کد خبر : 3110
تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 27 فوریه 2014 - 11:55

دریاچه ارومیه ثابت خواهد کرد چند مرده حلاجیم!

دریاچه ارومیه ثابت خواهد کرد چند مرده حلاجیم!

باید از بسیج عمومی برای نجات دریاچه شکل دهیم. رییس‌جمهور به مردم آذربایجان قول داده بود که اولین مصوبه دولت مربوط به احیای دریاچه ارومیه باشد؛ وی همچنین گفته بود که برای من هزینه مهم نیست و فقط نجات دریاچه مهم است. اکنون باید از هر ظرفیتی برای نجات دریاچه استفاده کنیم چراکه اگر دریاچه

باید از بسیج عمومی برای نجات دریاچه شکل دهیم. رییس‌جمهور به مردم آذربایجان قول داده بود که اولین مصوبه دولت مربوط به احیای دریاچه ارومیه باشد؛ وی همچنین گفته بود که برای من هزینه مهم نیست و فقط نجات دریاچه مهم است. اکنون باید از هر ظرفیتی برای نجات دریاچه استفاده کنیم چراکه اگر دریاچه را نجات ندهیم،‌ پنج میلیون نفر مهاجرت می‌کنند.

شاید عجیب باشد که بگوییم دریاچه شور و فاقد موجود زنده (سوای آرتمیا که نمی‌دانیم با شرایط فعلی دریاچه هنوز اثری از آن یافت می‌شود یا خیر) واقع در شمال غرب کشورمان بهترین معیار برای مدیریت آینده آب در کشورمان است اما بپذیریم که این گونه است.

به گزارش «تابناک»، پس از آنکه دولت مردان در نخستین جلسه هیات دولت یازدهم به پیشنهاد رئیس جمهور معضل خشکسالی دریاچه ارومیه را مورد بحث و بررسی قرار دادند، بارقه‌های امید درباره بهبود مدیریت آب در کشورمان قوت گرفت اما مدتی به طول انجامید تا کارگروه نجات دریاچه ارومیه که وزارت نیرو به نوعی سکان دار هدایت آن است، به سر و سامان فعلی برسد.

پس از آنکه نمایندگانی از وزارت خانه ها و دستگاه های مرتبط گرد هم آمده و منویات هیات دولت در این باره را مورد بحث و بررسی قرار دادند، تازه وقت آن رسید که زمام امور به کسی سپرده شود که نام آشناست؛ دکتر عیسی کلانتری، وزیر اسبق کشاورزی که پیشتر در گفت‌وگوی تفصیلی با «تابناک»، به تفصیل درباره مشکلی که دامن گیر نگین آبی آذربایجان شده سخن گفته و کلید معمای خشک شدن این پهنه آبی را در زیر زمین دانسته بود؛ جایی که 22 هزار چاه غیر مجاز پیرامون دریاچه، منابع آبی را هورت کشیده و به آبیاری باغ و زمین کشاورزی اختصاص می‌دهند و در کنار آن هم در خشک شدن دریاچه نقش به سزایی دارند و هم در شورکردن زمین های حاصل خیز و نابودی مزارع و باغات خود!

حالا هنوز عمر حضور این مدیر در سمت «دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه» به چهل روز هم نرسیده اما از یکسو آن گونه که آمار و ارقام می‌گوید، تمامی بارش‌های زمستانی امسال هم نتوانسته اندکی به داد دریاچه رو به زوال برسد و به نظر می‌رسد که مولفه قدرتمند بارندگی را باید از فاکتورهای نجات دریاچه حذف کرد و از سوی دیگر به نظر می‌رسد که مشکل هنوز خوب شناسایی نشده است؛ چه بسا به این دلیل که بعد از چند سال از تداوم روند خشک شدن دریاچه ارومیه، تازه مدت کوتاهی است که کار علمی و عملی برای بررسی دلایل خشک شدن این پهنه گسترده آبی آغاز شده است!

