه کرده و سپس اظهار نظر نمایید. نویسنده این مطلب در ابتدای مطلب خود آورده که فردی غیرمتخصص در نوشتن مقاله است، و به نظر میرسد اصول بانکداری بین المللی عمومی را همه به صورت عمومی به آن واقف هستند مد نظر باشد، از جمله تا آنجا که من میدانم این است که در دنیا هر سال سود بانکی کاهش می یابد اما در ایران بر عکس آن است و این گونه اصول…..
همچنین بدون سابقه ذهنی باید عرض کنم که وظایف نویسندگان و رسانه ها به حرکت درآوردن سیستم مدیریتی جامعه برای درک و فهم سریعتر مشکلات جامعه است.این مطلب نیز در نوع خود بد نیست و حاوی مطالب مفیدی است.
تا آنجا که من به عنوان یک معلم مطالعه کرده ام، نوع انتقادات به یادداشتهای این نویسنده به نظر میرسد از یک جنس و یک خاستگاه می باشد.امید است که نگاهی علمی و منطقی بر انتقادات وجود داشته باشد.

هیات علمی دانشگاه در تبریز پنج‌شنبه , 20 آگوست 2015 - 0:45

از یادداشت بسیار زیبای جناب آقای گوزلی کمال تشکر را دارم. ای کاش برخی منتقدین و یا مغرضین بی انصاف به جای لافه گوییٰ خود دست به قلم گرفته و بنویسند.

ناشناس پنج‌شنبه , 20 آگوست 2015 - 16:05

در حقیقت کارها وقتی نابسامان می شود که مخابرات کار آموزش و پرورش و کشاورزان کار کارمندان و ورزشکاران کار فروشندگان و مردم عادی کار متخصصان را بر عهده میگیرند از این نوشته ها بوی تخصص را نشنیدم ادعاهایی که در کوچه و بازار مطرح می شود نتواند نسخه بانک باشد. چقدر آقای احمدی نژاد خواست بهره ها را کم کند . چرا نتوانست؟ و نتیجه این شد که ربا رونق یافت . نه جانم هرکس باید کار خود را بکند عمل آنهم آگاهانه لازم است .

gadir جمعه , 21 آگوست 2015 - 0:24

قدیم کیلر دییبلر: باشین گچمین یره بدنین سوخما داداش! آقای گوزلی باشین چیخمیر نه یاخجی کی یازمیاسان تا باشی چیخانلار تخصص لریندن دانیشالار.یاشا

فانوس سیس جمعه , 21 آگوست 2015 - 16:33

بنده سوادم نرسید به مطالبی که نوشتید ولی یه مطلبی خواستم عرض کنم و اون اینکه همین الان تو یکی از بانکهای شبستر بنام بانک… شبستر از یه بدبخت ضامن هم مبلغ 400 هزار تومان از حقوقش میگیرن و هم چک تضمینی که ضامن به بانک داده بود را به اجرا گذاشته اند و ان شاالله تا دو هفته دیگه یا باید مبلغ 195 میلیون ریال به حسابش بریزه یا باید با اجازه همه بزرگترها و فامیل ضامن باید بره آب خنک بخوره.اینی که جناب گوزلی بزرگوار فرمودن بعضی از روسای بانکها مار خورده و اژدها شده اند درسته. و این مطلبو من بدون مدرک نگفتم چون این ضامن بخت برگشته خودم هستم. اینم عرض کردم تا بعضیا نگن یه چیزی برا شبهه افکنی نوشته.

رضا شنبه , 22 آگوست 2015 - 8:51

به نظر من عده ای از یک طیف خاص مامور هستند تا وقتی آقای گوزلی مطلبی را می نویسد، فی الفور خودشان را برسانند و نمره های منفی و نظرات منفی را بزنند.مرحبا بر این عقلانیت،مرحبا بر این دموکراسی، مرحبا بر این شعور. سخن معصوم است که می گوید: لاتنظر الی من قال، بل تنظر الی ما قال(نگاه نکن چه کسی می گوید، بلکه نگاه کن چه می گوید.)بغض و کینه های جاهلی برخی افراد خیلی جالب است، هرچه بگوید فلان کس نگوید.

