کد خبر : 22672
تاریخ انتشار : شنبه 3 ژانویه 2015 - 8:47

۹۰ درصد بندر شرفخانه در حال نابودی است

۹۰ درصد بندر شرفخانه در حال نابودی است

پژوهشگر تاریخ و فرهنگ آذربایجان شرقی گفت: ۹۰ درصد بندر شرخانه که پر آب ترین و حاصلخیزترین بندر در یاچه ارومیه بود به دلیل خشکسالیهای سالهای اخیر و کمی آبهای های جاری از بین رفته است و در حال حاضر فقط ۱۰ درصد از آب این بندرباقی مانده است.

۲۸۴۹۹۵۵_۳۷۷به گزارش  شبسترنیوز، بهروز خاماجی  در گفتگو با باشگاه خبرنگاران با اشاره به تاریخچه بندر شرفخانه استان آذربایجان شرقی افزود: این بندر از توابع شهرستان شبستر استان آذربایجان شرقی است و فاصله آن از شهرستان شبستر ۲۰ کیلومتر و از شهر تبربز حدود ۹۰ کیلومتر است.

این بندر در مسیر قطار تبریزدیزج ،خلیل،بندر شرفخانه،سلماس قرار دارد.که از نظر آمار هر کیلو گرم آب این منطقه حدود ۳۰۰ گرم نمک طعام همراه با ید داشت که ددر حال حاضر به دلیل خشک شده آب دریاچه غلظت نمک به ۴۵۰ تا ۵۰۰ گرم افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه بندر شرفخانه بزرگترین بندر دریاچه ارومیه است،ادامه داد: شرفخانه یکی از بنادر دریاچه ارومیه‌ و یکی از مراکز مهم گردشگری آذربایجان شرقی در شمال دریاچه اورمیه است.خط آهن سراسری ایران به اروپا و جاده ترانزیتی تبریز به ارومیه و ترکیه از این شهر میگذرد این شهر از جنوب به دریاچه زیبای ارومیه از شمال به رشته کوه سرسبز میشو و از غرب به شهر تسوج و از شرق به شهر شبستر محدود می گردد .

وی افزود: بندر شرفخانه دارای موقعیت جغرافیایی ممتازی است که بصورت معبر باریکی بین دریاچه اورمیه و رشته کوه میشو واقع شده و نزدیکترین و راحت ترین راه ارتباطی آذربایجان شرقی و غربی از طریق دریا و خشکی‌‌ می‌باشد . آب و هوای این شهر نیمه خشک ومعتدل و  و دارای باغات سرسبز میوه‌ گسترده ای است.

خاماجی ادامه داد:سالانه صدها هزار توریست داخلی و خارجی برای شنا و تفریح و دیدن سواحل زیبا و مناظر دل انگیز و تدیع این بندر مسافرت‌‌ می‌‌کردند و هزاران توریست طبی از سراسر کشور و جهان برای درمان بیماریهای روماتیسم و بیماریهای پوستی و اعصاب و … میهمان این شهر بودند. آب ولجن سواحل بندر شرفخانه دارای خواص معجزه آسای پزشکی است علاوه بر درمان بیماریهای فوق الذکر در تولید لوازم آرایشی و بهداشتی کاربرد دارد این شهر قدمت و جایگاه بلندی در تاریخ آذربایجان دارد.

وی تصریح کرد: بندر شرفخانه که در اصل نام شرفخانه در گذشته ها ( شوراب خانه) بوده از تابع شهرستان شبستر استان آذربایجان شرقی است که از جنوب به دریاچه ارومیه و از قسمت شمال و شمال شرق و غرب به باغات کشاورزی و روستاهای همجوار متصل شده است که این امر این بندر را از موقعیت جفرافیایی بسیار زیبا برخوردار  کرده بود.

پژوهشگر تاریخ و فرهنگ آذربایجان شرقی گفت: طی صد سال گذشته این بندر پر آب ترین بندر منطقه بود که با توجه به جاذبه های فراوان گردشگری بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی را به خود جذب می کرد ولی متاسفانه طی سالهای اخیر به دلیل کم شدن و در واقع می توان گفت خشک شده آب بندر و از بین رفتن بسیاری از جاذبه های گردشگری به دلیل کمبود آب تعداد گردشگران داخلی و خارجی این منطقه بسیار کاهش یافته است.

