کد خبر : 22912
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 6 ژانویه 2015 - 19:04

ستاد احیای دریاچه ارومیه در تهران چکار می کند؟

ستاد احیای دریاچه ارومیه در تهران چکار می کند؟

نماینده مردم ارومیه در مجلس گفت: از آقای کلانتری بعید است که تا دیروز در خیابانی با عنوان خانه کشاورزی در تهران مشغول به کار بودند و حالا هم سردر آن را عوض کرده و عنوان ستاد احیای دریاچه ارومیه را زده اند، ایشان در تهران چکار می کنند؟ …  نادر قاضی پور، نماینده شیرین

نماینده مردم ارومیه در مجلس گفت: از آقای کلانتری بعید است که تا دیروز در خیابانی با عنوان خانه کشاورزی در تهران مشغول به کار بودند و حالا هم سردر آن را عوض کرده و عنوان ستاد احیای دریاچه ارومیه را زده اند، ایشان در تهران چکار می کنند؟ …
 نادر قاضی پور، نماینده شیرین زبان آذری ها از خطه آذربایجان غربی و شهر ارومیه در مجلس شورای اسلامی است. وی چندی پیش با حضور در تبریز در دفتر تحریریه مرکزی آناج حضور یافته و به سوالات خبرنگاران پاسخ گفت.

از نکات جالب این گفتگوی صمیمی سرعت بسیار زیاد پاسخگویی وی به سوالات بود به حدی که رساندن سوالات و رفتن به موضوعی دیگر را برایمان سخت می کرد! در نهایت نیز مکث چند ثانیه ای ما هم باعث از دست دادن ادامه این مصاحبه شد!

در ادامه مشروح گفت و گوی پایگاه اطلاع رسانی آناج با وی می آید:

آناج: آیا این درست است که ترکیب جمعیتی منطقه در ارومیه در حال تغییر است؟

در مجلس هشتم از بین ۳۵ نفر کاندیدای نمایندگی یک نفر اهل سنت نتوانست رای بیاورد، در مجلس نهم دیر به ما صلاحیت دادند و این باعث شد ساز و کار از دست ما خارج شود.

۳۸۰ هزار نفر رای داده بودند که ۱۹۳ هزار نفر از آن ها به من رای داده بودند و این نشان می دهد که به آقای فتاحی نماینده اهل سنت هم حدود ۳۰ الی ۴۰ هزار نفر شیعه رای داده بودند و این نشان می دهد تمامی مردم شیعه مذهب به من رای نداده بودند.

انتخابات مجلس نهم نشان داد که مردم سنی مذهب بیشتر از ۲۷ درصد نیستند.

آناج: اینکه بعضی از مناطق ارومیه مثل خیابان عطایی و دانشکده توسط اهالی سنت پوشش داده شدند.

بزرگترین نقص دولت، عمل نکردن به اصل ۴۹ قانون اساسی است، اینکه بپرسیم از کجا آوردی تا اینکه پول ها به بیت المال برگردد.

من کلیت این سوال شما را زیر سوال می برم!

آناج: در مورد ادعایی که رحمان حاجی احمدی (رئیس حزب کومله کردستان) در مورد نمونه بودن کوبانی برای جدایی مناطقی از آذربایجان داشت، توضیحاتی بفرمایید.

در جنگ بین ایران و عراق، عرب های عراق مشکلات عدیده ای برای عرب های ایران به وجود آوردند. مثلا در سوسنگرد دیدید که چه بلاهایی سر عرب های ایران به وجود آمد.

در کشور سوریه، کردهای حلبچه مشکلات عدیده ای برای کردهای عین العرب به وجود آوردند و به کرد رحم نکردند.

اگر ارومیه ای ها نبودند اربیل سقوط می کرد، رزمنده های ارومیه رفتند و نگذاشتند اربیل سقوط کند و خود مسعود بارزانی هم باید قدر ارومیه ای ها را بداند.

آناج: در دانشگاه های ارومیه بعضا شاهد تحرک قوم گرا ها هستیم، در این خصوص نظرتان چیست؟

دانشگاه ارومیه در انحصار است

من با دانشگاه های ارومیه ارتباطی ندارم چون این دانشگاه ها در انحصار بعضی از افراد هستند و من به شخصه از انحصار متنفرم!

الان من ۷ سال است که نماینده ام ولی یک بار هم در دانشگاه ارومیه سخنرانی نکرده ام و به تبریز هم به خاطر اینکه آزادمرد زیاد دارد، آمدم.

