کد خبر : 5792
تاریخ انتشار : شنبه 3 می 2014 - 9:58

جعفررزمی/پیام ثبت نام 73میلیون نفری چه بود؟

جعفررزمی/پیام ثبت نام 73میلیون نفری چه بود؟

یادداشت از جعفر رزمی

رزمي23232هدفمندی یارانه ها به عنوان ضرورت اقتصادی کشور سالیان سال مطرح بوده است . قطعا هیچ کس در خصوص لزوم اجرای قانون هدفمندی یارانه ها بحثی نداشته و بر لزوم اجرای آن همگان متفق القولند. اجرای ناقص قانون هدفمندی یارانه ها در مرحله اول و اشکالاتی که در روند اجرای مرحله اول بوجود آمد لزوم برداشتن گام دوم را بیش از پیش نمایان ساخته وبا روی کار آمدن دولت یازدهم این امر به عنوان شعار اصلی تیم اقتصادی دولت مطرح گردید. دولت یازدهم با توجه به ارائه لایحه گام دوم هدفمندی یارانه ها وتصویب آن در مجلس شورای اسلامی و تبدیل آن به قانون و با عنایت به محدود شدن اعتبارات برای واریز نقدی یارانه ها به حساب خانوار ها که دولت را ملزم به حذف خانواده های پر در آمد کرد، تصمیم به دعوت و فراخوان عمومی برای ثبت نام مجدد خانوارها برای دریافت یارانه ها را گرفت قطعا هیچ کس در مورد اینکه یارانه باید به دست افراد نیازمند برسد شک و تردیدی نداشته و همگان بر این امر تاکید دارند که بسیاری از خانواده ها ی مرفه نیازی به این مبالغ نداشته و بدون آن هم به راحتی می توانند به زندگی خود ادامه دهند . در این میان دولت با توجه به فضای سیاسی به وجود آمده پس از انتخابات ریاست جمهوری با اجرای فراخوان عمومی انتظار داشت که مردم از این طرح استقبال نموده و حداقل 30تا40در صد خانوار ها از دریافت یارانه ها انصراف دهند. تبلیغات وسیع صداو سیما ،مطبوعات ، سایتها و خبرگزاری ها در این زمینه و مصاحبه ها وسخنرانی های متعدد ریاست جمهوری و تیم اقتصادی وی در خصوص اقناع مردم به انصراف از یارانه ها و مطرح نمودن محل مصرف مبالغ ناشی از انصراف یارانه ها در بخش سلامت و توسعه بیمه همگانی برای تشویق مردم به انصراف در این ایام چشمگیر بوده و دولت نیز تمام تلاشهای خود را در این جهت انجام داده اما در نهایت ثبت نام 73ملیون ایرانی و انصراف 2ملیون و چهارصد هزار نفر، عددی نبود که دولتمردان را راضی کرده و بتواند به اجرای صحیح هدفمندی یارانه ها کمکی کند اما نکته ای که در این بین شاید مغفول مانده ،عوامل و پیامهای این مطلب میباشد . در زیر به چند نکته از عوامل عدم انصراف خانوارها اشاره نموده و پیامهای این عدم انصراف نیز ارائه میگردد.

عوامل عدم انصراف:

1-تلقی این نکته که این مبلغ حق هرفرد ایرانی بوده و باید آن را گرفت و شیوع این مطلب در بین مردم که این حق هر ایرانی از سهم نفت می باشد . در حالیکه طبق قانون هدفمندی یارانه ها مبلغ واریز نقدی یارانه ها به عنوان کمک به اقشار آسیب پذیر جامعه برای کاهش آسیب های ناشی از افزایش حامل های انرژی می باشد .

2- عدم مبارزه گسترده با مفاسد اقتصادی و به ثمر نرسیدن پرونده های بزرگ فساد اقتصادی و ظهورشهرام جزایری ها، بابک زنجانی ها ، مه آفرید خسروی ها ،فاضل خداد ها و…نوعی بی اعتمادی را در فضای اقتصادی کشور حاکم نمود و این تلقی در بین مردم جاری گردیده که اگر ما انصراف هم بدهیم هستند عده ای که با روابط نا سالم اقتصادی اثرات این انصراف را از بین ببرند

3- ریخت وپاشهای مسئولین دولتی از بیت المال در حالیکه مردم همواره در مقابل تقاضا برای انجام و تکمیل پروژه های عمرانی و… با ادعای کمبود اعتبارات مواجه می گردند.علامت سوال بزرگی برای این بی اعتمادی می باشد . مسئولین دولتی با صرف هزینه های گزافی از بیت المال در نخستین روزهای تغییر خود دست به تغییر دکوراسیون ،ماشین و رایانه و … زده و آن را فرض مسلم خود در اولین روزهای مسئولیت می دانند.