وی با اشاره به اهمیت تاریخی این منطقه تشریح کرد: شرفخانه در گذشته ها دارای اسکله  با قدمت بیش از ۱۰۰ سال  و دادرای ثبت ملی ثبت ملی، دارای امکانات برای راه آهن و کشتی‌رانی و مدرسه و شعبه پست و تلگراف و ژاندارمری، مرکز بهداشت و ایستگاه هواشناسی بوده است.

خاماجی گفت:این شهر در سالهای حمله ارتش روسیه به ایران محل ذخیره غلات ارتش روس بوده است و در واقع از سال ۱۹۱۲  از زمان احداث خط آهن جلف به تبریز  توسط روسیه آبادتر شد که البتع روس ها تصمیم داشتند دور دریاچه ارومیه خط آهن احداث کنند که این امر تا سال ۱۳۳۸ ناتمام بود تا اینکه راه آهن سراسرس آذربایجان به طرف مرز ترکیه کشیده شد و بندر شرفخانه  از حالت بن بست خارج شدو در حال حاضر این بندر در کنار خط آهن بین اللملی ایران به اروپا قرار دارد.

وی افزود: شرفخانه دارای امکاناتی چون کمپ ساحلی، کشتیرانی و قایقرانی تفریحی و حرفه‌ای، هتل پنج ستاره و دیگر امکانات معمول گردشگری است که در زمان پر آبی دریاچه ارومیه استفاده می‌گردید. در این بندر تاسیسات نسبتاً مهم بندری و انبارهای کالا وجود دارد. همچنین قبلاً برای استفاده مسافرین، قایق‌های مسافربری نیز وجود داشت. از نظر اقتصادی، قرار گرفتن شرفخانه در ساحل شمالی دریاچه ارومیه حائز اهمیت است. در فصل تابستان تعداد کثیری از مردم به منظور استفاده از آب و لجن دریاچه برای آب درمانی و لجن درمانی به این بندر وارد می‌شدند. که البته در حال حاضر به دلیل خشکی دریاچه، چنین امکانی وجود ندارد وتمامی موارد فوق مربوط به زمانی بوده است که این دریاچه آب داشته است.

وی اذعان کرد: متاسفانه طی خشکسالی‌های اخیر و برخی اقدامات آب دریاچه در حدود ۹۰ درصد خشک شده و بجای ساحل آبی، الان کیلومترها کویر نمک جایگزین آن گردیده است و عملاً آبی وجود ندارد که قابل شنا یا قایق رانی باشد.

خاماجی یادآور شد: سالانه هزاران توریست داخلی و خارجی برای شنا ،تفریح و دیدن سواحل زیبا و درمان بیماری‌های پوستی و رماتیسمی و اعصاب به این شهر سفر می کردند. از این رواز هتل  ۵ ستاره بندر شرفخانه در ساحل شمالی دریاچه ارومیه دارای موقعیت منحصر به فرد بود که برای تورهای آب درمانی و لجن درمانی استفاده می شد.

وی ادامه داد:سواحل لجنی این بندر سال‌ ها بود که در فصل گرما پذیرای گردشگران طبیعت دوست قرار می گرفت  با اینکه قسمت اعظمی از سواحل دریاچه ارومیه پوشیده از لجن بود، اما وجود اسکله و امکانات مورد نیاز مسافران در شرفخانه باعث رونق لجن درمانی در سواحل این شهرستان شده بود. لجن‌های ساحلی دریاچه ارومیه خاصیت درمانی دارد و این امر باعث افزایش گردشگر همزمان با آغاز فصل گرما می شد.

وی ادامه داد: راز اثرات درمانی دریاچه ارومیه از گذشته‌های دور کشف شده بود به طوری که بیماران مسافت‌های طولانی را برای رسیدن به دریاچه‌های مرده و استحمام در آنها طی می‌کردند،عده‌ای فارغ از دغدغه‌های روزمره خود تا گردن در لجن دراز کشیده‌اند تا لجن این دریاچه کمی از دردهای جسمی آنها بکاهد. عده‌ای نیز آن سوتر، نمک دریاچه را برای شفای دردها و امراض خود انتخاب کرده‌اند.