آناج: شما در بسیاری از نطق های خود در خانه ملت از قشر کارگر حمایت کرده اید، در مورد حمایت از کارگران و اصلاح قانون کار بفرمایید.

اولا در قانون کار ایرادی وجود ندارد بلکه در اجرای آن مشکل وجود دارد. قانون کار موجود خوب است و اصلاحیه ای که دولت برای این قانون آورده بود و ما هم پس دادیم، یک طرفه بود و قانون کار سه جانبه است یعنی دولت یا حاکمیت، کافرما و کارگر.

سرمایه دارها معتقدند قانون کار باید تغییر یابد و به نفع کارفرما باشد. ما قانون کار را ۲۷ آبان ماه سال جاری ثمره زحمت های امام راحل (ره) می دانیم و نمی گذاریم کوچکترین تغییری در آن ایجاد شود.

آناج: ولی بارها دیده شده است که اداره کار تساهل و تسامح کرده است و با کارفرمایان متخلف برخورد نمی کند.

نمایندگان باید پای کار بیایند و از وزیر سوال بکنند و پیگیر امور کارگرهای شهرستان خود باشند، من در حوزه استحفاظی خودم به شدت و سرسختانه پیگیر هستم.

آناج: در مورد بحث پیچیده احیای دریاچه ارومیه بفرمایید.

اولاً مخالف این هستم که ستاد احیای دریاچه ارومیه در منطقه شمالغرب کشور را در دانشگاه صنعتی شریف تهران قرار داده اند. ثانیاً مخالف این هم هستم که پژوهشکده را هم در تبریز قرار دهند. ثالثاً اعتقاد دارم که دریاچه ارومیه به دست توانمندان منطقه که مطالعات خود را انجام داده اند که تک ریالی هم به آنها بابت این مطالعات داده نشده است،احیا می شود و البته انتقال آب به دریاچه به صورت مُسکّن و در دراز مدت نیز آب خوان ها و آبخیزداری اصلاح می شود و همچنین با اصلاح کاشت و بهکاشت.

اعضای ستاد احیا می گویند عدم کاشت صورت گیرد که ما با این موضوع مخالف هستیم.

آناج: چرا با آمدن پژوهشکده به دانشگاه تبریز به عنوان قطب علمی منطقه شمالغرب کشور، مخالف هستید؟

کارهای مطالعاتی پژهشکده به اتمام رسیده است و با خرج اضافی مخالف هستم که این پژهشکده به تبریز بیاید و باز هم کارهای مطالعاتی که انجام شده شروع شود و باز هم هزینه های اضافی صورت گیرد.

آناج: انتظار داشتیم در مناظره صدا و سیما درباره دریاچه ارومیه حضور داشتید.

مارا دعوت نکردند و گفتند اگر قاضی پور بیاید مردم به خیابان ها میریزند و همه جا را آتش میزنند، می ترسند!

آناج: آیا همچنان مخالف طرح های دولت در مورد احیای دریاچه هستید؟

صددر صد مخالفم. مابه دنبال عمل هستیم؛ حی علی خیرالعمل!

انتقال آب حوزه را شروع کنند دستشان را می بوسیم.

آناج: منظورتان درباره انتقال آب حوزه ارس است؟

نه، سد سلوه را می گویم. ۷۸درصد پیشرفت داشت اما آن را تعطیل کردند. ۳۵۰ میلیون مترمکعب آب از آنجا می آید، ازسد کانی سیب هم ۶۵۰میلیون متر مکعب.
۱میلیون مترمکعب آب به عراق می رود، آیا ایران بهتر است یا عراق؟مسلما ایران چیزی که برای خانه حلال است برای مسجد حرام است.

آناج: شاید به دلیل اینکه بعضا عمق استراتژیک کمتر میشود؟

به عمق استراتژیک ربط ندارد. بی تدبیری است بی عقلی است،عدم کفایتی است.به سرمان نمیتوانند کلاه بذارند، یک عدد نان را هزار تومان میخریم و می خوریم!

آناج: درباره دریاچه ارومیه فکر نمی کنید که اختلافات سنتی بین تبریز و ارومیه باعث سو استفاده  شده و مانع از پیش رفت این منطقه می شود ؟

شما (تبریزی ها) انتقال آب ارس به دریاچه ارومیه را بردید در دشت گلفرج جلفا، زمین های خود را آباد کردید وشیب آب هم به سمت ارس است و قطره ای آب به دریاچه نیامد و پول مال احیا بود.

