کد خبر : 25725
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 3 فوریه 2015 - 21:42

وضعیت علمی شهرستان شبستربعداز انقلاب اسلامی

وضعیت علمی شهرستان شبستربعداز  انقلاب اسلامی

به گزارش شبسترنیوز در دوران قبل از انقلاب مدارس که تنها نهادهای علمی دوران بودند محدود به برخی شهرهای بزرگ و مراکز استانها بودند و اکثریت شهرهای کوچک و روستاها از نعمت سوادآموزی و تحصیل برخوردار نبودند و اغلب مردم بدون کسب علم روزی طی می کردند و اندک افرادی که علاقه وافری به تحصیل

images11به گزارش شبسترنیوز در دوران قبل از انقلاب مدارس که تنها نهادهای علمی دوران بودند محدود به برخی شهرهای بزرگ و مراکز استانها بودند و اکثریت شهرهای کوچک و روستاها از نعمت سوادآموزی و تحصیل برخوردار نبودند و اغلب مردم بدون کسب علم روزی طی می کردند و اندک افرادی که علاقه وافری به تحصیل داشته و توان مالی آن را در خود می دیدند مجبور به طی مسافت های طولانی , مهاجرت و تحمل سختی های فراوان برای ادامه تحصیل بودند به طوریکه در اکثر روستاها تنها تا حد سواد ابتدایی امکانات بود (حتی برخی مناطق از این حد امکانات نیز برخوردار نبودند) و برای ادامه تحصیل در مقاطع راهنمایی و دبیرستان باید به مرکز شهرستان منتقل می شدند که برای اکثریت مردم آن روزگار دور از دسترس بود.

دست آورد انقلاب اسلامی دراین عرصه ،مبارزه باجهل وبیسوادی ،افزایش میزان افراد باسواد وزمینه سازی برای رشدعلمی کشوربود . رژیم سابق ازبالابودن سطح علمی وآگاهی مردم وحشت داشت . به همین دلیل ،برخلاف شعارهای فریبنده ،برای رشدعلمی مردم ، اقدام اساسی ومؤثری انجام نمی داد . طبق آمار موجود ، میزان باسوادی مردم ایران درسال های منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی ، بسیارپایین بود وبه تبع آن ، تعدادافراد باتحصیلات دانشگاهی نیز بسیارکم بود .انقلاب اسلامی که پیام اصلی اش ،رشدآگاهی ومعرفت مردم بود ، ازنخستین روزهای پیروزی ، برای ریشه کن کردن بیسوادی ورشد علمی درکشوربرنامه ریزی کرد وباگسترش دانشگاه هاومراکز آموزش تکمیلی درهمه نقاط ، گام های اساسی برداشت که نتیجه آن امروزکاملا مشهوداست .ا

یران اسلامی درحال حاضرازنظرشاخص های علمی ، درجمع ۱۰کشور علمی جهان قراردارد .رشدعلمی ایران به اندازه ای بالا رفته است که داشجویان ودانش آموزان ایرانی دراکثرالمپیادهای علمی وبین المللی ، مقام های ممتازرا ازآن خودمی کنند.ثبت انواع اختراعات واکتشافات وانتشارانواع مقالات علمی در معتبرترین مراکز تحقیقاتی و نشریات علمی جهان ، درکنارپیشرفت های شگفت انگیزدر انرژی هسته ای ، هوافضا ، نانوتکنولوژی ، انواع رشته های پزشکی وداروسازی ، صنعت دفاعی و…، نمونه های دیگر پیشرفت ایران اسلامی دراین عرصه می باشد .این دست آوردها درحالی به دست آمده است که درقبل ازپیروزی انقلاب اسلامی ، نامی ازایران درمجامع علمی جهان برده نمی شد .
ایران اسلامی هم اکنون در بسیاری از عرصه های علمی بویژه در زمینه طب ، انرژی هسته ای ، نانو تکنولوژی ، بیو تکنولوژی ، سلولهای بنیادی و دیگر فناوری های نوین صاحب رتبه های برتر جهانی است که به صورت اجمال به برخی از این دستاوردها اشاراتی خواهیم داشت .
-ایران بالاترین رشد مقالات علمی را در سال ۲۰۱۲ در جهان داشته است.
-ایران رتبه نخست تولید علم را در منطقه خاورمیانه به خود اختصاص داده است.
– براساس تازه ترین آمار مؤسسه بین المللی اطلاعات علمی ( ISI ) ، محققان ایرانی با ارائه بیش از ۱۷ هزار مقاله علمی ، از لحاظ تعداد کل تولیدات علمی نمایه شده ، در جایگاه هفدهم جهان قرار گرفته اند.
-تعداد مراکز آموزش عالی کشور از ۲۲۳ مرکز ( در قبل از انقلاب ) به بیش از ۲۵۰۰ مرکز رسیده است ، یعنی حدوداً دوازده برابر شده است .
-تعداد دانشجویان در سطح دکترا از حدود ۱۷ هزار تن در اوایل انقلاب ، به بیش از ۳۰۰ هزار تن افزایش یافته است . امروزه آمار دانشجویان در مجموعه دانشگاههای ایران به حدود ۳ میلیون و سیصد هزار نفر رسیده است که در مقایسه با قبل از انقلاب ۲۷ برابر شده است . هفته نامه « نیوزویک » در یکی از شماره های اخیر خود اعلام کرد که یکی از بهترین مؤسسات علمی جهان در ایران است . در این گزارش از موفقیتهای دانشجویان و دانش آموختگان دانشگاههای ایران بویژه دانشگاه صنعتی شریف در عرصه های بین المللی ، اشاره شده است.
– ایران در تولید داروهای بیوتکنولوژی جزو ۱۲ کشور اول دنیاست.
-هم اکنون ۸۵ درصد زنان ایرانی باسواد هستند ، درحالی که نرخ باسوادی زنان قبل از انقلاب اسلامی حدود ۳۵ درصد بوده است. در حال حاضر حدود ۶۷ درصد از پذیرفته شدگان دانشگاهها از میان دختران و زنان هستند .
همانگونه که تاریخ و بزرگان منطقه به یاد دارند شهرستان شبستر نیز قبل از انقلاب شکوهمند اسلامی از نظر علمی در وضعیت چندان مطلوبی قرار نداشت که البته این وضعیت نامناسب در اکثر زمینه های علمی کشور را فرا گرفته بود که به اختصار آنرا مورد بحث قرار دادیم و طی مقایسه ای ساده دریافتیم که کشورمان از نظر علمی قبل از سال 57 در چه وضعیتی بود و امروز به چه مقامی دست یافته است.
امروز در سایه انقلاب اسلامی و برقراری نظام مقدس جمهوری اسلامی شاهد هستیم که در کوچکترین روستاها و با کمترین خانوار مدارس برای تمامی پایه های تحصیلی برقرار شده و هیچکس نیازی به رفت و آمد برای رسیدن به تحصیل ندارد که هیچ حتی در خیلی از شهرهای کوچک و حتی روستایی چون بنیس که افتخار اولین روستای دانشگاهی کشور را کسب کرده است واحدهای دانشگاهی در حال فعالیت هستند .

