کد خبر : 53575
تاریخ انتشار : شنبه 27 ژوئن 2015 - 17:02

ماه رمضان در ترکیه رنگ و شکوه خاصی دارد

ماه رمضان در ترکیه رنگ و شکوه خاصی دارد

ماه رمضان در ترکیه رنگ و شکوه خاصی دارد. از سفره های افطار خیابان ها و جلوی مساجد تا برنامه­ های مفرح بعد از افطار: به گزارش شبسترنیوز مردم مسلمان ترکیه به مانند همه مسلمانان جهان در ماه مبارک رمضان آداب و رسوم خاصی دارند و مشتاقانه و با تلاش فراوان سعی در ارتقای معنویات

ماه رمضان در ترکیه رنگ و شکوه خاصی دارد. از سفره های افطار خیابان ها و جلوی مساجد تا برنامه­ های مفرح بعد از افطار:

11652124_854309207995640_1377883834_nبه گزارش شبسترنیوز مردم مسلمان ترکیه به مانند همه مسلمانان جهان در ماه مبارک رمضان آداب و رسوم خاصی دارند و مشتاقانه و با تلاش فراوان سعی در ارتقای معنویات خود در این ایام دارند که این موضوع نشان از فرهنگ غنی اسلامی دراین کشور دارد.

حدود 98درصد جمعیت 70میلیونی ترکیه را مسلمانان تشکیل می دهند که از این نظر این کشور در ردیف یکی از بزرگترین کشورهای اسلامی در جهان اسلام به شمار می رود.

ماه رمضان در میان این مردم از جایگاه و اهمیت خاصی برخوردار است و به همین علت آغاز این ماه مبارک و نیز پایان آن که ” عید فطر ” است با شکوه خاصی جشن گرفته می شود.

مردم ترکیه ماه رمضان را ماه خیر و برکت می خوانند و دست کم یک ماه مانده به آغاز این ماه تقریبا همه مردم خود را برای استقبال از آن آماده می کنند.

زیتون، خرما، دست کم دو نوع پنیر شامل پنیرمعمولی و پنیر موسوم به کاشار از جمله مواد غذایی پرمصرف در این ماه است به طوری که این اقلام را در ماه رمضان تقریبا در تمامی منازل می توان مشاهده کرد.

عموم مردم در این کشور بر این اعتقادند که سفره های ماه رمضان با خیر و برکت همراه است. در ماه رمضان در ترکیه یک نوع نان مخصوص به نام “پیده رمضان” پخت می شود و ساعاتی قبل از افطار صف های طولانی در مقابل نانوایی هایی که پیده را عرضه می کنند می توان مشاهده کرد.

در این کشور رسم است که مردم افطار خود را با آب، خرما و یا زیتون باز کنند و به همین علت است که این سه ماده غذایی را می توان در تمامی سفره های افطار در ترکیه مشاهده کرد.

در سفره های افطار بعد از بازکردن افطار به طورعمده سوپ های محلی که از آنها به عنوان “شوربا ” نام برده می شود، صرف می شود.

بعد از خوردن ” شوربا ” نیز معمولا یک غذای گوشتی به همراه برنج، ماکارونی و یا بلغور خورده می شود. ماست، انواع سالادها نیز در سفره های رمضان یافت می شود.

در ماه رمضان یک نوع شیرینی مخصوص به نام ” گوللاچ “‌نیز پخت می شود. شیرینی یاد شده که با نشاسته و شیر طبخ می شود به همراه گردو و پاشیدن دانه های انار بر روی آن مصرف می شود.

11655324_854309197995641_446153202_nبعد از افطار عمدتا جوانان محل دور یکدیگر جمع شده و تا پاسی از شب را به بازی و یا گردش می گذرانند.

رمضان در ترکیه با شکوه فراوانی گرامی داشته می شود، برپایی مراسم های افطاری، برگزاری جشن های بعد از افطار تنها بخش هایی از مراسم های ماه رمضان هستند.