4- تغییر سبک زندگی در بین خانواده ها و کم رنگ شدن مفاهیمی چون ایثار و از خود گذشتگی برای یک نفع بالاتر و ملی باعث می شود تا حرص و ولع کسب منابع بیشتر مالی در بین افراد بوجود آمده و از کمترین اقدام برای کاهش در آمد خود خودداری کنند.

5- دعواهای سیاسی و جناحی در بین نخبگان سیاسی کشور و عدم نگاه فراجناحی به همه جانبه به مسایل بحران و قربانی نمودن منافع ملی در دعوای های سیاسی باعث تردید مردم در موفقیت چنین طرحهای بوده است . هم منتقدین دولت احمدی نژاد و همچنین منتقدین دولت روحانی در هر دو مرحله سعی در تخریب این طرح و تلاش برای تسویه حساب سیاسی در این برنامه کلان اقتصادی داشته و از شکست طرح خوشحال شده و آن را نشانه عدم اقبال مردم و بی کفایتی مسئولین اقتصادی هر دو دولت می دانستند.

اما پیامهای این حرکت چه بوده است؟

1- بزرگترین پیام این ثبت نام 73میلیون نفری پیام و هشداری فرهنگی به مسئولین فرهنگی کشور میباشد. فرهنگ ایثار و از خود گذشتگی از مفاهیم عالی دین مبین اسلام می باشد به نحوی که این امر در قرآن مجید و سیره معصومین به خوبی مشخص می باشد . نمونه عملی و عینی این این فرهنگ در تاریخ معاصر ما و دوران مبارزات انقلاب اسلامی و دفاع مقدس متجلی و متبلور شد . زمانی که یک ملت دست به دست هم داده و از منافع یکدیگر به خاطر یک نفع بزرگتر (تحقق و حفظ نظام اسلامی ) دست کشیدند تابلو زیبایی از ایثار و از خود گذشتگی و فرهنگ والای ایرانی اسلامی به تصویر در آمد . بذل جان به عنوان بالاترین سرمایه بشر در قالب مفهوم والای شهادت یکی از این نمونه ها بود . ملتی که در دوران دفاع مقدس با پشتیبانی از رزمندگان خود در دوران دفاع مقدس آن صحنه های عظیم را آفریدند و حتی پیر زن روستایی تمام داشته های خود را که یک کیسه کوچک گردو و چند عدد تخم مرغ بود را به رزمندگان هدیه می داد تا اسلام و نظام اسلامی باقی بماند .امروز حلقه مفقوده ما فرهنگ شده است . سبک زندگی غربی اجازه چنین ایثار و از خود گذشتگی را نمی دهد .کم رنگ شدن روحیه همکاری و نوع دوستی به نحوی که در اتفاقات و حوادثی که در دور وبرمان اتفاق می افتد به جای کمک به فرد آسیب دیده گوشی های تلفن همراه از صحنه های حادثه فیلمبرداری نموده و کسی خود را برای کمک به همنوع خود به درد سر نمی اندازد .این قسمت درد آور ماجراست.

