کد خبر : 46189
تاریخ انتشار : شنبه 23 می 2015 - 11:50

عباس ( ع) الگوي ايثار و مصداق بي بديل در بصيرت و معرفت بود

عباس ( ع) الگوي ايثار و مصداق بي بديل در بصيرت و معرفت بود

عباس ( ع) الگوي ايثار و جانبازي و مصداق بي بديل در بصيرت و معرفت بود .

Untitledبه گزارش شبسترنیوزعلیرضا ظفرپورمشاور فرهنگی و عضو انجمن حمایت از جانبازان و قربانیان سلاح های شیمیایی طی یادداشتی نوشت:

از رواياتي كه در مناقب و خصايص قمر بني‌ هاشم ، حضرت عباس (ع) از ائمه معصومين عليهم السلام رسيده و در آن به صفت بارز ايثار و فداكاري ايشان در راه امام خويش تصريح شده است، به روشني، فضيلت و مقام آن بزرگوار آشكار مي شود. حضرت عباس (ع) فرزند كسي است كه آيه ( و من الناس يشري نفسه البتغاء مرضات الله, بقره-207) در شان وي نازل شد و از سلاله دودماني است كه اسوه ايثار و از خودگذشتگي بودند و سوره هل اتي، در شان ايثار ايشان نازل شده است .

فداكاري، ايثار و جانبازي در اسلام و مكتب اهل بيت عليهم السلام از جايگاه ويژه اي برخوردار است؛ به طوري كه اميرمومنان در جايي ايثار را برترين فضيلت اخلاقي مي داند .

در جايي ديگر، حضرت علي (ع) ايثار را بالاترين عبادت معرفي مي نمايد و در روايتي ديگر غايت و هدف تمام مكارم اخلاقي را ايثار و از خودگذشتگي مي داند .

اميرمومنان علي (ع) در قسمتي از نامه خود به حارث همداني مي فرمايد: بدان كه برترين مومنان كسي است كه در گذشتن از جان و خانواده و مال خويش از ديگر مومنان برتر باشد .

حال در اينجا اين سوال مطرح مي شود كه، مگر ساير شهيدان از جان خود نگذشتند، پس چه چيزي حضرت عباس را از ساير شهيدان متمايز مي سازد ؟

جواب اين است كه معرفت حضرت عباس (ع) از همه شهيدان والاتر و اطاعتش از امام خويش، كاملتر بود. براساس ديدگاه اسلام و مكتب اهل بيت (ع) آنچه اعمال نيك را از يكديگر متمايز مي سازد و ارزش اعمال را متفاوت مي كند، همان معرفت و بينش و نيت شخص است و كلام پيامبر اسلام (ص) كه فرمود:
(ضربه علي يوم الخندق افضل من عباده الثقلين) شايد ناظر به اين معنا باشد .

در ضمن رواياتي كه در مورد ثواب و عقاب عمل به صورتهاي گوناگون و متفاوت نقل شده، به اين دليل است كه ثواب يا عذاب يك عمل معين، با توجه به معرفت و نيت عامل آن متفاوت مي شود. به عنوان مثال، ثواب زيارت امام رضا (ع) در روايتهاي معتبر به صور متفاوت نقل شده است و در بعضي روايات تصريح شده كه اين تفاوت ثواب، به دليل تفاوت در معرفت اشخاص است .

برهمگان واضح و عيان است كه به كرات در مدح و فضائل وي از زبان معصومين (ع) علم و فقاهت ايشان سرآمد عالمان (‌ غيراز امام عصر خود ) جامعه اسلامي بوده به حدي كه فرموده‌اند : « هو عالم غير متعلم » ا

آري حضرت عباس (ع) با كمال معرفت در راه دين و امام خويش جانبازي نمود و مراحل كمال و تعالي را به نحوي طي كرد به قول سعدي :

رسد آدمي به جايي كه بجز خدا نبيند       به نگر كه تاچه حد است مقام آدميت

وحتي بالاتر از اينها تا جايي كه امام معصوم مي‌فرمايد : «در قيامت خداي متعال مقامي به عموي ما عباس (ع) عطا مي‌كند كه تمام شهيدان به آن مقام غبطه مي‌خورند … »

او القاب و عناوين ويژه‌اي دارد كه نظير آن در هيچ جاي ديگر وجود ندارد يا كم نظير است ، مظهر غيرت الله ، اسوه صبر ، باب الحوائج ، قمر بني هاشم ، سقا ، سپهسالار ، الشهيد ، المستجار (‌ منجي )‌ ، العبد الصالح ، طيار ، حامل اللواء ( حمل كننده بهترين پرچم عالم هستي ،‌ پرچم سرو آزادگان اهل عالم ، حامي الضعينه ( حامي زنان ) ،‌ضيغم ( شير چالاك و ژيان ) و…