۵متر مکعب آب در ثانیه می آید و ۲میلیون آب برای مردم تبریز کافی است و ۳ میلیون متر مکعب به ذوب آهن پتروشیمی پالایشگاه و نیروگاه می رود.خط لوله دوم را احداث می کنیدبا یک کانال ۱۷میلیون مترمکعب به بناب آب می کشید.

آناج: البته همه اینها در طرح توسعه تبریز بودند

پس چرا در آذربایجان غربی تمام سدها تعطیل شدند، در بوکان تعطیل شدند ولی شهید مدنی تبریز نشد؟!همه اینها باعث بالا گرفتن اختلافات می شود.

آناج: اما شهید مدنی دیگر آبگیری نمی شود.

نخیر آبگیری خواهد شد و چون می گویند به تدریج آب می آید، کاملا آبگیری میشود و وقتی پر شد، یکدفعه باز می شود تا به دریاچه برسد.

ما به هیچ عنوان مخالف قطعی آب شرب نیستیم اما تبریز باید آب صنعتی خود را از ارس بیاورد.

آناج: راجع به طرح بیمه کارگران، شورای نگهبان چرا این طرح را برگرداند؟

اطلاع ندارم، از شورای نگهبان بپرسید. البته با کمیسیون بهداشت درمان یک طرح نوشتم که نه سیخ بسوزد و نه کباب، قضیه تمام شده است.

آناج: در بحث خودروسازی انحصار چطور می شکند؟چطور می توان رانت هارا تمام کرد؟

زمانی که از حیاط خلوت دولت خارج شود، فعلا که در حیاط خلوت دولت است و زمانی انحصار دیگر نخواهد بود که کالا از قطعه ساز ایرانی به خودرو با یک قیمت ثابت وصل شود،نه اینکه ۶۰۰ تومان ۳۲۰۰ تومان شود.ما مشکلی در خودرو نداریم و می توانیم خودرو خوب تولید کنیم.

آناج: ظاهرا فعالیت شما در خودروسازی خوب است، بنابر این احساس می شود در این مورد پیشنهاداتی چون رانت و غیره هم به شما بشود!

در مجلس هشتم سوالی کردم از وزیر آموزش و پرورش، یک استیضاح کردیم از آن و یک طرح تحقیق و تفحص از مخابرات نوشتیم. آن زمان ۱۴ نفر طرح مربوط به تحقیق و تفحص مخابرات را  امضا کردند که ۱۳ نفر امضاهای خود را پس گرفتند ولی من پس نگرفتم.

در مورد استیضاج وزیر هم ۸۴ نفر طرح استیضاح را امضا کرده بودند که ۸۳ نفر پس گرفتند اما باز هم من پس نگرفتم، از آن زمان دور مرا خط قرمز کشیدند که این آدم حرف گوش کن نیست!

نمی توانند به من رانت پیشنهاد کنند

نمی توانند به من رانت پیشنهاد کنند، چون من با کسی شوخی ندارم، در این صورت اسم همه آن ها را افشا می کنم.

من از خون شهیدان باکری گذشته ام و به این جایگاه رسیده ام.

آناج: درآمد ماهیانه تان چقدر است؟ فیش حقوقی تان را می دهید انتشار دهیم؟ افزایش حقوق شماهم سال بعد ۱۴ درصد است؟

جدیدا ۳ میلیون نهصد هزار تومان شده و چون جانباز ۳۰درصد هستم، از من مالیات نمیگیرند.

حقوق نمایندگان مادام العمر نیست و این یک شایعه است و در مجلس نه حق ماموریت و نه حق اضافه کار وجود دارد.

حقوق ۲۱ میلیونی وزرا

وزرا ۲۱ میلیون حقوق میگیرند و ما هم ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان!

فیش حقوقی ام را هر وقت بخواهید می دهم. در ارومیه در بازاواش به دنیا آمده ام بچه سه گنبد هستم، در تهران در نظام آباد زندگی میکنم و بیشتر هم در مجلس می مانم. در تهران هم با مترو رفت و آمد میکنم.

آناج: آقای قاضی پور یکی از نمایندگان کمیسیون صنایع معادن میگفت که شورای رقابت کارش به جایی رسیده که منتظریم هیئت رئیسه مجلس خودش اقدامی بکند و هیچ کس کاری نمیکند.

آن آدم هرکس بوده صابون میل کرده است! نمایندگان ناظر بر شورای رقابت هستند ولی حق رای ندارند. ما نظارت میکنیم که جلسات تشکیل شود ولی از آنجاییکه اعضا به ریش سفیدی ما احترام قائل اند و ما را قبول دارند، بخصوص نمایندگان بخش خصوصی و قوه قضائیه در تصمیم گیری ها به حرف ما گوش میکنند. ناظر یعنی نظارت کند که جلسات تشکیل یافته است.