2- مبارزه شفاف با مفاسد اقتصادی باعث اعتماد مردم به طرحهای کلان اقتصادی شده و همراهی آنها را به همراه خواهد داشت . مقام معظم رهبری در سال 82 طی فرمان هشت ماده ای به سران قوا در خصوص مبارزه با فساد اقتصادی تذکر جدی داده و خواستار مبارزه بی امان با این پدیده زشت اقتصادی شدند.ایشان در بخشی از این پیام فرمودند ((اگر دست مفسدان و سوء استفاده كنندگان از امكانات حكومتي قطع نشود و اگر امتيازطلبان و زياده خواهان پر مدعا و انحصار جو طرد نشوند سرمايه گذار و توليد كننده و اشتغال طلب همه احساس ناامني و نوميدي خواهند كرد و كساني از آن به استفاده از راه هاي نامشروع و غير قانوني تشويق خواهند شد .اين امر مهم وحياتي(مبارزه با مفاسد اقتصادی ) نبايد به گونه ي شعاري، تبليغاتي و تظاهر گونه رفتار شود. به جاي تبليغات بايد آثار و بركات عمل مشهود گردد به دست اندركاران اين مهم تاكيد كنيد كه به جاي پرداختن به ريشه ها و ام الفسادها به سراغ ضعفا و خطاهاي كوچك نروند و نقاط اصلي را رها نكنند (( .معظم له بارها نیز در بیانات خود به این نکته اشاره نمودند وبر لزوم شفاف سازی اقتصادی در قالب اقتصاد مقاومتی تاکید نمودند.در بند نوزدهم ابلاغ سند اقتصاد مقاومتی این امر با این عبارت آمده است: ((شفاف‌سازي اقتصاد و سالم‌سازي آن و جلوگيري از اقدامات، فعاليت‌ها و زمينه‌هاي فسادزا در حوزه‌هاي پولي، تجاري، ارزي و … )). اقتصاد دولتی و رانتی زمینه های بروز فساد را بوجود آورده و باعث بی اعتمادی مردم به سیستم اقتصادی کشور میگردد. قطعا اقتصادی شفاف و به دور از رانت، ارتشا و فساد باعث پویایی و رشد اقتصادی گردیده و موجبات تحقق اقتصاد مقاومتی می گردد.

3- لزوم ساده زیستی مسئولان و پرهیز از ریخت وپاش های غیر ضروری و ارتباط بی غل و غش و به دور از تعارفات و تبلیغات معمول باعث اعتماد مردم به مسئولین خود و همراهی با طرحهای آنان خواهد شد . این امر بارها و بارها در تاکیدات مقام معظم رهبری به مسئولین آمده و ایشان در دیدارهایی که در ابتدای ماه مبارک رمضان با مسئولین نظام داشته اند همیشه به عنوان توصیه اول به لزوم ساده زیستی و پرهیز از تجملات تاکید نموده اند. هبر معظم انقلاب در جریان دیدار با رئیس‌ جمهور و اعضای کابینه دولت نهم در تاریخ 8/6/1384 در بخشی از سخنانشان می فرمایند(( یک وقت هست که ما در زندگی شخصی خود مثلاً حرکت اشراف‌گونه‌یی داریم بین خودمان و خدا؛ که اگر حرام باشد، حرام است؛ اگر مکروه باشد، مکروه است؛ اگر مباح باشد، مباح است؛ اما یک وقت هست که ما جلوی چشم مردم یک مانور اشرافی‌گری می‌دهیم؛ این دیگر مباح و مکروه ندارد؛ همه‌اش حرام است؛ به‌خاطر این‌که تعلیم‌دهنده‌ی اشرافی‌گری است به: اولاً زیردست‌های خودمان، ثانیاً آحاد مردم به این کار تشویق می‌شوند. ما نباید مردم را به این کار تشویق کنیم. ممکن است در داخل جامعه کسانی پولدار باشند و ریخت و پاش کنند – البته این کار بدی است، ولی به خودشان مربوط است – اما ریخت و پاش ما اولاً از جیبمان نیست، از بیت‌المال است؛ ثانیاً ریخت و پاش ما مشوق ریخت و پاش دیگران است. واقعاً «النّاس علی دین ملوکهم». ملوک در این‌جا به معنی پادشاهان نیست که بگوییم ما پادشاه نداریم؛ نه، ملوک شماها هستید؛ النّاس علی دین ماها.

در یکی از تاریخ‌ها خواندم زمانی که ولیدبن‌عبدالملک خلیفه شده بود، چون خیلی اهل جمع‌کردن ثروت و جواهرات و اشیاء قیمتی بود، مردم کوچه و بازار وقتی به همدیگر می‌رسیدند، مکالماتشان از این قبیل بود: آقا! فلان لباس را آوردند، شما خریدید؟ آقا! فلان نگین را فلان کس آورده، شما خریدید؟ یعنی مردم همه‌اش راجع به خرید و فروش وسایل و اشیاء زینتی و امثال اینها حرف می‌زدند. بعد از ولید، سلیمان‌بن‌عبدالملک خلیفه شد. او اهل ساختمان‌سازی بود و به کاخ‌سازی و ساختمان‌سازی خیلی عشق می‌ورزید. این مورخ می‌گوید مردم حتّی وقتی برای نماز به مسجد می‌آمدند، یکی می‌گفت: آقا! شما کار ساختمانیِ منزلتان را تمام کردید؟ دیگری می‌گفت: آقا! شما فلان خانه یا زمین را خریدید؟ دیگری می‌گفت: آقا! شما آن دو اتاق را اضافه کردید؟ حرفهایشان همه از این قبیل بود. بعد از این دو نفر، عمربن‌عبدالعزیز آمد. او اهل عبادت بود. مورخ می‌گوید مردمِ کوچه و بازار وقتی به هم می‌رسیدند، یکی می‌گفت: آقا! راستی شما دیروز دعای ماه رجب را خواندید؟ دیگری می‌گفت: آن دو رکعت نماز را خواندید؟ بنابراین رفتار ماها یک تأثیر قهری در رفتار مردم دارد. ساده‌زیستی بسیار چیز خوبی است.))