در معالي السبطين آمده كه : « در روايت است وقتي روز محشر برپا مي‌شود رسول الله (ص) به امير المومنين علي (ع) مي‌فرمايد به زهرا (‌س) بگو براي شفاعت امت چه داري ؟ و سرور زنان اهل بهشت اينچنين مي‌فرمايد : اي امير مومنان براي شفاعت امت ما دو دستان بريده پسرم عباس براي ما در مقام شفاعت كافي است »

در روايتي ديگر از امام معصوم (ع) سوال شد كه مقام عباس (ع) بالاتر است يا سلمان ؟ فرمود اگر عموي ما عباس (ع) گوشه چشمي به اهل عالم كند همه عالم سلمان مي‌شوند .

چطور مي‌شود تا خداي متعال فردي را اينقدر مقام و منزلت دهد ؟‌

به زعم اينجانب دلائل متعددي دارد كه تعدادي از آنها به شرح ذيل بازگو مي‌نمايم :

  • گذشتن از جان و مال و … در راه دين و ولايت كه در اين باره امام صادق عليه السلام مي‌فرمايند : «المواصي اخاه به نفسه ، يعني جانش را در طبق اخلاص گذاشته بود » در ميدان جنگ هم برادران خود را پيش مرگ امام حسين (ع) كرد و خود نيز با رشادتي بي بديل به مقام رفيع شهادت رسيد .
  • در ايمان و بصيرت بي همتا بود . به طوري كه امام صادق (ع) دراين باره مي‌فرمايد : «كان العباس (ع) صلب الايمان ، نافذ البصيره و … يعني وي ايمان سخت و الهي داشت به طوري كه چيزي بر آن نفوذ نمي‌كرد و در بصيرت و بينش سخت بينا و با ديد عميق بود … »
  • همواره آزمايشات الهي را با سربلندي طي نمود همگان ميدانند وقتي شمر ابن ذي الجوشن فرياد زد : اين ابن اختنا ؟ بچه‌هاي خواهر ما كجا هستند ؟‌ وي جواب نمي‌دهد و امام عليه السلام مي‌فرمايد گرچه فاسق است اما جوابش را بده و شمر مي‌گويد كه برايتان امان نامه آورده‌ام مي‌فرمايد كه حسين( ع) چي ؟ آن خبيث جواب داد : لا امان له يعني او امان نخواهد داشت و جواب عباس (‌ع) از مصاديق همين آزمايشات است كه فرمود : « فضرب الله فاك يعني خدا دهنت را خورد كند من امان داشته باشم درحالي كه حسين ( ع) من امان نداشته باشد .

بار ديگر به شط فرات رسيد و به ياد تشنگي برادر آب را بر روي آب ريخت و …

در جاي ديگر امام به وي فرمود بيعت را از تو برداشتم بيا برگرد و زن و بچه من را هم با خود ببر در جواب فرمود : « لا نفعل ذالك و لا ابقانا الله بعدك ، يعني اين كار را نخواهم كرد و خدا ما را بعد از شما زنده نگذارد … »

و زيادند از اين آزمايشات كه وجود نازنين حضرتش هميشه در پيشگاه خداي متعال سربلند   بودند .

  • پناه بردن سيد الشهدا (ع) به حضرت عباس (ع) شيخ محمد رضا ازري يكي از شاعران عرب زبان روزي در خصوص واقعه عاشورا شعري سرود به اين مضمون : « يوم ابولفضل استجار به الهدي يعني : در آن روز امام حسين(ع) به حضرت اباالفضل العباس (ع) پناه برد » اين شعر و اتفاق در كتب زيادي از جمله منتخب التواريخ صفحه 260 ، معالي السبطين ج 2 صفحه 44 و … آمده راوي مي‌گويد شيخ قدري تامل كرد و ديد كلمات جسورانه و كفر آميزي گفته توبه كرد و با گريه و ناله به درگاه الهي و با عذر خواهي از ساحت مقدس امام (ع) به خواب رفت و سيدالشهدا در خواب با وي سخن گفت : آري شيخ من در روز عاشورا به برادرم عباس پناه بردم و باقي شعر را هم خودم برايت مي‌گويم : « والشمس من گدر العجاج لثامها … يعني آن‌روز به عباس ( ع) پناه بردم كه براثر حملات و درگيري گرد و غبار بين زمين و آسمان تيره و تار شده بود به طوري كه نقاب گرد و غبار جلوي نور خورشيد را گرفته و هوا را تاريك نموده بود . »

البته درياي بيكران ادب و فضائل حضرت آنقدر بيكران است كه در جملات نمي‌گنجد و با مطالبي كه عرضه شد مي‌توان پي برد كه ناميدن روز جانباز براي ولادت چنين بزرگواري مسماي خاصي دارد .

