کد خبر : 34570
تاریخ انتشار : چهارشنبه 8 آوریل 2015 - 15:33

اقدام مدبرانه اداره راه و ترابری/صافکاری یک باغ به جای تعریض جاده! + تصاویر

اقدام مدبرانه اداره راه و ترابری/صافکاری یک باغ به جای تعریض جاده! + تصاویر

در حالی که طبیعت با تحولی نو، شکوفه های بهاری بر تن کرده و درختان وباغاتش، نوید بخش سالی پر محصول را می دهد یک دستگاه بیل مکانیکی با ورود به یکی از باغات بخش تسوج، دهها اصله درخت میوه را از هستی ساقط کرده و مالک این باغ را متحمل خسارات سنگینی کرد!

20150407_121552به گزارش شبسترنیوز ازشهر تسوج روز سه شنبه 18 فروردین ماه، در بی خبری یکی از باغداران تسوج، بیل مکانیکی اداره راه و ترابری، در یک اقدام سوال برانگیز وارد ملک او شده و در نهایت ناشکری و بی رحمی، در فصلی که همگان به شکرانه بهار و شکوفه زدن درختان، تلاشی مضاعف را پیشه کرده اند، دهها اصله درخت را از ریشه قطع کرد.

این گزارش حاکی است:  یک دستگاه بیل مکانیکی متعلق به اداره راه و ترابری شهرستان شبستر در یک اقدام تعجب انگیز و بی رحمانه، با ورود به حریم یکی از باغات کنار جاده روستای قلعه مراغوش از توابع بخش تسوج در آذربایجان شرقی،  ده ها اصله از درختان گردو و انواع میوه این باغ را از ریشه کنده و با خاک یکسان کرد.

مشاهدات عینی خبرنگار ما نشان می دهد که در این اقدام نابجا، 21  اصله درخت گردو که دارای عمری حدود 20 سال بودند و نیز دهها درخت سیب و آلبالو به طور کامل قطع شده و از بین رفته اند.

مالک باغ با ابراز ناراحتی شدید از اتفاق پیش آمده با بیان این نکته که تاکنون هیچ تذکر و اخطاری از اداره راه و ترابری در مورد حریم نامشخص روستای قلعه مراغوش به وی نشده بود با ابراز شکایت از این کار انجام شده خواستار رسیدگی هر چه سریعتر مراجع قضایی به این موضوع شد.

بعد از طرح شکایت توسط مالک باغ به مراجع قضایی شهر تسوج, کارشناسان قضایی این بخش موضوع را در دستور کار خود قرار دادند.

احمد خانی عضو شورای حل اختلاف دادگاه شهر تسوج در گفتگو با خبرنگار ما گفت: این حادثه برای اولین بار است که در بخش تسوج رخ داده به طوری که هیچ اعلام قبلی و تذکری از طرف مسئولین راه و ترابری در این خصوص به مالک صورت نگرفته که در نوع خود قابل تآمل هست .

وی با ابراز تاسف از قطع درختان گردو و میوه گفت: شاید اداره راه و ترابری شهرستان شبستر دارای حکم قضایی محکم تری بوده اند که این چنین و در فصل بهار و آغاز رویش درختان، بدون هیچ اعلام قبلی درختان را از ریشه کنده اند!

وی با اشاره به قانون حریم احداث باغ ها در کنار جاده ها گفت: قانون با همه یکسان برخورد می کند و رافت اسلامی در قوه قضائیه یکی از اصول مهم هست به طوری که وقتی شخصی را به خاطر جرمی مجازات می کنند در پی جلسات مختلف در دادگاه تمامی موارد و جرم به شخص مجرم بازگو می شود و دفاعیات وی توسط دادگاه شنیده شده و مورد بررسی قرار می گیرد اما بااین حال واقعا تعجب برانگیز است که در این مورد چنین تذکرات و دفاعیه هایی صورت نگرفته باشد!

مهندس شریف کارشناس کشاورزی منطقه تسوج نیز با اشاره به قطع تعداد 21 اصله درخت گردو و بیش از 30 اصله نهال میوه،  این حادثه را در نوع خود بی سابقه خواند و افزود : در طول سالهای گذشته برای مثال برای تخریب تعدادی از ویلاهای غیر مجاز در کنار جاده صوفیان – مرند چندین بار اخطارهایی به صاحبان این املاک داده شد و مراجع قانونی نیز اتمام حجت کردند و سپس اعمال قانون شد ولی امروز ما شاهد تخریب یک باغ در سکوت و بدون اطلاع صاحب باغ هستیم.