در برخی از مناطق و شهرهای مختلف نمایشگاه هایی برپا و در آن بازی های سنتی همانند بازی های خیمه شب بازی، برنامه موسیقی های مذهبی و اصیل و نیز بخش رمضان های سنتی برگزار می شود.

در بخش رمضان های سنتی، شربت فروشان، آب نبات فروشان، شیرینی و پشمک فروشان و قهوه خانه هایی به روش های سنتی بازمانده از دوران سنتی با لباس ها و وسایل متعلق به دوران عثمانی به فروش محصولات خود می پردازند.

در سال های اخیر در بسیاری از شهرها و روستاهای ترکیه، برای افطاری دادن به افراد روزه دار، در خیابان ها چادرهایی برای سرویس افطاری برپا می شود و افراد خیر و یا شهرداریها روزه داران را در این چادرها اطعام کرده و از انها پذیرایی می کنند.

به طور مثال شهرداری آنکارا و استانبول در 25 نقطه مختلف شهر بسته های مواد غذایی و شوینده را همه روزه در ایام ماه مبارک رمضان در اختیار 400 هزار خانوار و خانواده های بی بضاعت قرار می دهد.

در رمضان امسال نیز در 30 نقطه از شهر آنکارا چادرهای پخش غذا برای افطار روزه داران و کسانی که به هنگام افطار نتوانسته اند به منازل خود برسند ، شامل 3 نوع غذا تدارک دیده شده ، تعبیه شده است که افراد روزه دار می توانند در این مکان ها افطار خود را صرف نمایند.

یک اعتقاد عمومی در ترکیه وجود دارد و آن این است که به هنگام افطار همه روزه داران باید بر سفره افطار حاضر باشند و هیچ روزه داری نباید از این نعمت محروم باشد به همین دلیل در بیشتر شهرهای ترکیه اطعام روزه داران رواج دارد.

در این ماه کمک های مردمی و شهرداری ها به نیازمندان در ماه رمضان بیش از دیگر ماه ها مشهودتر است. در ماه رمضان نسبت به دیگر ماه ها مساجد ترکیه پذیرای تعداد بیشتری نمازگزار است به طوری که به هنگام نمازهای یومیه تقریبا همه مساجد پر است .

نمازهای موسوم به نماز تروایح که شامل 21 رکعت است در ماه رمضان اقامه می شود و بدون اغراق می توان گفت که تمامی مساجد این کشور در شب های رمضان و در زمان اقامه نماز تراویج لبالب از نمازگزاران است.

نمازهای جمعه نیز در ماه رمضان نسبت به دیگر ماه ها با شکوه بیشتری اقامه می شود.

در شب قدر که در ترکیه در 28 رمضان برگزار می شود، تعداد نمازگزاران در مساجد این کشور به بالاترین میزان می رسد و نمازگزاران به دلیل کثرت جمعیت حتی در بیرون از مساجد نیز به اقامه نماز می پردازند.

در ترکیه آخرین روز ماه رمضان به نام روز ” عرفه ” نامیده می شود.

10روز مانده به پایان ماه رمضان تلاش برای برگزاری هر چه باشکوه تر ” عید فطر ” آغاز می شود.

عید فطر به همراه ” عید قربان ” دو عید بزرگ مردم ترکیه است که با شکوه خاصی جشن گرفته می شوند.

قبل از فرا رسیدن عید فطر منازل تمیز می شود و بانوان این کشور اقدام به طبخ شیرینی های مختلف که در راس آنها باقلوا قرار دارد، برای پذیرایی از میهمانان خود می کنند.

در روز عرفه برای کودکان لباس های نو خریداری می شود و درهر منزلی آب نبات و شکلات به وفور یافت می شود.

قبل از عیدفطر بانوان برای پذیرایی از میهمانان خود علاوه بر انواع شیرینی ، اقدام به طبخ دلمه برگ، یک نوع غذای سرد خمیری موسوم به ” بورک” نیز می کنند و از میهمانان خود در روزهای عید با شیرینی، بورک و دلمه و نیز انواع غذاهای گرم دیگر که همه روزه تهیه می کنند، پذیرایی می کنند.