 

4- پرهیز از دعواهای سیاسی در مسائل کلان کشور و نگاه ملی به چنین طرحهایی در بین نخبگان سیاسی میتواند در همراهی مردم کمک شایانی نمایند.

در پایان توجه خوانندگان عزیز را به این مطلب جلب می نمایم که ملت بزرگ ایران همان ملتی است که برای حفظ انقلاب اسلامی در هر عرصه ای که لازم بوده تمام قد به میدان آمده وحتی از نثار جان خویش نیز دریغ ننموده است من لهای عمده این حضور راهپیمایی ها و انتخابات گوناگون بوده که تا به حال برگزار گردیده است در این بین عملکرد مسئولین می باشد که موجبات دلسردی مردم را در برخی از مقاطع بوجود می آورد.مطلب آخر اینکه شعار سال (فرهنگ و اقتصاد با عزم ملی و مدیریت جهادی )نسخه شفا بخش اقتصاد ایران است . اقتصادی با فرهنگ اسلامی و با حضور همه مردم و مدیریت جهادی مسئولین.

08/02/93

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 5 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۵
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

رهگذر دوشنبه , 5 می 2014 - 16:56

اقای رزمی گل گفتی ولی اینکه میگی فرهنگسازی بشه به نظر من اگه مفاسد اقتصادی یا همون اقایان..و…و …. را بتونن جمعشون کنن که متاسفانه نمیتونن. مطمئنن خیلیها دوس دارن که تو مملکتشون شادابی و سلامتی برای همه باشه نه فقط یه قشر خاص.
تقریبا میشه گفت چند دهه است که هر ساله یک یا دو نفر معرفی میکنن که فلان فلان فلان میلیارد دلار از بیت المال به هر نحوی برداشته و فرار کرده واین باعث میشه من نوعی هم بجای انصراف به نفع این نوع اقایان ، حق خودمو از یارانه ها بگیرم.
البته بنده یه بارم گفتم اگه یکی از مسئولین محترم دولتی شخصا ضمانت کنه که بعد 4 سال کسی بنام (……….) پیدا نخواهد شد که پول ملتو بالا نکشه و فرار نکنه من خودم شخصا انصراف میدم.
به امید روزی که خودمونو اماده برای مرگ بدونیم و با روی سفید منتظر ملک الموت باشیم.

ilshdi پنج‌شنبه , 8 می 2014 - 9:42

برادر رزمي سلام
حرفاتون درست ولي فكر مي‌كنم علت تمامي مشكلات و وضعيت بد فرهنگي و اقتصادي جامعه مان ، از خود بزرگ بيني عده‌اي و بعضي ارگانها است اونا فكر كرده‌اند تا حالا اين كشور را نگه داشته اند اما غافل از اينكه خودشان عامل كج شدن امورات و بد شدن فرهنگ جامعه و مردم شده‌اند .
اگر امورات واقعاً به مردم سپرده شود و ايمان داشته باشيم كه مردم صاحبان اصلي انقلاب ، نظام ، كشور و جامعه هستند مطمئناً فرهنگ هم درست ميشه اقتصاد هم .
بايد بدانيم كه قانون بايد در راس امور قرار گيرد و از بالا تا پايين مردم ، شخصيتها ، مقامات ، ادارات ، نهادها ، ارگانها ، دستگاهها ، رؤسا ، نوكران ، آقايان و همه و همه بايد بدانند كه حرف اول كشور را بايد قانون بزند نه كس .
اگر زماني همه و بيشتر از همه خود مسئولين خود را ملتزم به قانون بدانند مطمئن باشيد اقتصاد هم درست ميشود فرهنگ هم ، مديريت‌ها هم و اون موقع است كه كار تو اين كشور ثواب جهاد را خواهد داد .