دریاچه ارومیه ثابت خواهد کرد چند مرده حلاجیم!

این را می‌شود از سخنان اخیر دبیر ستاد احیای دریاچه دریافت که گفته دریاچه ارومیه از نظر زمین شناسی مرده است. به این دلیل مرده است که جایگزینی سدیم با منیزیم در آن رخ داده ولی اعتقاد وی و تیم همکار وی جیز دیگری است؛ ایشان معتقدند که دریاچه ارومیه بیمار است و گام نخست در درمان، تشخیص بیماری است. تشخیصی که می‌گویند زمان بر و نیازمند هزینه‌های سنگین است اما به گفته رییس جمهور و به خاطر اهمیت منطقه آذربایجان برای کشور، تامین هزینه های آن بلامانع خواهد بود.

کلانتری با تاکید بر اینکه باید از بسیج عمومی برای نجات دریاچه شکل دهیم، گفته: رییس‌جمهور به مردم آذربایجان قول داده بود که اولین مصوبه دولت مربوط به احیای دریاچه ارومیه باشد؛ وی همچنین گفته بود که برای من هزینه مهم نیست و فقط نجات دریاچه مهم است. اکنون باید از هر ظرفیتی که معقول به نظر می‌رسد، برای نجات دریاچه استفاده کنیم چراکه اگر دریاچه را نجات ندهیم،‌ پنج میلیون نفر مهاجرت می‌کنند.

وی در ادامه با تاکید بر بهره‌گیری از دانش دانشگاهیان، افزود: زیاده خواهی‌ها، باعث خشک شدن دریاچه ارومیه شد؛ پس نباید آن را به گردن طبیعت یا اقلیم انداخت. مشکل از خودمان است و ما مجبوریم به هر قیمتی دریاچه را نجات دهیم.

بدین ترتیب پای دانشگاه صنعتی شریف به عنوان محور علمی احیای دریاچه به میان می‌آید تا همه چیز برای نتیجه گیری مهیا به نظر برسد؛ از دولت مردانی که پای کار ایستاده و سعی دارند در سریع ترین زمان ممکن، به نتیجه برسند و حتی هزینه‌های سنگین احتمالی را متقبل شده‌اند، از تیمی که به این منظور تشکیل شده و در راس آن فردی قرار گرفته که سابقه وزارت، یعنی عالی ترین سطح مدیریت اجرایی در کشور (بعد از رئیس جمهور) را در کارنامه دارد، از جامعه علمی که کار خود را آغاز کرده‌ و وعده داده‌اند تا اردیبهشت 93 بیماری دریاچه را تشخیص می‌دهند تا مردمی که حالا دریاچه ارومیه برایشان دریایی شور نیست که می‌توان سالی چند بار برای غطه ور شدن روی آن به سراغش رفت بلکه نعمتی بوده که بادهای نمکی اخیر در بستر خشک آن، جای خالی‌اش را آشکار می‌کند.

اینجاست که دریاچه ارومیه در قامت یک سمبل و نماد بالا می‌رود؛ نماد مقابله با بحران کمبود آب. یعنی فراتر از ابعاد و اکوسیستم بی نظیرش، بیماری مدیریت آب در کشورمان را انعکاس می‌دهد و ورود همه جانبه مسئولان برای نجات آن، به نوعی اثبات این امر است که آیا خواهیم توانست مدیریت آب را سامان دهی کرده و خطر رو به تشدید بحران آب در سالهای آتی را مهار کنیم یا خیر؟

به عبارت بهتر می‌توان گفت اگر بتوانیم دریاچه ارومیه را نجات دهیم، می‌توانیم امید به حل ابعاد دیگر مدیریت ناصحیح آب در کشورمان داشته و به آینده امیدوار شویم و اگر خدای نکرده به این نتیجه برسیم که نمی‌توان دریاچه ارومیه را احیا کرد، می‌بایست بپذیریم که… ؛ بگذارید این فکر را نکرده و امیدوار بمانیم!