پاسخ رضا شنبه , 22 آگوست 2015 - 13:15

آقا رضا بوی خود نویسنده مطلب را میدهد!! ازطرفی یعنی آقا گوزلی انقد مهم شده که یک طیف خاص براش وقت بذارن؟ مهم اینه که هرکحس درشاخه تخصص خودش حرف بزنه بهتره

علي یکشنبه , 23 آگوست 2015 - 11:42

آقاي گوزلي من جاي شما بودم ديگه اصلا مطلبي نمي نوشتم يا در زمينه تخصص خودم مطلب مي نوشتم . هرچند كه شما تخصصي هم نداريد برادر ……

شناس سه‌شنبه , 25 آگوست 2015 - 14:24

دوستان عزیز رضا و شناس تر از شناس و دیگر طرفداران نگارنده. آقای گوزلی مگر رییس جمهور کجاست یا استاندار کجاست که کسانی با او غرض ورزی داشته باشند ایشان واقعا در حدی هست که عده ای آنهم نه یکی دو نفر با ایشان غرض ورزی کنند؟! ایشان سواد تخصصی هم فکر نمی کنم داشته باشند.
برای نوشتن الزاماتی هست هرکس لیسانس گرفت که نمی شود نظریه پردازی کند آنهم در هر زمینه ای که دلش خواست.نوشته باید منطبق بر آمار و اسناد واقعی که قابل دسترس برای خواننده است باشد و بصورت مستدل از داده ها به نتیجه ای برسد. انشای مدرسه که نیست تابستان خود را چگونه گذراندید بنویسد.

هادی پنج‌شنبه , 27 آگوست 2015 - 13:10

در جواب نگارندگان نظرات باید عرض کنم که در اکثریت سایتها و حتی سایتهای محلی و خود همین سایت چندین نفر هستند که مقاله یا مطلب ارائه میکنند و ساختار نوشتاری و تخصصی و اصول نگارش آنها بعضا بسیار پایین تر از مطالب آقا مهدی است ، اما چرا عده ای فقط به مقالات و مطالب و تصویر ایشان حساسیت دارند و قادر به تحمل ایشان نیستند جای تامل داشته و به نظر میرسد ، با او مشکل دارند نه مطالب و تخصص وی ، و اینکه عده ای کلا وی را نفی کرده اند بدانند ، که خود افراد ضعیفی هستند و با این نظرات عقده های خود را خالی میکنند . هر چند که مقالات و مطالب آقا مهدی نیز خالی از اشکال نیست و نقد فرد و نوشته هایش اصول و قواعدی دارد که برخی از دوستان باید اول خود به ان آگاه باشند و اگر من جای مهدی بودم ، ضمن مطالعه بیشتر و به قول دوستان تخصص بیشتر ، بر نوشتن مطالب ادامه میدادم و از نقد دوستان ناراحت نمی شدم و به قول شاعر جوان منطقه مان
هر که چاهی میکند در راه ما —- چاه ما در راه او هموار باد …………..

farshid جمعه , 28 آگوست 2015 - 14:54

چه الزامیست که حتما نوشته ی بدون علم و تخصص را رسانه ای کند آقای گوزلی؟ بنظرم اول باید میبرد پیش داداشش ویا چند مسول بانک ونظراتشونو میپرسید ویا میداد چند نفر حسابداری خونده نوشتشو میخوند واگر رخصت انتشار میدادند اونوقت منتشر میکرد قدیمیا گفتن آز دانیش سوز دانیش و ایشان هم باید کم بنویسه ولی تخصصی و خوب بنویسه و الااگر به این نوع نوشتنها باشدکه همه میتونن بدون آمار و ارقام ونمودار و اطلاع از قوانین بانکهای جهانی و ایرانی سالها بنویسند و نوشته هایشان را رنهایت باید گذاشت دم کوزه و آبشان را خورد.بازهم آقا گوزلی خودش مختاره که چگونه بنویسه و از من و منتقدان گفتن بود که گفتیم.متشکر