پس سلام مي‌دهيم بر تو اي عباس (ع) كه چشم عزيز خود را فداي اسلام و ولايت كردي ، سلام بر تو كه دستان شريفت را در اين راه دادي ،‌ سلام بر تو آن هنگام كه بدن شريفت روي خاك نينوا افتاد ، سلام برتو آن زمان كه با پاره شدن مشك اميدت نا اميد شد و سلام بر راس شريف تو آن هنگام كه بر ني شد .

يا كاشف الكرب عن وجه الحسين دستانمان را بگير …

در آخر روز ولادت اسوه علم و صبر و ادب ، حضرت اباالفضل العباس (ع) و روز جانباز را به مقام عظماي ولايت حضرت امام خامنه‌اي كه خود نشان جانبازي را به افتخار دارند و همه مردم شريف ايرن به ويژه جانبازان انقلاب اسلامي و دفاع مقدس صميمانه تبريك و تهنيت عرض نموده سلامتي و عاقبت بخيري همگان را از درگاه الهي مسئلت دارم .

                                                                           والسلام علي عبادالله الصالحين

                                                                                         عليرضا ظفرپور

94/3/2

منابع :

  1. خصائص العباسيه ، حضرت آيت الله كلباسي
  2. معالي السبطين ج2 ص 44
  3. آيينه داران آفتاب ، دكتر سنگري ، ج 1 و 2
  4. منتخب التواريخ ،ص260
  5. پرچم‌دار نينوا ، ص 75 و 76
  6. مجموعه سخنراني‌ها در مدح حضرت عباس (ع) با نام « بحر ادب »

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 15 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۱۵
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

علی شنبه , 23 می 2015 - 12:30

چه عبارات زیبا و تعابیر قشنگی انتخاب نمودید از این کتابها من هم دو مورد را خوانده ام آیینه داران آفتاب واقعا کتاب کم نظیری است که جناب آقای ظفرپور از آن به عنوان منبع استفاده کرده اند واقعا جای تبریک دارد من هم به همه جانبازان سرافراز این مرز و بوم به ویژه همشهری های عزیزم تبریک عرض میکنم و از خداوند متعال میخواهم با جانباز کربلا حضرت سجاد ع محشورشان نماید ای کاش همگی قدری مطالعاتمان را بالا ببریم التماس دعا
یاعلی

جان به لب شنبه , 23 می 2015 - 16:12

آقا ما اگه بیایم تعهد محضری بدیم که بشما رای میدیم رضایت میدی دست از سر ما برداری و اینقدر از کتابا مطلب جمع نکنی؟
بیخیال بابا

سجاد یکشنبه , 24 می 2015 - 0:20

باسلام بخدمت جناب آقای ظفرپور
ضمن عرض تبریک روز جانباز به جنابعالی که ازجانبازان دلاور 8سال دفاع مقدس بودید ازمطالب ارزنده شما استفاده اکمل نمودیم امیدوارم درراه ولایت و رهبری همیشه پایدار ،ودر تمامی مراحل زندگی موفقیت جنابعالی را ازخداوندمتعال آرزومندم
دست حق به همراهت باد

ن یکشنبه , 24 می 2015 - 19:43

با عرض تبريك روز جانباز حضور تمامي جانبازان گرامي وبا تشكر ازمطالب ارزشمند جناب آقاي مهندس ظفرپور

علی یکشنبه , 24 می 2015 - 23:04

ظفرپور می خواهد کاندیدا شود سفارش کرده به نام او مقاله نوشته اند! تا تبلیغ زودهنگام کند.
شبستر خبر هم دارد مجانی برایش تبلیغ میکند.

سپهری دوشنبه , 25 می 2015 - 11:15

لطفا دوستان در مورد افرادی که امسال قصد کاندیدا شدن دارند پرس و جویی هم بکنند ! ظاهرا هر مدیر و غیر مدیری که استعفا داده (یا زبانم لال عزل شده) یا بازنشست شده یا حوصله اش سر رفته قصد آزمودن بخت خویش را دارد. در این میان افرادی هستند که قصد پنهان کردن مقصد خویش را ندارند و صادقانه با مردم سخن می گویند و کارنامه شان هم قابل قبول است و آقای ظفر پور هم یکی از این افراد است . انشاء الله اگر قصد کاندید شدن را دارند آرزو (و صد البته تلاش) میکنیم تا جایگاهی را که استحقاقش را دارند بدست آورند و اگر هم خودشان نخواهند آرزو میکنیم در سنگر خدمت به نظام چون گذشته استوار و ثابت قدم باشند . نوشته ی بسیار دلنشینی بود و سوای نظر از دید مغرضانه ی برخی از دوستان مطالبش قابل تامل بود .