شهرستان شبستر که روزگاری از ضعف تجهیزات و اماکن آموزشی رنج میبرده و بزرگان ما نقل می کنند که چگونه از روستا هر روز به شهر آمده یا از شهر شبستر برای تحصیل به شهرهای اطراف مانند بنیس یا خامنه (چون تمامی رشته ها در شبستر نبود) می رفتند امروز شاهد هست که علاوه بر چندین مدرسه در تمامی پایه ها به عنوان یکی از شهرستان های نمونه کشوری با بیشترین واحد دانشگاهی هست به طوریکه 4 واحد دانشگاه آزاد , دو دانشگاه پیام نور و یک دانشگاه علمی کاربردی نماد رشد و توسعه علمی این شهرستان هستند و همانا جوانان رشید و برومند شهرستان که با ادامه تحصیلات و طی مدارج عالیه خود را به سطوح بالای علمی رسانده و امروز در دانشگاه های کشور به تحقیق و پژوهش پرداخته و کرسی های تدریس را در اختیار دارند.
علاوه بر این اساتید و دانشجویان شهرستان شبستر با در اختیار داشتن امکانات امروزه در سطح جهانی نیز همانند سایر بخشهای کشور حرفهایی برای گفتن دارند که از آن جمله شرکت بسیاری از دانشجویان عمران در مسابقات بین المللی و یا ساخت خودروی خورشیدی یا دستگاه بازیافت در دانشگاه صوفیان و ارائه مقالات بیشمار علمی توسط دانشجویان و اساتید شهرستان شبستر در مجلات بین المللی موید این نکته است .
همچنین است افزایش ضریب دسترسی به تکنولوژی های روز دنیا همانند اینترنت که حتی در روستاهای کوچک نیز امروزه همگان به شبکه های جهانی دسترسی دارند و یا ساخت موسسات علمی و آموزشگاه های خصوصی و کتابخانه های عمومی و … که همگان در راستای افزایش سطح عملی منطقه می باشند و یقینا در رشد و توسعه علمی شهرستان نقشی بی بدیل را دارا هستند. در نهایت باید این نکته را پذیرا باشیم که انقلاب اسلامی هر چقدر که در سایر زمینه ها اعم از تکنولوژی و صنعتی و فرهنگی و اقتصادی و … موجبات رشد و تعالی کشورعزیزمان ایران را فراهم آورد در زمینه های علمی چندین برابر آنها را بروز داده و نمونه ساده اش را از همین شهر و روستای خود می توانیم ملاحظه نماییم جاییکه در روزگاری نه چندان دور اگر سربازی یا مسافری نامه ای به خانواده خود می فرستاد باید کوچه به کوچه دنبال شخص با سوادی می گشتیم تا نامه را برایمان خوانده یا برایش جواب بنویسد ولی امروزه حتی افراد سالخورده نیز از ضریب بالای سواد بهره مند هستند چه برسد به افراد جوان و میانسال که اکثرا دارای بهترین مدارج علمی بوده و از تکنولوژی های نوین دنیا استفاده می کنند.

بهمن بهزادسیس

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 3 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۳
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

شبستر چهارشنبه , 4 فوریه 2015 - 9:02

عالی بود

امیری چهارشنبه , 4 فوریه 2015 - 9:48

واقعا همگان اون دوران رو به یاد دارن که با پای پیاده از روستا به شهر می اومدیم واس تحصیل

جابر شنبه , 7 فوریه 2015 - 21:03

دوستانی که منفی دادن نظری غیر از نظر نویسنده دارن؟