پژوهشگر تاریخ و فرهنگ آذربایجان شرقی با ابراز تاسف از اقدامات برخی افراد ناآگاه از جمله ایجاد چاه‌های عمیق زیرزمینی در حاشیه دریاچه ارومیه و بنادر آن گفت: طی سالهای اخیر با افزایش چاههای عمیق زیرمینی و استفاده از آبهای رودخانه های منتهی به دریاچه ارومیه که منجر کاهش فراوان آب این دریاچه و خشک شدن بنادر اطراف آن گردید،هر چند با اقدامات اخیر برخی مسئولین و افزایش بارندگی ها، آب دریاچه ارومیه خدود ۲۰ درصد افزایش یافته است ولی این اقدامات کافی نیست و باید با اقدامات عملی تر و اساسی تر  در جهت پیشکیری از خشک شدن کامل دریاچه و بنادر اطراف آن انجام گیرد.

وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر بندر شرفخانه با وجود اینکه یکی از بنادر مهم دریاچه ارومیه بود کامل خشک شده است و جز تالاب های کوچک اطراف این بندر آبی در آن مشاهده نمی شود و از این روست که تنها راه نجات دریاچه جلوگیری از چاهای عمیق  و احداث شده در ساحل دریا چه و جاری کردن آبهای رودخانه های مسیر این دریاچه از جمله رودخانه زاب که از پیرانشهر سرچشمه  می گیرد و کمک به کشاورزان برای استفاده از آبیاری قطره ای به جاری آبیاری با استفاده از آب های جاری یا زیر زمینی کمک است.

گفتنی است؛بندر شرفخانه یکی از پتانسیل‌های جذب گردشگر در آذربایجان غربی و شرقی به شمار می رفت، چرا که همه ساله به خصوص در فصل تابستان گردشگران زیادی را از داخل و خارج کشور به این نقطه می‌کشاند که این گردشگران در سواحل بندرشرفخانه  گلمخانه و حیدرآباد  آب‌های درمانگر استفاده می کردند، بنابراین با توجه به ظرفیت های زیاد این منطقه  حمایتهای عملی بیشتر مسئولین کشور جهت احیای بیشتر بزرگترین دریاچه شور جان و بزرکترین جاذبه های گردشگری این منطقه که با قدمتی تاریخی و ثبت شده در آثار ملی است ضروری است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 13 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۱۳
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

کارپیشه شنبه , 3 ژانویه 2015 - 10:54

با سلام و تشکر در مطالب مرتبط (( قلقلی از شنیدن …)) با این خبر چه ارتباطی دارد ؟

حامد دهقان شنبه , 3 ژانویه 2015 - 14:05

سلام و ممنون از حضورتون. اون مطالب مرتبط همون مطالبایی هستن که تو اون موضوع منتشر شدن. نمیدونم منظورمو فهمیدین یا نه ؟؟؟

وای به حالت شنبه , 3 ژانویه 2015 - 17:34

آقا بهزاد تا فوش و ناسزا نشنیدی زود شر فخانه را در تیتر اصلاح کن

فانوس سیس شنبه , 3 ژانویه 2015 - 20:04

فقط دعا کنیم خدا به داد این دریاچه برسه والا با هزاران هزار دلار هم این دریاچه دیگه بر نخواهد گشت.

احد شنبه , 3 ژانویه 2015 - 22:40

یه بابایی نوشته بندر شرفخانه زنده است و دلیلش هم حوضی است که شهرداری زده و اب های فاضلاب ماسه شویی رو بهش میبندن

شهروند یکشنبه , 4 ژانویه 2015 - 9:34

آقا بهزاد کاش قبل از انتشار کینه ای های بندرشرفخانه از نزدیک سری به این حوضچه میزدی و با چشمان خود مشاهده میکردی
قسمتی از آبی که به این حوضچه هدایت شده است آب شیرین ناشی از شستن شن های ماسه شویی است یا فاضلاب
اگر آب فاضلاب آنجا هدایت بشود مگر بهداشت و محیط زیست یا مردم و مسئولان میگذارند این اتفاق بیفتد ؟