فرجي صوفيان یکشنبه , 31 می 2015 - 9:22

اينجانب نيز ضمن تاييد فرمايشات جناب سپهري ، از كاندداتوري جناب آقاي ظفر پور كه فردي معتقد و متعهد به نظام جمهوري اسلامي، فردي متخصص، توانمند و شايسته مي باشند حمايت نموده و معتقد هستم كه رشد و شكوفايي و توسعه اقتصادي ، فرهنگي و اجتماعي و رفاه عمومي منطقه و همچنين توسعه طرحهاي زير بنايي با انتخاب اصلحي چون ايشان تحقق خواهد يافت. انشالله

منتقد سه‌شنبه , 2 ژوئن 2015 - 9:35

جناب آقاي ظفرپور ضمن عرض تبريك به مناسبت ولادت باسعادت سه اختر تابناك شعبان المبارك و تشكر از مقاله پرمعني كه چاپ گرديده است اميدوارم در صورت تمايل به كانديدي مجلس شوراي اسلامي موفق و مويد باشيد برايتان آرزوي خير و بركت و شادكامي دارم

همشهری یکشنبه , 14 ژوئن 2015 - 19:19

به نظر بنده در انتخاب آینده باید مدیر سابق بنیاد مسکن شهرستان را تشویق کنیم تا به عرصه رقابت وارد شوند چون تنها کسی که از مشکلات شهرها و تک تک روستاهای شهرستان از نزدیک آگاهی دارند شخص ایشان هستند و در این مدت هم در شهرستان حضور داشتند ،مثل کسایی نبودند که هر 4 سال یکبار در شهرستان جهت کاندیداتوری آفتابی می شوند؛ امیدوار مهندس عزیزمان که تازگی به دکترا هم قبول شدند امسال برای انتخابات حضور یابندو مشکلات شهرستانمان را یکی یکی حل نمایند.

مهران سه‌شنبه , 16 ژوئن 2015 - 0:21

جناب آقای همشهری
گندکاریهای مهندس شما درمنطقه هنوز ازیادها وخاطرها پاک نشده لطفا به ایشان بگید بی خیال انتخابات باشه.

دلسوز شهرستان سه‌شنبه , 16 ژوئن 2015 - 19:53

جناب آقای مهران
اتفاقا مهندس زحمات فراوانی در منطقه کشیده اند این بی انصافی است که زحمات ایشان را در دوران مدیریتش نادیده بگیریم بنده هم با نظر جناب آقای همشهری کاملا موافقم چون مهندس انسانی شایسته، وارسته، مؤمن، انقلابی، «اهل استقامت و عزم و ایستادگی هستند و تواناییهای خود را در زمان خود در منطقه نشان دادند، امیدوارم که ایشان در انتخابات آینده حضور یابند و موفق هم شوند.

ناشناس سه‌شنبه , 16 ژوئن 2015 - 20:20

جناب آقای مهران خان
مهندس از محبوبیت زیادی در منطقه برخوردار هستند و زحمات ایشان در دوران مدیریتشان ستودنی و قابل تقدیر می باشد. می باشد

شهروند تسوجی یکشنبه , 21 ژوئن 2015 - 20:54

مهندس جان، تا جان و دل از شما حمایت خواهیم کرد امثال مهران ها هستند که وضعیت شهرستان را به گند کشیده اند مگر آقای ظفرپور در دوره قبلی چقدر رای آوردند مشخص است که مردم شهرستان آگاه به مسایل سیاسی و کاملا هوشیار هستند.

شند آبادی دوشنبه , 22 ژوئن 2015 - 0:37

مهندس جان دوست داریم به این چرت و پرپ ها هم گوش نده ما پشتتتیم زحمات شما رو هم در زمانی که در شبستر بودین از یادمون نرفته الانم که تو تبریز هستین بازم به فکر منطقه و شهروندان شهرستان شبستر هستید.

صوفیانیلار دوشنبه , 22 ژوئن 2015 - 18:42

با سلام و تشکر از مدیریت سایت
این منفی و مثبتهایی که زده شده به نظر بنده عادی نبوده و تنها از طرف یک شخص می باشد چون با کلیک بر روی منفی یا مثبت چند عدد به آنها اضافه میشود لطفا این مورد را بررسی بفرمایید.
در ضمن نباید زحمات مهندس عزیزمان را که در عرصه های مختلف در شهرستان فعالیت داشته و برای مردم شهرستان خدمات مفید و قابل توجهی ارائه داده اند نادیده بگیریم و چنین توهینهایی را از طریق رسانه ها منتشر نماییم واقعا جای تاسف است که زحمات یک مسئول را بعد از رفتن از شهرستان این چنین بی ارزش جلوه دهیم.
ما امیدوار یم مهندس عزیزمان در انتخابات آینده حضور یافته و موفق شوند و باعث پیشرفت و سربلندی شهرستانمان گردند.