کد خبر : 32259
تاریخ انتشار : شنبه 28 مارس 2015 - 11:39

خلیفه‌اول در پایان عمرخود، ازچه پشیمان بود؟

خلیفه‌اول در پایان عمرخود، ازچه پشیمان بود؟

ندامت جناب خلیفه اول باعث شگفتی بسیاری از طرفداران ایشان می باشد و اولین واکنش اینست که آیا واقعا ایشان چنین گفته است؟ از چند جهت نکاتی مطرح است؟ علت پشیمانی چه می تواند باشد؟

سرویس فرهنگ جهان نیوز-حجت الاسلام حامد کاشانی:   شبستر نیوز به مناسبت شهادت حضرت فاطمه سلام الله علیها در این مطلب، سوالی را پیرامون شهادت مظلومانه حضرت زهرا (س) مطرح می نماید و آن سوال این است که جناب خلیفه اول در لحظات پایانی عمر خود ، از چه پشیمان بود؟

پاسخ اجمالی: ما انسان ها معمولا از رفتارهای خود دفاع می کنیم. چه بسا ساعت ها مجادله می کنیم که در فلان مورد حق با من بود ، یا من درست رفتار کردم و درست سخن گفتم. کمتر دیده شده که شخص از روی تواضع و انصاف بلافاصله به رفتار زشت خود اعتراف یا عذر خواهی کند. اما در لحظات پایانی عمر ، آن موقع که به قول معروف جان آدم به گلویش می رسد چشم آدمی باز می شود و می بیند که وای چه کرده است!

تمام عمر ، در لحظه ای از مقابل چشم می گذرد. راه گریزی هم نیست. به زودی باید جواب دهم. اینجاست که اگر فرعون هم که باشی ، اما یقین به غرق شدن پیدا کنی فریاد می زنی: به خدای موسی ایمان آوردم. اما پاسخ اینست که: الآن؟

شاید جناب خلیفه اول هم دچار چنین حالی شده بود، که با تاسف شدید در لحظات پایانی گفت: ای کاش دربِ خانه ی فاطمه را نگشوده بودیم ، حتی اگر برای جنگ با ما بسته شده بود.

به نظر می رسد ، هجوم به خانه ی وحی ، عذاب وجدان سنگینی در این لحظات برای جناب ایشان به ارمغان آورده بود. هجوم به خانه ای که رسول خدا صلی الله علیه و آله جز با اذن به آن وارد نمی شد.

پاسخ تکمیلی: ندامت جناب خلیفه اول باعث شگفتی بسیاری از طرفداران ایشان می گردد. اولین واکنش اینست که آیا واقعا ایشان چنین گفته است؟ از چند جهت نکاتی مطرح است؟

منابع این ماجرا در کتب عامه:
باید گفت منابع زیادی این ماجرا را نقل کرده اند. از جمله:

الف) ابن زنجویه متوفای ۲۵۱ ه ق در کتاب الاموال ج ۱ ص ۳۰۴ ؛ او که حمید بن مخلد بن قتیبۀ ازدی است و ذهبی او را امام حافظ کبیر و استاد نسائی و بخاری و مسلم و ابو داوود معرفی کرده. (سیر اعلام النبلاء . مدخل حمید بن زنجویۀ) و ابو حاتم می گوید: ابن زنجویه کسی است که سنت را در اطراف نیشابور آشکار کرد.

از پشیمانی خلیفه چنین روایت می کند:
فوددت انی لم الف کشفت بیت فاطمۀ عن شیئ و ان کانوا قد اغلقوا علیّ الحرب.

ب) احمد بن یحیی بلاذری متوفای۲۷۹ ه ق در کتاب انساب الاشرف ج ۱ ص ۲۵۱؛
او که ذهبی ، علامه ی ادیبش می خواند در کتابش از قول خلیفه می نویسد:
وددت انی لم افتش منزل فاطمۀ و لو نصب علیّ الحرب.

ج) طبری متوفای ۳۱۰ ه ق در تاریخ خود ج ۲ ص ۳۵۳ ؛
او که به گفته یذهبی ، امام ، عالم عصر و صاحب تصانیف بدیعه است و از بزرگترین مجتهدان عامه می باشد؛ عبارت خلیفه را اینگونه نقل کرده:
فوددت انی لم اکشف بیت فاطمۀ عن شیئ و ان کانوا قد غلقوه علی الحرب.
و طرق و منابع متعدد دیگر که عادتا اطمینان از صدور روایت را به همراه می آورد.

جالب است عالم برجسته ی عامه ، که بسیار هم مورد علاقه ی ابن تیمیه است ، یعنی ضیاء مقدسی متوفای، که امام و حافظ و قدوه و محقق و حجت و بقیۀ السلف می گویندش. این روایت را حسن می داند!! (یعنی واجب العمل)

راهکار! برای فرار از محتوای شگفت این خبر ، سعی شد ، آن را تضعیف کنند و جالب اینکه علوان بن داود برای نقل این روایت ، مجازات کرده و گفتند چون روایاتش این چنین منکر است ، به درد ما نمی خورد!!
اصلا خوب کردیم!!
ابن تیمیه می گوید اگر خلیفه گفته اصلا خوب کرده ! می خواسته منزل را بگردد و ببیند از اموال مردم چیزی آن جا نباشد!!!

منابع ماجرا در کتب شیعه
این اعتراف جناب خلیفه که مورد توجه بزرگان قدمای شیعه هم واقع شده ، به ما می فهماند که هر دو مکتب ، این ماجرا را نقل کرده اند. از جمله:
الف) شیخ المحدثین صدوق متوفای ۳۸۱ه ق در الخصال ص ۱۷۲
ب) شریف مرتضی متوفای ۳۸۱ ه ق در الشافی ج۴ ص ۱۳۸
ج) جناب ابوالصلاح حلبی متوفای ۴۴۷ ه ق در تقریب المعارف ص ۳۶۶
د) علامه حلی متوفای ۷۲۶ ه ق در چند کتاب خود از جمله نهج الحق ص ۲۶۵ و منهاج الکرامۀ ص ۱۸۰
سایر منابع مثل تاریخ یعقوبی ، مروج الزهب مسعودی ، تاریخ دمشق

 

منبع:فرهنگ‌نیوز

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.