منبع:تابناک

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 14 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۱۴
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

ناشناس پنج‌شنبه , 27 فوریه 2014 - 14:11

لازم به اثبات نیست.ما عرضه نداریم مگر اینکه کارشناسان خارجی یه ایده خوب بدهند.ما فقط حرف زدن رو بلدیم.عزیر دل برادر ،عقل رو خدا به انسان عنایت فرموده که به قول شیخ محمود شبستری رحمه الله علیه توسط اون با گذاشتن معلومها کنار هم در مورد مجهول به نتیجه برسیم.ما چون خیلی از از این نعمت عقل درست استفاده نمیکنیم همیشه در پیش بینی ها عاجزیم و منتظر میشیم تا به بحرانی ترین حد برسیم و با چشم ظاهر همه چی رو مشاهده کنیم تا یه تصمیم بگیریم .چون چشم عقل ما بسته است واسه همین همیشه در عذابیم.الان با چشم عقل نگاه کنیم خیلی مسایل هست هم در کشور هم در منطقه خودمون که در 10 سال اینده به فاجعه هایی بدتر از دریاچه ارومیه تبدیل خواهند شد.ولی ما عاجزیم و نمی تونیم پیش بینی درست داشته باشیم.و فعلا به قول خودمون میگیم: هله آش بو کاسادا.من به نوبه خودم خجالت میکشم که بگم جایی زندگی میکنم که شیخ محمود شبستری در انجا زندگی کرده.کار دریاچه تمام شده است تقریبا، بقیه رو دریابیم.البته به کار بلدها میدان بدهند خیلی از کارها درست میشه اما متاسفانه کار بلدها بر عکس خام ها هیچ عطش قدرت و مقام ندارن و باید ازشون خواسته بشه که کمک کنن و شناشایی اونها هم کار خود کار بلدهاست.احساساتی نشوید به حرفهام فکر کنید.15 سال پیش وقتی به همشهری ها میگفتیم که این همه چاه عمیق زده شده و هدر دادن اب به روش غرق ابی درست نیست و در اینده دچار مشکل میشیم میگفتن اونا رو فقط خدا میدونه!!!نمی دانم راحتی جان است.

کشاورز جمعه , 28 فوریه 2014 - 18:23

هیچی گریه کنید شاید دریاچه پر شود.من که خود طراح طرحی بودم که در عرض چند سال حداقل بتوانم دریاچه را با کمک تغییر الگویی کشت یکم نجات دهیم .از هفت خان رستم گذشتم به اطلاع رسانی رسیدیم اما در کمال تعجب کسی که وظیفه خبر رسانی شهرستان شبستر رادارد برای کمک به اطلاع رسانی طرح پول خواست کسی که همیشه دم از خدمت به مردم میزند . اما آن کس ای کاش با گرفتن پول راضی میشد من پول هم میدادم .گفت باید پول نقدا پرداخت کنم که چنین چیزی برایم ممکن نبود حالا ما موندیم یک طرح که نیاز به اطلاع رسانی دارد با تشکر از شما آقا بهزاد که میدانم شما اون شخص بهتر از من میشناسی.

ناشناس جمعه , 28 فوریه 2014 - 21:51

نمیشه طرحتونو همین جا اطلاع رسانی کنید؟

كشاورز شنبه , 1 مارس 2014 - 17:45

يكي از راههاي نجات درياچه كاشت زعفران در مناطق اطراف درياچه است.و همچنين كاشت پسته كمك كنيد ما رايگان به صورت روستا به روستا آموزش كاشت بديم .تا حداقل در مصرف آب صرفه جويي بشه

