کد خبر : 59174
تاریخ انتشار : یکشنبه 2 آگوست 2015 - 13:38

بحران آب در كشور را جدي بگيريم!

بحران آب در كشور را جدي بگيريم!

به گزارش شبسترنیوزسیاوش عینالو طی یادداشتی نوشت: هر روز خبرهايي مربوط به خشك شدن درياچه ها و رودها و چشمه ها مي شنويم و بي اعتنا از كنار آنها رد مي شويم. هر روز هشدارهاي مسئولين وزارت نيرو و آب و فاضلاب كشور را در خصوص ضرورت صرفه جويي در مصرف آب مي شنويم و

به گزارش شبسترنیوزسیاوش عینالو طی یادداشتی نوشت:

هر روز خبرهايي مربوط به خشك شدن درياچه ها و رودها و چشمه ها مي شنويم و بي اعتنا از كنار آنها رد مي شويم.
هر روز هشدارهاي مسئولين وزارت نيرو و آب و فاضلاب كشور را در خصوص ضرورت صرفه جويي در مصرف آب مي شنويم و وقتي به محل كار و خانه رسيديم  فراموش كرده و باز آب را هدر مي دهيم و …
اگر روزي جنگ بين كشورها بر سر مرزهاي جغرافيايي بود امروز متاسفانه حوزه جغرافيايي جنگ ها به شهرها و روستاها آن هم نه به خاطر خاك بلكه بخاطر حق آبه بين شهرها و روستاها كشيده شده است.
تابستان امسال بخصوص در چند روز گرم سال كمبود آب فرصتي بود جهت تامل در هشدارها و بازگشت به چرخه صرفه جويي و اينكه بهتر بفهميم جمله آب يك نعمت و مايه حيات است يعني چه؟!
بر اساس آمارها بيش از 90 درصد مصارف كشور در بخش كشاورزي مي باشد مصارفي كه در مواقعي قيمت آب چند برابر قيمت محصول براي وزارت نيرو تمام مي شود و اگر كشاورزي محصولي نكارد و دولت بهره محصولي كه برداشت خواهد كرد را به او بدهد خيلي پرمنفعت تر براي كشور و حتي كشاورزي كه بعد از برداشت محصول خريداري ندارد خواهد بود.
متاسفانه كشت ها نيز بدون رعايت الگوي كشت و توجيه اقتصادي و صرفه جويي در آب انجام مي شود و به عنوان مثال الان هر كيلو هندوانه از باغدار حدود 100 تومان خريداري و در بازار هر كيلو  400 و 500 تومان فروخته مي شود در حالي كه همه مي دانيم براي عمل آوري هر كيلو هندوانه چقدر آب مصرف مي شود پس ضرورت دارد مسئولين آب و جهادكشاورزي در خصوص كشت الگوي كشت و محصولات براساس توجيه و صرفه جويي عمل كنند.
ضمن تاكيد به صرفه جويي در آب بخش كشاورزي ، صرفه جويي در مصارف خانگي و اداري نيز ضروري است به طور مثال انجام استحمام به جاي هر روز يك يا حداكثر 2 بار در هفته و تاخير انداختن در شستشوي خودرو و حياط منازل و دوري از وسواس در شستن ظروف و … مي تواند در صرفه جويي مثمر ثمر باشد.
و يادمان باشد زماني چاه هاي آب و درياچه ها و چشمه ها و رودها پرآب بودند ولي امروز به هر كجا كه مي نگريم خشكي مي بينيم و خشكي، پس بياييم بحران كمبود آب در كشور را جدي بگيريم و علاوه بر خود به فكر نسل هاي آينده هم باشيم.
البته بنده 2 پيشنهاد به مسئولين وزارت نيرو و آب و فاضلاب كشور و استان دارم و آن هم اين است كه آب شرب را از آب بهداشتي جدا كنند و طوري باشد كه آب بهداشتي و غير شرب از آب شرب تفكيك شود و همچنين در كنتور آب منازل و مكانهاي اداري و عمومي سيستمي نصب شود كه آب براساس استاندارد روزانه تحويل مشتركين بدهد و در صورت استفاده بيش از حد آب مشتركين پرمصرف به صورت خودكار قطع شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 2 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۲
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

سياوش عينالو یکشنبه , 2 آگوست 2015 - 14:42

باسلام و تشكر

ناشناس دوشنبه , 3 آگوست 2015 - 13:15

شما هم کاندیدای تازه ای؟