کد خبر : 21776
تاریخ انتشار : چهارشنبه 24 دسامبر 2014 - 21:00

آیا تاریخ مصرف داعش تمام شده است؟

آیا تاریخ مصرف داعش تمام شده است؟

یک نویسنده لبنانی در تحلیلی پیرامون تحولات اخیر منطقه و وضعیت کنونی داعش، عمر این گروهک تروریستی را رو به پایان می‌داند. به گزارش مشرق، انطوان حایک در این مقاله می نویسد: حال که داعش اهداف اصلی تأسیس خود را محقق کرده و جهان عرب را به نیاز شدید خود به واشنگتن معترف کرده و

یک نویسنده لبنانی در تحلیلی پیرامون تحولات اخیر منطقه و وضعیت کنونی داعش، عمر این گروهک تروریستی را رو به پایان می‌داند.
به گزارش مشرق، انطوان حایک در این مقاله می نویسد: حال که داعش اهداف اصلی تأسیس خود را محقق کرده و جهان عرب را به نیاز شدید خود به واشنگتن معترف کرده و پای آمریکا را این بار با دعوت و خوشامدگویی برخی زمامداران برای حمایت از منابع نفتی به منطقه باز نموده، به نظر می رسد که دیگر تاریخ مصرف این گروهک تروریستی رو به اتمام است.

در این مقاله که در پایگاه اینترنتی النشره منتشر شده، آمده است: آیا تاریخ مصرف گروهک موسوم به دولت اسلامی (داعش) به پایان رسیده، یا اینکه تحولات سریع در منطقه تحت تاثیر مذاکرات فعلی امریکا و روسیه در یکی از پایتختهای بی طرف اروپایی رقم می خورد؟ آیا ائتلاف غربی برای پایان دادن به موجودیت داعش و شاخه های نظامی و تکفیری آن فعالیت می کند و یا اینکه در این مرحله فقط به تضعیف این گروهک و استفاده از آن برای فرسوده کردن جهان عرب و اسلام اکتفا خواهند کرد، تا اینکه غرب و روسیه عملیات تقسیم ثروتهای طبیعی منطقه را به پایان برسانند؟ مذاکرات اینک به معادله جدیدی منتهی شد که اصل و پایه آن بدین صورت است که واشنگتن، نفت و خط لوله های نفتی و کشورهای تولید کننده نفت را به کنترل درآورد و در مقابل گاز و اقتصاد گازی و لوله های گاز و کشورهای اطراف خط لوله های گازی در انحصار روسیه باشد.

اگر بتوانیم حوادث را با مواضع و تحولات دیپلماتیک ربط دهیم، دیگر پاسخ به سوالات فوق غیرممکن نیست. اطلاعات موجود از پشت پرده محافل اروپایی نشان می دهد که پس از موفقیت داعش در به ثمر رساندن اهدافی که برای آن تاسیس شده بود، از قبیل اذعان جهان عرب به نیاز شدید خود به واشنگتن و نیز نقش واشنگتن در حمایت از نفت و منابع نفتی به رغم هزینه هنگفت کشورهای حوزه خلیج فارس در خرید سلاح، دیگر تاریخ مصرف داعش در حال انتهاست. بودجه نظامی هنگفت کشورهای حوزه خلیج فارس به میلیاردها دلار می رسد که سبب رشد و توسعه صنعت سلاح سازی امریکا شد و به تصحیح موازنه های مالی امریکا منجر گشت.

این امر سفرهای مقامات روسیه از یک سو و دیدارهای امریکایی اروپایی از سوی دیگر را در شرایطی که حاکی از نوعی گشایش در اوضاع است، توجیه می کند. این گشایش در اوضاع را در تحولات میدانی در دو روز گذشته در عراق می یابیم که جنبش مردمی عراق که یک جنبش کاملا شیعی است بار دیگر ابتکار را در مرزهای سامرا به دست گرفت و با نیروهای کرد پیشمرگه دست به هماهنگی های میدانی زد و سپس هر دو نیروهای پیشمرگه و جنبش مردمی عراق با نیروهای ائتلاف بین المللی هماهنگی کردند. حملات نیروهای ائتلاف بین المللی سبب شد تا نیروهای پیشمرگه و جنبش مردمی عراق مراکز حساس در محورهای اصلی را بازپس گیرند.

یک سیاستمدار کهنه کار که پرونده روابط منطقه ای را دنبال می کند، معتقد است که دیدار علی لاریجانی رییس مجلس شوای اسلامی ایران با مسئولان سوری و لبنانی از این فضاها به دور نیست بلکه این مهمان ایرانی که از نقش حزب الله در سطح منطقه ای تمجید کرد، نتایج رایزنی های امریکایی-ایرانی و نیز ایرانی روسی و همچنین نتایج تماس ها در زمینه پرونده هسته ای و نقش ایران در سطح منطقه ای را با خود به همراه داشت.

این سیاستمدار از حوادث اخیر اینگونه برداشت می کند که نشانه ها حاکی از برخی توافقات و قراردادهاست که بر پایه معادله نفت در مقابل گاز و نفوذ امریکا در قبال نقش روسیه استوار خواهد بود. بویژه که اخیرا شاهد وقوع برخی تحولات به صورت همزمان هستیم؛ پیشروی نیروهای مردمی و کردها در برابر داعش در عراق همزمان با پیشروی ارتش سوریه در محورهای حلب، نزدیک شدن کردهای سوریه به گذرگاه های سوریه عراق و ترکیه، همزمان با شروع گفتگو میان حزب الله و جریان المستقبل در لبنان است؛ گفتگویی که در ظاهر “لبنانی” اما در محتوا کاملا “ایرانی-سعودی” است. این حوادث همزمان با تحرکات دیپلماتیک بین المللی گسترده روی داده که نشان می دهد این تحولات، تصادفی نیست بلکه حاصل طرح هایی از قبل تهیه شده هستند که منتظر فرصت مناسب برای رسیدن به منصه ظهور بوده اند.

منبع: العالم

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.