کد خبر : 37545
تاریخ انتشار : دوشنبه 20 آوریل 2015 - 20:49

چاه هایی که خون دریاچه ارومیه را می مکند/ آمارها هم کم آوردند

چاه هایی که خون دریاچه ارومیه را می مکند/ آمارها هم کم آوردند

«خشکی» غول هفت سری را می ماند که از شش جهت، نگین فیروزه ای آذربایجان، دریاچه ارومیه را مورد تهدید قرار داده است. در این میان از زوایای مختلفی به موضوع عوامل خشکی آن نگریسته می شود.

n00013458-bبه گزارش شبسترنیوز، «خشکی» غول هفت سری را می ماند که از شش جهت، نگین فیروزه ای آذربایجان، دریاچه ارومیه را مورد تهدید قرار داده است. در این میان از زوایای مختلفی به موضوع عوامل خشکی آن نگریسته می شود.

برخی کاهش نزولات جوی، برخی احداث میانگذر دریاچه ارومیه، برخی احداث سد ها و و برخی توسعه کشاورزی را مهمترین عوامل خشکی آن اعلام کرده اند.

اما در این بین حفر چاه های متعدد در حوضه آبریز دریاچه یکی از عوامل مهمی است که کمتر به آن پرداخته شده است. چاه هایی که گفته می شود اغلب آنها در طی یک دهه گذشته و با تشدید خشکی در اراضی کشاورزی و نیز توسعه کشاورزی حفر شده اند. چاههایی که چون زالو خون نگین فیروزه ای آذربایجان را می مکند و به بهای برداشت بیشتر محصولات باغی، راه رسیدن مایع حیات به پیکر تفتیده دریاچه را بستند.

با این حال هنوز هم آمار دقیقی از وضعیت این چاه ها در دست نیست . برای اینکه هر مقام و مسئولی در هر موقعیتی آمار متناقض و متعددی را ارائه می دهند که جز سردرگمی حاصلی ندارند.

به عنوان مثال خلیل ساعی مدیر بحران استان تعداد این چاه های غیر مجاز در سال ۹۳ در حوضه دریاچه ارومیه را بالغ بر ۱۶ هزار حلقه و در سطح استان آذربایجان شرقی بالغ بر ۲۳ هزار حلقه اعلام می کند .

از سوی دیگر در مورد تعداد چاه های مسدود شده در سال ۹۳ هم شاهد ارائه آمار متفاوت از سوی مسئولان هستیم. در حالی که نماینده ستاد احیای دریاچه ارومیه ۷۸۷ حلقه چاه از مجموع ۲۳ هزار حلقه چاه غیرمجاز استان مسدود شده، مدیر امور آب منطقه ای مراغه تعداد مسدودی های استان را ۱۹۱ حلقه اعلام می کند!

به هر حال با توجه به اینکه ستاد احیای دریاچه ارومیه با جدیت وارد حوزه احیای این دریاچه شده حداقل اطلاعات و آمار به روز تر، دقیق تر و مستندتری ارائه نمایند.

 ****

نماینده ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان شرقی با بیان اینکه ۱۶ هزار و ۱۱۰ حلقه چاه غیرمجاز در حوزه دریاچه وجود دارد، گفت: آبخوان‌های حوزه دریاچه با پیکره دریاچه ارومیه ارتباطی ندارد.

خلیل ساعی با بیان اینکه در ۱۱ شهرستان حوزه دریاچه ارومیه در استان آذربایجان شرقی، ۲۱ هزار و ۷۱ حلقه چاه مجاز و ۱۶ هزار و ۱۱۰ حلقه چاه غیرمجاز وجود دارد، اظهار داشت: البته بر اساس ارزیابی‌های ستاد احیا دریاچه ارومیه به جز در دو منطقه تسوج و سلماس در دیگر مناطق آبخوان‌های حوزه دریاچه با پیکره دریاچه ارومیه ارتباطی ندارد.

وی افزود: البته با توجه به اینکه برخی از کارشناسان کشور معتقد هستند که این آبخوان ها بر سطح دریاچه تاثیر گذار است، گروهی مسئله تاثیر آبخوان‌ها بر سطح دریاچه را پیگیری می‌کنند.

 

 

237668c37e59e707b8d28d22897a266c

 

۷۸۷ حلقه مسدود شده از مجموع ۲۳ هزار چاه غیرمجاز!

مدیر بحران آذربایجان‌شرقی در خصوص چاه‌های غیرمجاز نیز با بیان اینکه انسداد چاه‌های غیرمجاز کار بزرگی است و نیازمند همکاری تنگاتنگ قوه قضائیه و نیروی انتظامی است، گفت: در کل استان ۲۲ هزار و ۶۷۲ حلقه چاه غیرمجاز وجود دارد که از این تعداد یک هزار و ۴۰۰ حلقه شناسایی و صاحبان چاه‌ها به سازمان قضایی معرفی شده است و همچنین ۷۸۷ حلقه مسدود شده و برای ۶۹۶ حلقه نیز حکم انسداد صادر شده است.

وی خاطرنشان کرد: با تحقق انسداد چاه‌های غیرمجاز ۴٫۸ میلیون متر مکعب آب صرفه جویی می‌شود.

 

اولتیماتوم دادستان مراغه:

دادستان عمومی و انقلاب مراغه گفت: تکلیف ۳۰۰ حلقه چاه غیرمجاز این شهرستان که پرونده محکومیت آنها صادر شده از سوی نهاد قضایی و اداره امور آب تعیین می شود.

علی دلداری افزود: این چاه ها از سال ۸۵ به بعد حفر شده و برای تمام آن ها پرونده تشکیل و برای صاحبان آن ها نیز محکومیت قضایی صادر شده است.

وی اظهار کرد: هم اکنون دادستانی و اداره امور آب مصمم به تجمیع برخی از چاه ها و بستن آن ها در اسرع وقت است تا از برداشت غیر اصولی از سفره های زیر زمینی آب در این شهرستان جلوگیری شود.

دلداری یادآوری کرد: مسوولیت رسیدگی به تخلفاتی مانند حفر چاه های غیر مجاز و برداشت های غیر اصولی آب از بالادست انهار و ارایه راهکار به مدیریت جهاد کشاورزی برای جلوگیری از توسعه باغ ها به شعبه اول دادیاری دادستانی واگذار شده است.

وی گفت: برخورد با هرگونه شق نهر جدید، تاکید بر اقدام سریع آب منطقه ای از برداشت های غیرمجاز آب و اقدام جدی جهاد کشاورزی برای جلوگیری از توسعه باغ ها از دیگر برنامه های مورد نظر در این ارتباط است.

139307230842588043845923

مدیر امور آب منطقه ای مراغه: ۴۱ حلقه چاه غیرمجاز در مراغه مسدود شد

مدیر امور آب منطقه ای مراغه نیز با اشاره به اینکه در سال گذشته در آذربایجان شرقی از ۱۹۱ حلقه چاه بسته شده، ۴۱ مورد آن در مراغه بوده است، افزود: این امر نشان از عزم جدی مسوولان این شهرستان در این زمینه بوده و اقدام جدی تر در این ارتباط نیازمند همکاری و تلاش مسوولان استان و سایر شهرستان هاست.

عبدالله فرمانی اظهار کرد: هم اکنون ۳۰۰ حکم بستن چاه های غیر مجاز در این شهرستان با همکاری نهادهای قضایی اخذ شده که با بسته شدن آن ها، سالانه از برداشت پنج میلیون متر مکعب آب از سفره های زیرزمینی جلوگیری می شود.

گزارش از : محمد امین خوش نیت

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.