کد خبر : 5997
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 6 می 2014 - 14:27

يك گام سازنده دولت يازدهم

يك گام سازنده دولت يازدهم

سخنراني اخير رئيس‌جمهور نشان از يك گام مثبت و اعتقاد و باور به كمك از سوي دانشگاهيان دارد. يعني اگرچه تا كنون نقادان متهم به بي‌سوادي بوده‌اند و بايد شناسنامه‌دار باشند، دنياشناس باشند و… اما احساس نياز به نظر كارشناسان دانشگاهي يك گام مهم و يك اعتراف بزرگ براي بهبود روش‌هاست.

مهران ابراهيميان /صرف نظر از اينكه رئيس‌جمهور در هر سخنراني‌اش دائم حلقه نقادان را تنگ‌تر و محدود‌تر مي‌كند، سخنراني اخير رئيس‌جمهور نشان از يك گام مثبت و اعتقاد و باور به كمك از سوي دانشگاهيان دارد. يعني اگرچه تا كنون نقادان متهم به بي‌سوادي بوده‌اند و بايد شناسنامه‌دار باشند، دنياشناس باشند و… اما احساس نياز به نظر كارشناسان دانشگاهي يك گام مهم و يك اعتراف بزرگ براي بهبود روش‌هاست.

دولتي كه تا چندي پيش معتقد بود دولت ژنرال‌هاست، اكنون دست ياري به سوي دانشگاهيان دراز كرده است.

اين روش چنانچه به عنوان يك استراتژي و نه يك تاكتيك مد نظر قرار بگيرد، مي‌تواند در تحقق مديريت جهادي و اقتصاد مقاومتي مؤثر و مفيد فايد باشد، چرا كه گام اول مديريت جهادي و اقتصاد مقاومتي باور به همراهي نيروهاي علمي و بهره‌وري با روش‌هاي علمي و همنوايي گروه كارشناسان است.

گويا رئيس‌جمهور به اين نتيجه رسيده كه ‌ مشكلات داخلي از يك سو تنها با تمركز بيش از حد به مسائل سياست خارجي كه خود در آن سر رشته دارد، حل شدني نيست و بايد با تكيه بر توان علمي داخل به حل مسائل داخلي بپردازد، زيرا حتي با حل مسائل بين‌المللي همچنان مشكلات ساختاري در اقتصاد داخلي پا‌برجاست و با كوچك‌ترين تلنگري وضعيت قرمز دو سال اخير قابل بازگشت است. از سوي ديگر به اين نتيجه رسيده است كه برخي ژنرال‌هاي دولت با اقتدار و ادعاهايشان نه تنها در مقابل ديگر ژنرال‌ها مانع طراحي‌هاي جديد و اصلاح ساختارهاي معيوب شده بودند بلكه مانع رسيدن طرح‌هاي علمي به دولت شده‌اند.

اين اقدام ميمون و مبارك در كنار معرفي 575 نفر از بدهكاران بزرگ مي‌تواند نقطه آغازي باشد براي رهايي از حلقه محصوركننده دولت كه با دانه‌هاي زنجير مانند روش‌هاي سنتي، روش‌هاي غلط، رانت‌ها، رابطه‌ها و…. مانع رشد و توسعه اقتصاد كشور شده‌اند و با جوش‌هاي نامتجانس اقتصاد نوليبرالي به يكديگر متصل شده‌اند.

بديهي است با چنين اقدامي بدنه دولت با رهايي از اين تارهاي تنيده شده در اطراف خود و آشتي با دانشگاهيان و شنيدن صداهاي معقول و كارشناسي خواهد توانست نگاهي كامل‌تر به مشكلات داشته باشد و در پس آن نسخه‌هاي طراحي شده با جامعيت بيشتر و دور از نگاه‌هاي جزيره‌اي مشكلات را از پيش روي اقتصاد بردارد.

در چنين حالتي بدون ترديد گام‌هاي برداشته شده با اعتماد بيشتري از سوي مردم مواجه خواهد شد و تأثيرات عميق‌تر و سريع‌تري را در مسير توسعه خواهد داشت. در آن صورت علاوه بر حل مشكلات داخلي، پشتوانه‌اي قوي درحل منازعات و مسائل بين‌المللي نيز ايجاد خواهد شد.

اميدواريم كه اين گام مثبت در مرحله اجرا به انحراف نرود و مقدمه‌اي براي دويدن دولت در مسير درست باشد.
نویسنده : مهران ابراهيميان
جوان آنلاین

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.