در حالی که اداره راه و ترابری همواره به دلیل تنگناهای مالی و نبود وقت و فرصت و ماشین آلات کافی از اجرای طرح تعریض محور شبستر – تسوج عاجز مانده و این جاده قدیمی هر هفته شاهد تلفات مرگبار رانندگی است به کار گیری ماشین آلات راه و ترابری برای قطع درختان و نابودی فضای سبز و ایجاد نارضایتی در بین باغداران و شهروندان منطقه جای تردید و سوال بسیار است. ظاهرا ماشین آلات این اداره آدرس محل کار خود در حاشیه جاده را با یکی از باغات اهالی اشتباه گرفته اند!

با این حال این سوال همچنان باقی است که چرا این اقدام تخریبی حتی در صورت داشتن محمل قانونی، در فصلی دیگر و بعد از برداشت محصول صورت نگرفته است؟ چرا به خاطر بی تدبیری و خود محوری برخی، اکنون شاهد نابودی محصولات ارزشمند باغی و دل نگرانی کشاورزان و دلسردی باغداران منطقه شده است؟

نگارنده: ابراهیم ایلخانی

تصاویر/قطع درختان در تسوج

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 14 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۱۴
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

عدالت پنج‌شنبه , 9 آوریل 2015 - 9:04

سلام
باید به راه و ترابری آفرین گفت که کار هایی که باعث آسایش مردم است مونده به کارهای متفرقه می پردازند
من بعنوان یک شهروند تسوجی به این عمل نادرست اعتراض دارم

هم اولكه پنج‌شنبه , 9 آوریل 2015 - 10:54

سلام دست مسئولين اداره راه و شهرسازي درد نكند بهتر است در تمام راههاي روستايي و اصلي اينكار صورت گيرد تا تجاوز به راه و حريم ان ريشه كن شود

ناشناس پنج‌شنبه , 9 آوریل 2015 - 12:01

بااعتراض شما کری درست نمیشه

جاده تسوج - سلماس پنج‌شنبه , 9 آوریل 2015 - 13:02

سلام آقای راه و ترابری
من جاده تسوج – سلماس هستم!!
میخواستم بگویم به شما که تو رو خدا به حال من یکمی برسید و به عمو زاده های من یعنی راه های روستایی فعلا کمک نکنید!!! بیچاره انسان های زیادی در روی من جان خودشان را از دست داده اند و من در ان دنیا چگونه جواب گو خواهم بود؟؟؟

مطلع جمعه , 10 آوریل 2015 - 7:39

ايكاش مسئول حقوقي راه و شهرسازي استان از دست شبستر نيوز و منبع نشر دهنده خبر به جرم نشر اكاذيب شكايت دهد تا از اين به بعد قبل از انتشار هر خبري بعدازتائيد صحت و سقم نسبت به باز نشر خبر اقدام فرمائيد
ايكاش ارشاد اسلامي به برخي از خبرنگار نماها كلاس آموزشي داير كند و تفهم كند كه حريم جاده شبستر- سلماس چقدر است
يك بيسواد هم ساليان سال است كه ميداند در حريم 120 متري حريم راه ساخت و ساز قدغن است هر كسي هم ساخته قبلا” به راه و شهرسازي تعهد كتبي داده كه در زمان عمليات بازگشايي اين اجازه مجاز به تخريب ميباشد
اين در حاليست كه با عكس هاي انتشار يافته مشاهده ميشود كه تجاوز به حريم جاده در چندمتري حريم صورت گرزفته است
بهتر بود قبل از تشويش اذهان عمومي از راه و شهرسازي استعلام ميكرديد

شبسترنیوز جمعه , 10 آوریل 2015 - 12:17

سلام دوست عزیز زیادی تند میرین ها؟؟؟ هر چیزی قانون داره و سایت شبسترنیوز رسمی می باشد و هرکسی نمیتونه شکایت کنه و دوما جوابیه واسه چیست؟؟؟‌

تسوج جمعه , 10 آوریل 2015 - 14:34

استاد قانوندان آیا اداره راه امسال فهمیده که به راهش تجاوز شده؟؟؟ درختی که 20 ساله کنار جاده است چرا وقتی کاشته میشد اداره راهی نبود که بهش اعتراض کنه؟ چرا یکبار برای همیشه این قضیه حریم راه تبیین نمیشه؟ به هر حال چه حریم راه چه … این زمینها مال مردم هست و صاحبانش حق کشت و زرع بر روی انها را دارند اداره راه یه زمانی حریم 10-20 متری قرار داده و جاده زده و اون مردم هم اومدن باغ ساختن بعد اداره راه گفته حریم شد 70 متر برید عقب و الان میگه حریم 120متره خب اومدیم فردا اداره راه گفت حریم 4326346 متره اونوقت باید همه زمینها و خونه های مردم رو خراب کنه؟؟؟