در روز عید فطر بعد از اقامه نماز عید، مردان به منزل آماده و صبحانه ای درخور تهیه و افراد خانواده در کنار یکدیگر صبحانه را صرف می کنند.

بعد از صرف صبحانه، بزرگان فامیل در منازل خود پذیرای کوچکترها می شوند. در روزهای عید دست بزرگان بوسیده شده و از آنان عیدی دریافت می شود.

به هنگام ورود به منازل در مرحله اول برای راحتی و تمیزکردن دست میهمانان به آنان”کولونیا ” داده می شود.

کولونیا ماده ای است که به دلیل وجود الکل خاصیت ضدعفونی کننده دارد و چون در ساخت آن لیمو نیز به کار رفته شده باعث لطیف شدن دست می شود.

به میهمانان در مرحله اول شکلات داده می شود و سپس با قهوه ترک از آنان پذیرایی می شود.

بعد از قهوه ترک با باقلواهای خانگی از میهمانان پذیرایی می شود و اگر موقع ظهر و یا عصر باشد از میهمانان با دلمه برگ، بورک و دیگر غذاهایی که پخته شده است نیزپذیرایی می شود.

بزرگان در این روزها به کوچکترها بسته به استطاعت خود عیدی پرداخت می کنند.

در روزهای عیدفطر، کودکان با در دست داشتن کیسه هایی زنگ منازل را به صدا درآورده و عید را تبریک می گویند، صاحبان منازل نیز بسته به قدرت مالی خود به آنان آب نبات، شکلات و یا پول نقد عیدی می دهند.

در ماه رمضان شبکه های تلویزیونی اقدام به پخش برنامه های مخصوص دینی برای تشریح فضایل ماه رمضان و آشنایی هر چه بیشتر مردم این کشور با اسلام می کنند.

در روزهای عیدفطر که سه روز است نیز برنامه های مخصوی شادی از شبکه های تلویزیونی ترکیه پخش می شود.

رمضان ماه همیاری و کمک در ترکیه است، در این ماه مردم این کشور سعی بیشتری برای کمک به نیازمندان و مستمندان می کنند

برگرفته از باشگاه خبرنگاران

تصاویر ارسالی ازعباس عبادتی وایقان

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 6 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۶
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

وبگرد شنبه , 27 ژوئن 2015 - 18:55

لطفا” عنوان تيتر خودتان را با عنوان
………

شبسترنیوز شنبه , 27 ژوئن 2015 - 19:43

سلام آقای ا-ا باز با نام وبگرد دنبال اذیت هستین ؟؟؟‌ در خبر نمازجمعه گفتم که چیکار کردین ؟؟؟‌

نقی سیس شنبه , 27 ژوئن 2015 - 19:54

مطلب خوبی بود. شهرداران و خیران ما هم باید یاد بگیرند. نه اینکه فقط برای پولدارا و رییسا افطار بدهند.

رمضان یکشنبه , 28 ژوئن 2015 - 0:23

بله ماه مبارک رمضان در ترکیه رنگ و شکوه خاصی دارد اما در ایران رنگ و شکوه خاصی ندارد، علنا روزه خواری می کنند…

آرمان یکشنبه , 28 ژوئن 2015 - 0:56

شهید سردار سرتیپ دکتر حاج محمدرضا صلواتی زاده :
فکر نکنید ما دیگر توانی نداریم هنوز هم انقلاب و روحیه انقلابی در رگ و ریشه ما وجود دارد، هر موقع که ولی تشخیص دهد در میدانیم مثل روزهای انقلاب و جنگ. می گفت در انقلاب اجازه ندادیم که یک ساواکی و ضدانقلاب در منطقه ما سکونت کند .

تشکر یکشنبه , 28 ژوئن 2015 - 1:31

مرسی شبسترنیوز مطلب آموزنده و خوبی بود.