آناج: چه کسی می تواند از حقوق مردم در شورای رقابت صیانت کند؟

شورای رقابت ۱۵ عضو دارد، ۳ نماینده و ۱۲ غیرنماینده که ۸ تای آن دولتی و ۴ تا غیردولتی است (دو تا قوه قضائیه و دو تای آن بخش خصوصی است)

شورای رقابت  افراد بسیار خوب و محکمی دارد، اطلاعاتی که مرکز رقابت داشت از  محل خودروسازان بود که ما کلا  اطلاعاتشان را زیر سوال بردیم!

آناج: بحث کاهش قیمت در چه مرحله ای است؟

معاون اول و آقای وزیر صنعت و معدن در فکر افزایش قیمت خودرو هستند.

آناج: شما در یک مصاحبه ای گفتند حتی تا ۵۰ درصد هم احتمال افزایش قیمت وجود دارد؟

می گویند وقتی تولید ما به یک میلیون برسد، قیمت را می توان پایین می آورد. ولی هنوز نرسیده است.

سال ۹۰ یک میلیون تولید داشتند، ۹۱، ۷۰۰ تا، ۹۲، ۵۰۰ تا و امسال نسبت به ۹۲، به زیر آن عدد می رسد.

آناج: برخی می گویند آقای قاضی پور نماینده پان ترک ها هست، نظرتان چیست؟

خیر، افرادی که این حرف را می زنند ضد انقلاب هستند. من اولاً متدین هستم، مسلمانم، شعارم یا حسین است، ولایتمدارم و رزمنده جانباز هم هستم و آذربایجان بزرگ را خیلی دوست دارم و فرزند آذری هستم و چون به آقایان باج نمی دهم به من برچسب می زنند، پان ترک خودشان هستند، من مادرم حضرت حوا و پدرم حضرت آدم هست، پدر آن ها گرگ هست!

آناج: آقای قاضی پور تا حالا شما را تهدید کرده اند؟

نه، جراتش را ندارند!

آناج: به شعار آقای روحانی برای دریاچه ارومیه اعتقاد دارید، می توانند کاری برای احیا انجام دهند؟

در دولت آقای روحانی سرباز نیست، همه سردار هستند. در دوره آقای احمدی نژاد هم همه سرباز بودند.

در یک لشکر هم باید سرباز باشد و هم سردار.

آناج: آیا به نظرتان احیای دریاچه ارومیه، شعار انتخاباتی نبود؟

نه، من نمی گویم که شعار بود که ان شالله اگر شعار هم بود عملیاتی شود ولی از آقای کلانتری بعید است که تا دیروز در خیابانی با عنوان خانه کشاورزی در تهران مشغول به کار بودند و حالا هم سردر آن را عوض کرده و عنوان ستاد احیای دریاچه ارومیه را زده اند، ایشان در تهران چکار می کنند؟ دریاچه در منطقه شمالغرب است و اگر ستادی هم تشکیل شده در همین منطقه ستاد رو تشکیل دهند.

آناج: رابطه تان با آقای فتحی پور و رحمانی چگونه است؟

هر دوی ایشان رئیس یکی از کمیسیون های مجلس هستند و برای هر دو احترام قائلم و برای آذربایجان افتخار است که دو مورد از روسای کمیسیون های مجلس، آذری هستند.

آناج: آیا واقعیت دارد که نمایندگان اصفهانی طرح هایی که برای شهر اصفهان می خواهند عملی کنند در قالب طرح ملی در مجلس مطرح می کنند و بودجه می گیرند ولی نمایندگان منطقه آذربایجان این توانایی را ندارند و یا با هم نیستند، این درست است؟

در بعضی مواقع بلی درست است ولی در اکثر مواقع نیز اتحاد ما بیشتر از آنهاست.

در همین اصفهان و در ۲۰ کیلومتری آن افرادی هستند که دارند از گرسنگی می میرند. شما فقط به داخل شهر اصفهان نگاه نکنید، منطقه ای در اصفهان است که تا سال ها زکات پرداخت می کرد ولی الان زکات گیر شده است، خشکسالی در اصفهان امان مردم را بریده است.

در خود ارومیه دهستان هایی وجود دارد که از دهستان های کشور فرانسه قشنگ تر هستند.

آناج: نظرتان در مورد مذاکرات هسته ای و نتیجه نهایی آن چیست؟

در بحث توافق ژنو که به ما فقط گفتند؛ بُرد. بیشتر از این نمیدانیم!

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.