باغدار جمعه , 10 آوریل 2015 - 16:55

سلام مهندس مطلع
اگر شما هم بچه داشتی و هر روز شاهد بزرگ شدن این ثمره زندگی است بودی بزرگ شدن این درختان را که ثمره زندگی یک باغدار هست رو مسخره نمیکردی*
چو عضوی به درد آورد روزگار **** دگر عضو ها را نماند قرار

قطع این درختان بی زبان که بیش از دو دهه عمر دارند باعث ناراحتی تمامی باغداران شهر تسوج شده است.

من کامپیوتر بلد نیستم و این نظر رو نوه ام عزیزم نوشت که از اون هم متشکر ام.

میر کاظم باغدار تسوجی

بهلول جمعه , 10 آوریل 2015 - 9:34

آقای ایلخانی برای کمک به ایشان بهترین راه فرستادنشان به پیش حلال تمام مشکلات ایران وجهان یعنی علیلوست واگر به ایشان مراجعه کنند شاید قطه زمینی را در کنار آبی که از گرجستان به ارتفاعات تسوج کشیدن بدهند ازما گفتن.

در جواب بهلول جمعه , 10 آوریل 2015 - 14:17

این سایت یعنی شبستر نیوز متعلق به آقای ایلخانی نیست . سایت ایشان گلشن راز است نه شبستر نیوز با آدرس زیر
http://golshanraz.ir/

ali شنبه , 11 آوریل 2015 - 0:18

ضمن محکوم کردن قلع وقمع درختان در این فصل ، سئوالی دارم و اون این است که علیلو در دسترش شبستر نیوز هست به این شکل اوم جون جونی پس چرا پاسخ اتوبوس و دفتر بیت المال و آب گرجستان و وعده های بومی گرایی مدیران و ورزش و اون خانم گفته بودن درخصوصمجمع بانوان و الی ماشا… را ازشون نمیپرسین و میگین یا تلفنی بود نشد بپرسیم یا دردسترس نیستن . پس چطور درشبستر وتسوج خبرحضور نمایشی ایشون را میذارید ولی انگار نه انگار که مردم درموردعملکرد و قولها و استفاده غیر قانونی از دفتر و درس خوندن اونم بعد از نمایندگی اواخر هفته درز جلفا و … ومدرک دانشجوی فوق لیسانس اما معادل دکترا در خیال یشان اصلا مصاحبه نمیکنیییییییید؟؟

شبسترنیوز شنبه , 11 آوریل 2015 - 0:23

با سلام وتشکر از حضورتون به اطلاعتون می رسونم این اخبار رو خبرنگاران محترم شبسترنیوز میفرستن و فعلا آقای علیلو وقت برای مصاحبه حضوری ندادن که جواب این سوالات رو بدن چون نظرات زیاده باید حضوری مصاحبه بشه و فعلا افتخار نمیدن به صورت حضوری در خصوص مشکلات شهرستان با تنها سایت رسمی شهرستان که از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان پایگاه اطلاع رسانی مجوز گرفته مصاحبه نمایند.

یکی از دوستان علیلو شنبه , 11 آوریل 2015 - 0:37

با ید نکته ای را بجمع دوستان برسونم. من سالهاستایشان را میشناسم .ایشان بسیار علاقمند ستایش وتحسینند وذاتا از انتقاد بیزارند ومنتقد را اصلا قبول ندارن و درظاهر خودش را حرفشنو نشون میده ولی هرکس حتی محترمانه هم بهش بگه بالا چشت ابروست کلا میرزه به هم. با این شرایط باید منتظر اون بهرام جان نثارش شد تا شاید روزی شانسی ایشان را اونم اتفاقی در یک جلسه دفتر ببینه و اگه اوتانماسا از ش بپرسه مردم شبهات دفتر و بیت المال و…را از کی بپرسن ومطمئن باشید از شبستر نیوز که بعنوان یک رسانه بی طرف نظرات وشبهات مردم را میذاره خوشش نمیاد وعاشق اون خبرنگار پولیه که دوربینش را هم از اینور اونور میگیره و فقط نظرات مثبت درباره علیلو را میذاره است البته اولا ایشون را… پرست میدانست ولی بعداز عقلمند و اخراج آن خبرنگار مشهور!! از فرمانداری بیشتر هم کاسه و هم سر همشدن تا آخرش چی بشه خدا عالمه.