بهزاد شنبه , 1 مارس 2014 - 18:40

ما در خدمتیم دوست عزیز

ناشناس شنبه , 1 مارس 2014 - 21:06

تو شهر ما شنداباد کاشتند پسته ولی اونجوری که باید جواب نگرفتن.ولی من شنیدم یه روستایی تو مرند هست که اهالی اون خیلی تخصص دارن تو پرورش نهال پسته.اسم روستا رو یادم رفته ولی یه بنده خدایی که اهل اون روستا بود تو تاکسی بهم گفت.میگفت حتما باید پیوند زده بشه به نهال .متاسفانه ما ایرانی ها از مخفی کردن اطلاعات سود زیاد می بریم و به همدیگر یاد نمی دهیم چون دنیای ما خیلی کوچیکه. اموزش کار بسیار خوبی میتونه باشه.اگر امکان داشته باشه طرح خوبیه.به جهاد کشاورزی شبستر مراجعه کنید اگر جواب نگرفتید به نماینده مجلس و کشاورزی استان کتبا نامه بنویسید.حرف شفاهی رو شاید دنبال نکنن ولی نامه کتبی رو موظف هستند جواب بدن و اگر ندادن میتونید به سازمان بازرسی نامه بزنید و بگید که جواب شما رو نمیدن.ممنون از شما

کشاورز یکشنبه , 2 مارس 2014 - 12:08

جناب ناشناس من همه راههای لازمه را رفتیم متاسفانه مسولین فقفط به فکر خودشان هستند من طرحی که لازمه به رییس کمسیون کشاورزی مجلس جناب آقای نوری نماینده مجلس هم دادم .متاسفانه یک سال از اون زمان میگذره کسی گوشش بدهکار نیست .تا خودمان دست به دست هم ندهیم مشکل حل نمی شود . البته نامه ای هم به مسیول ترویج شهرستان شبستر هم زده شده بازم خبری نیست . ما باید با اطلاع رسانی خودمون دست به کار شیم .برگزاری کلاس به صورت رایگان از ما اطلاع رسانی از شما تو تمام روستاهای شبستر اگه جوابتون اوکی بود من شماره تلفن و ادرس شرکت هم میدم تا از نزدیک صحبت کنیم

ناشناس دوشنبه , 3 مارس 2014 - 17:07

سلام.بله من کاری از دستم بربیاد حتما انجام میدم.میشه با شورای هر کدام از شهر ها هماهنگ کرد که در مساجد یا یک جای عمومی اموزش برای عموم اونجا برگزار بشه.بهتر هم هست اموزش به صورت تصویری باشه.

كشاورز پنج‌شنبه , 6 مارس 2014 - 21:32

ممنون ميشم. ما در شهرهاي مثل آذز شهر با كمك ادارات تعاون و كشاورزي و با همكاري مردم داريم استارت كار راميزنيم .ما خوشحال ميشيم توشبستر هم با كمك حداقل مردم اين كار خير انحام بشه

ناشناس شنبه , 8 مارس 2014 - 20:35

سلام جناب کشاورز.ضمن تشکر از جنابعالی خواهشمندم اگر برایتان مقدور است شماره تماس و یا ایمیلی در اختیار ما قرار دهید تا بیشتر با شما اشنا شویم.در هر صورت نحوه تماس رو اعلام بفرمایید ممنون میشم.اگر هم در قالب شرکتی کار میکنید یه وب سایت هم داشته باشید که اموزش هاتون رو اونجا هم بزارید خیلی خوبه.ممنون

كشاورز دوشنبه , 10 مارس 2014 - 20:18

با عرض سلام جناب ناشناس با این ایمیل تماس بگیر تا شماره تماس و وب سایت خود را معرفی کنم با تشکر yb.sahand@yahoo.com

ناشناس یکشنبه , 16 مارس 2014 - 13:29

سلام جناب کشاورز.من برایتان دو بار ایمیل فرستادم ولی جوابی دریافت نکردم.شماره تماس خودم را هم برایتان ارسال کردم.ممنون

ناشناس دوشنبه , 17 مارس 2014 - 7:12

سلام جناب کشاورز.من دو بار به جنابعالی ایمیل زدم اما جوابی دریافت نکردم.ممنون میشم زودتر جواب بدهید.

كشاورز شنبه , 15 مارس 2014 - 20:21

با وب سايت ما تماس بگيريد http://www.ybsco.ir