مگر یک کارخانه قادر است ۴۰ هکتار فاضلاب تولید کند

میگویند دروغگو از حافظه کم برخوردار است چون متوجه نیست گندش در میاد

نظر دهنده قلابی و کینه ای با نام احد خودش نوشته آب ماسه شویی

یک بچه هم میداند که در این کارخانه شن های فله ای را دیپو میکنند سپس برای تبدیل به انواع ماسه شن را با آب چاه های عمیق شستشو میدهند آب خروجی ناشی از شستشوی ماسه ها چون کمی گل آلود است لذا نمی صرفد به چرخه شستشو بازگردد لذا به دریا هدایت میشد که شهرداری این آب غیر قابل استفاده را از مسافت دو سه کیلومتری به حوضچه هدایت کرده است
این کلمه فاضلاب با هدف تخریب بندرشرفخانه از مصادیق مجرمانه و قابل پیگرد خواهد بود
که نویسنده محترم به اتهام زنی به یک شهر و فرار مسافران پاسخ دهد

شبسترنیوز یکشنبه , 4 ژانویه 2015 - 15:35

سلام و تشکر از حضورتون ان شاء الله اگه بتونیم اونجا هم خواهیم آمد ولی یه ذره دیدتون رو باز کنین کجای اون نظر مصادیق مجرمانه هست؟ و قابل پیگیری ؟

شبستري یکشنبه , 4 ژانویه 2015 - 10:30

ان شاءالله یاشیل میشو شبستر دریاچه ارومیه را پر خواهد کرد.

الله بنده سي یکشنبه , 4 ژانویه 2015 - 12:50

قائم مقام لشکر ۲۷ محمد رسول الله(ص) و مسئول حراست راه آهن کل کشور و از فرماندهان اولیه جنگ بود. در عملیات کربلای پنج که بسیار سخت بود روزی او را به سنگر فرا خواندند تا حکم قائم مقامی وزیر راه و رئیس راه آهن کشور را به وی ابلاغ کنند ولی سردار نوری نگاهی به کوثری (فرستاده وزیر) کرد و نگاهی به لباس خاکی خودش و عکس شهدا و سپس حکم وزیر را پاره پاره کرد و گفت:« آقای کوثری! به وزیر بگویید من علی رضا نوری ساروی آنقدر در این بیابان‌ها می‌مانم تا شهید شوم.»
شادی روح سردار شهید علیرضا نوری صلوات

هشترود نیوز یکشنبه , 4 ژانویه 2015 - 16:51
معلم از تسوج یکشنبه , 4 ژانویه 2015 - 22:14

سلام، اداره آموزش و پرورش ….. خانه های سازمانی دولتی را به نیروهای بومی اختصاص داده و نیروهای غیر بومی هم در بیرون منزل شخصی اجاره کرده است.
آیا قانونا درست است خانه های سازمانی را به افراد بومی بدهند و غیربومی ها در بیرون خانه اجاره کنند؟!
آیا این عدالت است؟

شهروند یکشنبه , 4 ژانویه 2015 - 22:40

آقا بهزاد چرا به متن شهروند پاسخ نداده اید که توضیحاتشان به احد قانع کننده بوده یانه ؟

شما هر جا دلتان خواسته با نکته چین …………بسیاری از متن های زیبا را خودسانسوری کرده اید چطور اینجا فاضلاب را از مصادیق مجرمانه نمیدانید

کینه ها با این کلمات توهین آمیز میخواهند تشویق اذهان عمومی کنند که آنجا فاضلاب یا همان نجس انسان یا آب کثیف حمام است این یعنی توهین به ملت که در لجن شنا نکنید در حالیکه هرکس به همین حوضچه سرک بکشد و آبی که به این حوضچه سرازیر میشود دنبالش را بگیرد و به سر چشمه آب برسد خواهد دید که این آب شیرین چاههای عمیق است که با خاک ماسه ها هنگام شستشوی گل آلود میشود
آقا بهزاد فاضلاب یعنی چه ؟
یعنی مسافران چندش داشته باشند و بندرشرفخانه را وارونه و منفی تبلیغ کننند
این یعنی توهین به یک ملت

من یه چیزی بگم دوشنبه , 5 ژانویه 2015 - 4:06

اقای شهر وند این نظر اخرتونو ببینین که نوشتین تشویق اذهان عمومی به نظر میاد باید تشویش اذهان عمومی باشه نه تشویق. در ثانی اقای شهر وند خوب یکی خواسته چوب لا چرخ بزاره شما چرا با اون یکی بدو میکنین.