مهدی حدادی شنبه , 10 می 2014 - 23:21

جناب اقای رزمی- مقاله شما تحت عنوان :پیام ثبت نام ۷۳میلیون نفری؟ را خواندم و تقریبا حرف دل خیلی ها را مطرح نموده اید.اما وقتی گشتی در فضای رسانه می زنی این حرفها هم هست . چکیده عنوان چند مورد را می اورم بقیه را خود جست وجو کنید.
-الف – رئیس‌جمهورروحانی در مصاحبه تلوزیونی خود گفت، مجلس به ما ابلاغ کرده بود که دولت اعلام کند هر کس نیازمند است برای دریافت یارانه‌ها ثبت‌نام کند. بنابراین ما هم اعلام کردیم و ۷۳ میلیون نفر ثبت‌نام کردند. آیا واقعا پیام ثبت‌نام ۷۳ میلونی این بود؟
ب – صالح اسکندری :مطمئنا اصلاحات بنیادین در عرصه اقتصاد کشور ، نیازمند عزم ملی ، همراهی و همکاری عمومی است. پر واضح است که الگوهای توسعه مانند نسخه های سازمان بهداشت جهانی همه گیر نیستند و هر کشوری باید با توجه به مقتضیات بومی و فرهنگی خود دست به اصلاحات اقتصادی بزند. اما تحقق این اصلاحات اقتصادی با اقناع عمومی میسر است. برخی بر این اعتقادند که اقناع عمومی تنها از گذرگاه اجماع نخبگان یک جامعه می گذرد.
تیموررحمانی از دانشگاه تهران معتقد است:
۱- اصل رفتار اقتصادی مردم پدیده‌ای باثبات است.
علم اقتصاد بیش از یک قرن و نیم است این اصل مسلم را گوشزد کرده… انتظار رفتاری غیر‌از دنبال کردن نفع مادی و شخصی تنها در شرایط استثنایی مانند دفاع ملی در مقابل تعرض خارجیان و آن هم برای مدتی محدود (مانند آنچه ملت ایران در جنگ تحمیلی از خود نشان داد)، معقول است، ولی در حالت معمول، تلاش برای منفعت مادی بیشتر، حالت طبیعی و رفتار غالب انسان است..
۲- عدم قاطعیت قانون ومسئولین.
۳ – احتساب هزینه وفایده انصراف .
….
اما تر جمه مقاله شما از زبان حقیر ویک پیشنهاد در اخر:
الف – عوامل عدم انصراف:
۱ – شیوع تلقی حق نفت در ملت (عدم اقناع مردم )
۲ – عدم مبارزه با فساد اقتصادی دولت وحاکمیت(نارضایتی مردم)
۳ – ریخت و پاش مسئولین جدید. (همچنین قدیم.نارضایتی مردم)
۴ – تغییر سبک زندگی و عدم ایثار(تغییر ارزشهای مردم)
۵ – دعواهای سیاسی جناحی نخبگان (اصلی شدن تصاحب قدرت و منافع به جای خدمت)
ب – پیام های عدم انصراف :
۱ – رنگ باختن فرهنگ ایثار به واسطه تسلط سبک زندگی غربی.(ایا مردم نمی فهمند یا یا گول خورده اند یا وضعیت طبیعی است و ما اشتباه می کنیم.)
۲ – عدم مبارزه با فساد اقتصادی ورانت.(مردم فهمیده اند مسئولین متخلف هستندوگوششان بدهکار این حرفها نیست.)
۳ – لزوم ساده زیستی مسئولین وتذکر اقا.(مردم فهمیده اند که مسئولین ساده زیست نیستند)
۴ – پرهیز از دعواهای سیاسی(مردم متوجه شده اند دعوا برسر قدرت وبه دنبال ان ثروت است)
اما ماهم ترجیح می دهیم ان را براساس تئوری((پارادوکس رفتار اجتماعی در دو راهی ها))تبیین کنیم . که اینجا مجالش نیست.یکی از داوطلبان دنباله بحث را ادامه دهد اگر لازم بود دوباره می ایم. با احترام به همه که مطالب را پیگیرند. مهدی حدادی

مهدی حدادی یکشنبه , 11 می 2014 - 14:51

سلام اقا .مطلبی که ارسال می کنیم کامل درج کنید. لطفا…

بهزاد یکشنبه , 11 می 2014 - 14:59

با سلام و ممنون از حضورتون و تحلیل هاتون خیلی دوست داریم این طور باشه