کد خبر : 3593
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 11 مارس 2014 - 0:57

وقف همواره مختص انسانهای ثروتمند نیست

وقف همواره مختص انسانهای ثروتمند  نیست

به گزارش پایگاه خبری شبسترنیوز مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی  دراولین حضور خود در برنامه های استان آذربایجان شرقی در همایش شبستر در قلمرو تاریخ و فرهنگ ایران اسلامی  گفت: افتخار میکنم که اولین حضورم  در شهرستان های استان  از زادگاه خودم شروع  شد و ان شاء الله برای سایر شهرستان ها نیز وقت

به گزارش پایگاه خبری شبسترنیوز مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی  دراولین حضور خود در برنامه های استان آذربایجان شرقی در همایش شبستر در قلمرو تاریخ و فرهنگ ایران اسلامی  گفت: افتخار میکنم که اولین حضورم  در شهرستان های استان  از زادگاه خودم شروع  شد و ان شاء الله برای سایر شهرستان ها نیز وقت کافی خواهیم گذاشت و به خدمتشان خواهم رسید .
وی ادامه داد :سنت حسنه‌ی وقف باید منطبق بر نیازهای روز جامعه باشد و بر تبیین و ترویج فرهنگ وقف در جامعه اهتمام بیشتری صورت گیرد.

صفی پور،‌ در بخش دیگر سخنان خود گفت: وقف  حبس مال است، به این معنی که نقل و انتقال و تصرف بر مال حبس می‌شود و منافع آن به امور خیر اختصاص می‌یابد و وقف قابل واگذاری نیست مگر اینکه تبدیل به احسن شود.

وی با اشاره به اینکه  وقف یکی از عوامل مهم شیوه توزیع ثروت می باشد افزود: ترویج و نشر فرهنگ وقف به عنوان یکی از پسندیده‌ترین سنت‌های اسلامی رسالتی عظیم است و توجه ویژه‌ی سایر فرهنگ‌ها و ملل و همچنین تجزیه و تحلیل پیامدهای این سنت توسط آنان، دلیلی بر این مدعاست.

صفی‌پور گفت: وقف به عنوان یک سیستمی پویا و نیرومند و در کنار آثار مختلف، شرایط توزیع ثروت در جامعه را فراهم می کند و بر این اساس منطبق شدن این سنت حسنه بر نیازهای روز جامعه می‌تواند موجب پاسخگویی به بسیاری از نیازها و مرتفع کننده‌ی بخشی از مشکلات جامعه باشد.

وی تاکید کرد: با توجه به اهمیت مقوله‌ی وقف، واقف باید به جنبه‌های انسانی این مقوله نیز توجه داشته باشد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همچنین با اشاره به پیشینه و تاریخ وقف و اسناد آن در کشور گفت: پژوهشگران برای ارائه‌ی آثاری ماندگار در این حوزه باید درهمه  پژوهش‌های تاریخی و اجتماعی به جهت  آشنایی کم و نپرداختن به این اسناد در مراکز علمی  خیلی از پژوهش های ما مبتنی براسناد نیست  و باید به سندیت آن بیش از پش توجه شود.

وی گفت: سنت حسنه‌ وقف همواره مختص انسانهای ثروتمند  نیست بلکه در هر زمینه می‌توان از این حرکت پسندیده بهره برد چرا که وقف انواع مختلف و متنوع دارد و  با وقف کتاب نیز میشود در وقف مشارکت نمود.

وی توصیه کرد:کسانی که تاریخ فرهنگ  . گذشته شهرستان شبستر را بررسی می نمایند  به اسناد توجه نمایند.

 خاطرنشان می شود  همایش شبستر در قلمرو تاریخ و فرهنگ ایران اسلامی با محوریت وقف هجدهم و نوزدهم اسفندماه جاری توسط دانشگاه پیام نور مرکز شبستر و با مشارکت و همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌ شرقی  و  اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان شبستر برگزار گردید.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۱
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

نجاتی سه‌شنبه , 11 مارس 2014 - 22:17

سلام وخسته نباشید لطفا از اختتامیه همایش هم مطالبی درسایت قراردهید